Pute

Bruker ikke pute... Legger putetrekket under hode til lille både i vogna og i senga...

Husker ikke når jeg begynte med pute til de andre men det var hvertfall ikke det første året....

Bruker ikke pute... Legger putetrekket under hode til lille både i vogna og i senga...
Samme her!
Husker faktisk ikke når vi begynte med pute til de eldste, men i hvert fall ikke enda;) Tenker de må minimum være store nok til å snu seg rundt i alle retninger selv!?

Nei, bruker ikke pute.

Pute er en potensiell kvelningsfare for spedbarn som ikke kan snu seg. Det utgjør også en økt risiko for krybbedød. Puten varmer opp lufta rundt hodet til babyen og øker faren for overoppheting.

Eldste begynte ikke med pute før hun var godt og vel året.

Jeg bruker spedbarnshodepute til lille :) En spesialist i barnefysiologi ved sykehuset som ba meg bruke det. Mini klarte ikke å snu hode til venstre tidligere, og lå kun på høyre side, alltid. Etterhvert som han ble bedre var det mye lettere for han å snu hodet når det lå på pute. Barnefysioterapeuten sa at de anbefalte alle å bruke pute til spebarn nå. Kan ikke si at jeg er redd for kvelningsfare i det hele tatt. Dessuten sover han mye bedre nå. Våkner èn gang per natt for å få mat, men sover som en stein hele natten :)

Jeg bruker spedbarnshodepute til lille :) En spesialist i barnefysiologi ved sykehuset som ba meg bruke det. Mini klarte ikke å snu hode til venstre tidligere, og lå kun på høyre side, alltid. Etterhvert som han ble bedre var det mye lettere for han å snu hodet når det lå på pute. Barnefysioterapeuten sa at de anbefalte alle å bruke pute til spebarn nå. Kan ikke si at jeg er redd for kvelningsfare i det hele tatt. Dessuten sover han mye bedre nå. Våkner èn gang per natt for å få mat, men sover som en stein hele natten :)
Vi ble også anbefalt spedbarnspute eller bare et sammenbrettet teppe på helsestasjonen fra fysio. Så lenge det ikke bygger høyt og er fast så går det fint om det gir støtte til nakken slik at de lettere kan snu hode. Vi begynte aldri med det da :S

Men det var viktig at bare hode og nakken lå på puta og ikke skuldrene da den mistet sin effekt da.

Mine fikk ikkje pute før dei var over 1 år. Og da fikk dei ei lita pute. Den som trekket til 140x100 passer sammen med. Men var innlagt på sykehuset. Da fikk han sprinkelseng med stor pute. Men det var godt han kom seg litt opp da. Han var så tett og hadde slim i halsen. Hjemme er det Babynest med liten dyne under så han kommer litt opp ;)

Mine fikk ikkje pute før dei var over 1 år. Og da fikk dei ei lita pute. Den som trekket til 140x100 passer sammen med. Men var innlagt på sykehuset. Da fikk han sprinkelseng med stor pute. Men det var godt han kom seg litt opp da. Han var så tett og hadde slim i halsen. Hjemme er det Babynest med liten dyne under så han kommer litt opp ;)
Bygger opp senga jeg! Så begge mine yngste ligger i grunn litt i motbakke:p Eldste på 5 har stor seng, som ikke er lett å heve så sluttet med klossene da han fikk den;)
Bruker forøvrig ikke pute på babyen..

Bygger opp senga jeg! Så begge mine yngste ligger i grunn litt i motbakke:p Eldste på 5 har stor seng, som ikke er lett å heve så sluttet med klossene da han fikk den;)
Bruker forøvrig ikke pute på babyen..
Har også brukt klosser på senga til eldste til hun fikk "storseng". Kjekt når man har astmabarn. :)

Fysioterapeuter og kiropraktorer anbefaler det ihvertfall
Merkelig at fysioterapeutene på de to ulike helsestasjonene jeg har gått til, og fysioterapeutene på barselavdelingen ikke har nevnt noe om det da. :confused:

Merkelig at fysioterapeutene på de to ulike helsestasjonene jeg har gått til, og fysioterapeutene på barselavdelingen ikke har nevnt noe om det da. :confused:
Vi har vært hos fysio både privat og på helsestasjonen og kiropraktorer privat i forbindelse med favoritt side of alle har anbefalt pute. Siden frøkna sover i nest så er det ikke plass til pute da den vil gå opp pga kanten og lukke seg helt om hode hennes så vi har droppet det. Mulig pute bare anbefales ved favoritt sider, men alle 3 mente at det hjelp babyen å lettere snu hode rundt når de fikk støtte i nakken.

https://www.lub.no/krybbedod

Står nederst at pute i barneseng øker risiko for krybbedød. Så syntes det er rart at fysioterapeuter råder til det.
Nå står det også at de ikke anbefaler bamser eller koseligere da og ut fra bildene som blir lagt ut her så er det ikke så mange som bryr seg om det.
Risiko med pute er en at ungen legger den over ansiktet eller at man bruker tykke og myke puter som lukker seg rundt hode til babyen. Har man riktig pute og legger den slik at babyen ikke kan løfte på den så er det jo ikke noe risiko med pute lengre. Men det er riktig å fraråde på generell basis og så heller lære opp til riktig pute bruk der det er behov. Babyer trenger jo ikke pute i utgangspunktet.

Vi ble også anbefalt å bruke en tynn pute, fra de på fødeavdelingen. Dette så babyen ikke skulle bli flat i bakhodet eller noe? Tror jeg fikk et skriv om det, må sjekke når jeg kommer hjem fra ferie. Men jordmora som var på hjemmebesøk så at vi hadde jenta vår i babynest, og sa at det var mykt nok, så vi har ikke kjøpt noe pute.

Back
Topp