Pusteproblemer

trottisen

Forelsket i forumet
Mia Sofie har noen ganger i løpet av dagen/natta sånne rare lyder. Det høres nesten ut som hun ikke får puste. Jeg tok dette opp med legen på 6 ukers kontrollen og hun sa at det var normalt og at alt ikke var helt utviklet i hjernen. Legen klarte jo også å begynne å snakke om krybbedød så nå er jeg livredd for at det skal skje.. Herregud, skjønner ikke hvorfor hun skulle nevne det. Klarer jo såvidt å tenke på noe annet nå.

Er det noen av deres små som har problemer med pusten?

Syntes dere jeg burde høre med en annen lege, få en annen mening?

er det at hun stopper/hopper over noen pust?

Vanskelig å forklare, men hun lager en sånn pipelyd. Høres nesten ut som hun blir kvalt noen sekunder, men så puster hun normalt igjen..

Min har også nåken ekle sånne lyder... Ikkje så lett å forklare, men ekkelt e da..

Kan det være krupp/falsk krupp kanskje? Ikke noe erfaring med det personlig, men mange barn som har det og det går på pusteproblemer og en "spesiell" lyd som jeg da ikke har hørt selv men hadde noen på barselgruppen som slet med det og sa det sånn. Håper det ikke er det, men kanskje sjekke med helsesøster å høre hva hun har å si.

Ikke meningen å skremme unødvendig, har de falsk krupp skal de hoste masse, tenkte ikke på det da jeg skrev først!

Fant dette på en side:

Jeg har et lite barn som helt fra fødselen har pustet rart med surkling i halsen.
Dette er antagelig noe som er et nokså vanlig fenomen hos nyfødte og som kan vare hele det første leveåret eller noe kortere eller lengre. Det kalles bløtt strupelokk eller tracheomalaci som betyr at veggen i luftrøret ikke er så stiv som vanlig. Typisk for en slik tilstand er at barnet lager mye lyd når det puster, og høres svært surklete ut i brystet. For foreldrene og andre høres det svært ubehagelig ut. Barn som har dette bruker å vise normal god trivsel med hensyn til matlyst, vekst og utvikling. De er altså ikke påvirket av tilstanden. De tåler aktivitet like godt som andre barn og har ikke egentlig anstrengt pusting. Lyden skyldes at veggen i strupe og luftrør er myk og så og si flagrer i vinden når barnet puster. Det trengs ingen behandling for dette, og det vil gå over når barnet blir større.

kan det være dette?

Tja mulig, men det er ikke så mye surkling da..

Spurte samboeren min om hvordan han ville forklart det, og han sa at det høres litt ut som en lang hikk "innover" på en måte?

Min har også slike lyder når han puster og når han spiser.. Høres ut som han kveles av og til..huff...men er nok ikke noe farlig. Høres bare ekkelt ut[;)]

ORIGINAL: trottisen

Vanskelig å forklare, men hun lager en sånn pipelyd. Høres nesten ut som hun blir kvalt noen sekunder, men så puster hun normalt igjen..

Sånne har Jenny også. Legen min sa at det var helt normalt og ikke noe å bekymre seg over. Hun sa det var fordi lungene ikke er hundre prosent utviklet enda. Eller noe i den duren :p

da er det kanskje at hun hopper over pusten, det er i hvertfall helt vanlig.

Da var det nok rett det legen sa.. Bare unødvendig at hun skulle skremme meg med krybbedød.

Takk jenter!

Mange rare pustelyder her og så tror det er helt normalt. Storesøster hadde det også, høres nesten ut som pustestopper men syns det er godt at det kommer lyder fra den lille så jeg vet at hun puster[;)]

Helt enig i at det var unødvendig av legen å nevne krybbedød *grøss* Jeg hadde reagert akkurat som deg!! Men tror nok du kan puste greit ut og trøste deg med at de vokser disse raritetene av seg etterhvert. var mange gode forklaringer på rare lyder i denne tråden også!

Her e å e d heilt syyyke lyd av å t [:'(]
Hørest ut som om han virkelig HIV etter pusten!!!
som om han rett og slett bli kvalt [&o] men heldivis e d ikke nå farlig da [:)]
Helsesøstra he sakt d samma som alle dokker seie, at han fortsatt e litt umoden å alt sånn, å at d forsvinn etterkvart [:D]

Back
Topp