Puste med magen?

• Trådstarter Trådstarter søteste
  • Opprettet Opprettet
S

søteste

Guest
Jordmor prøvde å lære meg her om dagen pusteteknikk. Da skulle jeg på en måte puste langt ned i magen og ut igjen. Men jeg klarer det ikke. Jeg holder bare pusten når det er så vondt. Så må jeg pese meg gjennom om de er lange. Noen som vet hvordan jeg kan lære meg en pusteteknikk? Husker da jeg skulle føde lillemann, så satt det seg en som akkurat hadde født seg ned med meg å pusta samme meg, da fikk jeg det til. Noen som vet hvordan jeg kan lære dette? Jeg tenker kanskje dette kan hjelpe litt..

Jeg pleier å konsentrere meg om å puste inn igjennom det ene neseboret og ut av det andre.. Da vil automatisk pusten gå ned i magen og bli roligere. Det trenger øvelse, men det funker for meg :)

Takk for ett godt tips:) Jeg prøver og prøver, fungerer veldig godt helt i førsten, men når smertene er på topp slutter jeg å puste. Og da Blur de jo enda verre:( Men jeg skal fortsette, for er vel noe jeg må lære meg for å takle dette her:) For jeg kjente at jeg klarte å dra med magen i helt i førsten:)

Har du prøvd avspenningscd? Musikk og snakk, med fokus på pust og ro? Anbefaler Pepp-lindring, avspenningstrening for smertekontroll. Det hjelper meg på smertetopper.. Samt den pusteøvelsen jeg nevnte over.

Sannheten skrev:
Uff, har du fortsatt så vondt? Hvor ofte er det nå?

De ligger mellom 2 minutter og 20 minutter hele døgnet. Tror ikke dette slipper jeg. Så nå har jeg nedtelling. Bruker mye smertestillende daglig, men hjelper ikke stort. Jeg er bare redd for nå at jeg ikke forstår når fødselen er i gang. For de kan nå være ganske regligmessig, så bli uregligmessig igjen. Men den lille i magen har det supert enda da:) og det er godt:)

strikketrollet skrev:
Har du prøvd avspenningscd? Musikk og snakk, med fokus på pust og ro? Anbefaler Pepp-lindring, avspenningstrening for smertekontroll. Det hjelper meg på smertetopper.. Samt den pusteøvelsen jeg nevnte over.

Hvor kan man få tak i det da? Jordmor nevnte også litt avslappningsmusikk. Jeg prøver alt jeg:) Begynner å bli sliten.. :) Skal søke litt rundt på nettet:)Takker for gode tips:)

søteste skrev:

strikketrollet skrev:

Hvor kan man få tak i det da? Jordmor nevnte også litt avslappningsmusikk. Jeg prøver alt jeg:) Begynner å bli sliten.. :) Skal søke litt rundt på nettet:)Takker for gode tips:)

Det er denne cden:
http://www.helseogkost.no/nettbutikk/cd-er/mental-trening-meditasjon-pepp/cd-lindring

De har den ikke på iTunes så det ut som, men kanskje de har den i en cd butikk eller bokhandel? Skal sende min kjære rundt for å finne den jeg, slik at jeg får den fort :) Tror jeg kan ha utbytte av den i mitt "vanlige" liv også :) Takk for tips:)

søteste skrev:
De har den ikke på iTunes så det ut som, men kanskje de har den i en cd butikk eller bokhandel? Skal sende min kjære rundt for å finne den jeg, slik at jeg får den fort :) Tror jeg kan ha utbytte av den i mitt "vanlige" liv også :) Takk for tips:)

Bare hyggelig!
Men du, det er noe galt med PMen min, kan du sende meg en mail tror du? Mailadressen står inne på hjemmesiden - link under her :)

Konsentrere deg om å puste inn med nesen og ut med munnen, for det danner noe smertestillende stoffer i hjernen! :) 

Det virket godt på meg under fødselen.. Helt til pressriene! :P 

Live2Learn skrev:
Konsentrere deg om å puste inn med nesen og ut med munnen, for det danner noe smertestillende stoffer i hjernen! :) 

Dette funket på meg også :) Lykke til!

Puste inn gjennom nesa, telle pusten, se hvor langt du klarer å telle før du må puste ut igjen. Utpustene skal også være lange, tøm lungene før du starter på nytt.

Live2Learn skrev:

samme her.
Og pust dypt inn (sakte),og helt ut igjen (sakte)
Da jobber man med riene og ikke mot dem...

Tusen takk allesammen:) I dag har jeg virkerlig prøvd å få til pustingen. Tror jeg får det til mer og mer:) Da hjelper det jo litt når smertene er som verst:)

man puster jo ikke med magen men med lungene. men når lungene fylles med luft utvides brystkassen seg, men lungene utvider seg også nedover i magen (presser innvollene ned). dersom man spenner seg og holder magen inne så får ikke lungene fylt seg opp, dersom man slipper magen ut så får lungene plass nedover i magen. så prøv å slappe av med magen eller slipp den ut, om det helper.

pust inn med nesen og ut med munnen. når jeg puster veldig lenge så dypt så blir jeg svimmel, så viktig å puste rolig om du puster så dypt. sånn fødsel-pusting de har på hollydood-filmer funker også innimellom. det er mer overfladisk pusting på de værste smertetoppene, som gjør at du ikke slutter helt og puste. men viktig da og puste dypt i mellom.

Har ikke noen gode tips egentlig da jeg klarer det helt fint selv. o_O Men man må jo bare prøve å konsentrere seg om å puste istedet for å kjenne på smertene, trekk pusten inn gjennom nesa og ut igjen med munnen. Det funker som bare det.

Back
Topp