Pusteteknikker

Tiril123

Glad i forumet
Tilgangsansvarlig
VIP
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
❤ Juliskattene 2018 ❤
Mulig det allerede er opprettet en slik tråd, men jeg spør likevel. Førstegangsfødende og har ikke mye erfaring fra yoga. Noen som har tips fra egne erfaringer med tanke på pusteteknikker under fødsel? Kanskje det finnes noen gode artikler/youtubevideoer noen kan tipse om også? :)

Mulig det allerede er opprettet en slik tråd, men jeg spør likevel. Førstegangsfødende og har ikke mye erfaring fra yoga. Noen som har tips fra egne erfaringer med tanke på pusteteknikker under fødsel? Kanskje det finnes noen gode artikler/youtubevideoer noen kan tipse om også? :)

Hei :-)

Min erfaring er at det falt veldig naturlig for meg hvordan jeg skulle roe meg og puste gjennom fødselen. Brukte ingen smertelindring og har ikke erfaring med meditasjon fra før. Gikk bare inn i en tilstand og alt gikk naturlig. Satser på at det samme skjer denne gang - var veldig bra. Funka bedre å puste rolig enn å hyle og skrike :-)

Lykke til!

Hei :-)

Min erfaring er at det falt veldig naturlig for meg hvordan jeg skulle roe meg og puste gjennom fødselen. Brukte ingen smertelindring og har ikke erfaring med meditasjon fra før. Gikk bare inn i en tilstand og alt gikk naturlig. Satser på at det samme skjer denne gang - var veldig bra. Funka bedre å puste rolig enn å hyle og skrike :-)

Lykke til!
Signerer denne!
Jeg valgte å stole på kroppen min, og prøvde å slappe mest mulig av. Pustingen kom helt naturlig. Under den siste fødselen holdt jeg på å miste fullstendig kontroll, men jordmor klarte å hente meg inn igjen. Så mitt beste tips; stol på deg selv og kroppen din. Den vet mest sannsynlig hva den skal gjøre og hvordan den skal håndtere fødselen. Bruk kreftene dine riktig, forsøk å slappe av og bruk pusten for det den er verdt! Det koster mindre krefter å puste enn det vil gjøre å rope, hyle og skrike:)

Jeg har gått en del på yoga og trodde jeg hadde god kontroll på pusten. Tenkte som de over sier at jeg måtte følge kroppen og bruke pusten, men d skar seg totalt. Jeg hylte og slet med å kontrollere pusten, så følger denne i håp om at noen har noen tips!!:) jordmødrene ba meg mange ganger om å ikke rope men bruke pusten, men jeg fikk det ikke til før jeg fikk lystgass. Går ikke an å rope inn i den maska!:P men nå har de ikke det her på st Olavs lenger!:(

Jeg brukte pusteteknikken min konstant gjennom alt av rier og hele fødselen.
Inn gjennom nesa, ut gjennom munnen, i rolig tempo :)
Puster sånn når jeg er kvalm også, ble lært til å puste sånn av mamma da jeg var liten :)
Funka veldig greit for meg å være fokusert på pusten under fødsel, man får fokuset litt bort fra smertene liksom.

Ei dansk dame som holder fødselsforberedende kurs med svært gode tilbakemeldinger, lærer bort en smertelindrende pusteteknikk man kan bruke under rier hvor man skal puste "overfladisk", for å ikke forstyrre livmorens arbeid. Puster man dypt vil det øke presset mot livmoren, og kunne gjøre mer vondt.
Man kan velge selv om man vil puste gjennom nese eller munn eller veksle på, og begynner i et litt rolig tempo, for så å øke på når rien når toppen, også roer man ned igjen når den er på vei ned. Man kan selvfølgelig puste helt ut innimellom om man behøver det.
Når rien er over puster man dypt og rolig til neste ri kommer.
Kan vel sammenlignes med såkalt pesepusting, som man blir bedt om å bruke når man ikke skal presse.
Kan være lurt å øve litt på det på forhånd, så man finner ut hvilken rytme som passer en, for det kan føles nokså uvant og litt anstrengende i starten.

Hun anbefaler også å bruke visualiseringer under riene (som f.eks. at man er på vei opp og ned et fjell, en bølge eller noe annet), og at man fokuserer på å avspenne alle musklene i kroppen som ikke jobber (altså det meste utenom livmoren). Kjeve, skuldre og hender er tre "punkter" man kan rette fokus mot. Klarer man å slappe av der, er det meste gjort.

Back
Topp