Pute-barn

mamma-mars08-august11

Blir kjent med forumet
Hei hei:) Lurer på om det er noen her som har eller har hatt "pute-barn". Vi fikk på pute på jenta vår på 4 uker på torsdag. Og nå trøbler vi rundt med alt praktisk, vogna er for liten, har nesten ingen klær som vi kan bruke.. Så lurer på hvordan andre har det, hvor lenge måtte de ha på puta og sånn. Her er det den ene hofta som ikke er bra og vi er forespeilet at hun må ha puta i 3 mnd. Var ei sur lege på sykehuset som ikke ga mye informasjon når vi var der, så ganske skuffa over det..

Anbefaler deg å melde deg inn i Facebookgruppa "putekrigerne!", der kan du spørre og få mange svar!

Du har også krav på å få låne vogn via Hjelpemiddelsentralen lokalt der du bor. Ikke alle kommuner er klar over dette enda, da denne paragrafen var ny i 2009. Gå via ergoterapeuten så skal du få hjelp! Om det skulle bli noe problem kan du henvise til følgende: "Rett til spesialvogn gies etter folketrygdloven § 5-22, bidrag til spesielle formål". Om du trenger ei tvillingvogn skal Hjelpemiddelsentralen stille ei til rådighet for deg, om de ikke har skal de gå til innkjøp... Vi har hatt et gipsbarn og etter en del om og men fikk vi låne ei nyinnkjøpt tvillingvogn.

Ang. bilstol har du ikke krav på noe, dessverre... Vet at mange putebarn har plass i vanlige bilstoler mens de er helt små, problemet oppstår ofte når de blir litt større og tar litt mer plass. Vår løsning med et gipsbarn på 5 mnd blei en bilstol nr. 2, hvor vi måtte bygge opp med tepper i ryggen. Ikke optimalt i det hele tatt og vi unngikk i stor grad å kjøre bil den perioden, men må man så må man...

Lykke til!

Jeg har putebarn. Jenta mi fikk pute på dager etter fødselen.
Vet at noen barneutstyrbutikker leier ut bilstoler. Vi har maxi-cosi, hun er fem uker nå og håper vi kan bruke den en liten stund til. Når det blir for trangt nedi stolen bygger vi opp med et håndkle ol. under rumpa så beina kommer over kanten.

Håper her kommer flere tips og triks! :)

Jenta mi hadde pute til ho var tre mnd. Vi kunne bruke Maxi Cosi- setet vårt heile tida, 
vogna (Brio Happy) var det faktisk god plass i- til og med med vinterpose og dyne.
Brukte mykje kjoler på jenta, de kunne skjule puta litt. Strømpebukser og ullstilongser/ bodyer under. Mamma sydde også nokon trekk til å ha uten på puta, søk litt på nettet så kan du finne mønster og kjøpe av andre. Anbefaler også "Putekrigerene"- mykje nyttig informasjon og lett å komme i kontakt med andre i samme situasjon. Lykke til:)

vet ikke noe om putebarn, men til dere som får barn som vokser ut av bilstolen slik at de må over i bilstol nr 2, ville jeg bare si at britax hi-way 2 er godkjent fra fødsel-6 år. Så kanskje det er et bedre alternativ til så små barn enn andre på markedet.

Jeg har hatt to putebarn.
Vi brukte maxi cosi bilstete og simovogn.
Ang klær, så ville jeg kledd babyen din med en body, en genser, en strømpebukse og ullsokker.
Ville droppet bukse, for da kan de bli veldig varm for barnet, og barnet kan bli "svett" og sår på huden på låra.

Så godt å høyre litt om andre i same situasjon. Vi har maxi-cosi bilsete, så då håper eg at det vil passe. vi har brio kombi vong og bagen der er liten.. så den har litt klaring nå når ho har str 18, skal byte til str 20 neste veke så da blir det spennende å sjå om den passer da. er godt med bagen no når der byrjar å verte kaldare ute.. har fått lese ein del på nettet no og det er godt å få setje seg litt inn i alt.. så no håper eg berre vi slepp unna med pute i 3 mnd..

Vil bare si at simo vogna er skikkelig god og stor. Og hvis du må over i sportsdelen er den lun og god den og, jeg kunne fint brukt den til nyfødt. Kjipt med pute da:( Kan desverre ikkeno om det

Eg skal prøve å lage til sittedelen i vogna med ein madrass osv for å få den lun og god slik at eg slepp å byte vogn.. Ellers så har eg ei veninne som har simo vogn som eg kan byttelåne med når vi ikkje får plass lenger.. Etter nokre dagar no med pute så får ein meir og meir på plass og det er godt:) Men må til innkjøp av litt tøffe strømpebukser og litt bodyer med litt farger sidan det er det ho blir kledd i no, ser at det er absolutt det mest praktiske.. Tusen akk for alle tips og råd, det hjelper godt:)

dere som bruker maxi-cosi, bygger dere opp sete?
jenta mi er bare 3,5 kg, har str 18 i pute men jeg syntes sete er trangt og det er rett før det blir trangt for beina. Når jeg legger en håndduk under setet som er i syntes jeg ikke hun sitter skikkelig, ryggen er ikke helt inntil. Sambo derimot, han får dette til. Så hva gjør dere?

Eg har maxi-cosi og ho passer enda. Men vi skal byte til str 20 på torsdag så da blir det spennende å sjå korleis det blir, for det blir trangt. Tenker eg må prøve å få til å bygge opp litt med teppe osv. La eitt teppe i ryggen hennas idag når vi skulle køyre bil, så då sat ho betre. Fekk ikkje det "hol"rommet som ho fekk uten teppet..

Back
Topp