Pusset om gammelt hus?

MammaTilAndreas

Glad i forumet
Jeg og sambo tenker på å kjøpe oss et hus som virkelig trenger å pusses opp. Det har vært lekkasje på badet.

Er det noen her som har pusset opp et helt hus?
Vil gjerne se før og etter bilder [:D]

________________________________________________________________________________________________

Da har vi vært å sett på huset. Er MYE som må gjøres.

1. etasjen består av bad, vaskerom, gang og et rom.
2. etasjen er en gang [trapp opp til 3.], stue og kjøkken.
3. etasjen er det to soverom, gang og toalett.

Bordkledning må skiftes. Isolasjon må skiftes. Og riv opp gulv, vegger og legge på takplater innvendig :)

MEN, vi er gira på dette kjøpet.

Så da blir det å vente på å høre hvilken pris de bestemmer seg for, og høre om det er mulighet for å leie ut tomannsboligen vår til firma :) :)

[8D]Jobber med saken.. Holder på meg gangen fortsatt (Går en smule treigt siden vi gjør alt selv..) og skal i gang med å bygge nytt bad i 2. etasje ila denne mnd.. Huset er fra 1914, og sist pusset opp på 60-tallet, så her er det nok å ta tak i[;)]

ORIGINAL: M3rl0t

[8D]Jobber med saken.. Holder på meg gangen fortsatt (Går en smule treigt siden vi gjør alt selv..) og skal i gang med å bygge nytt bad i 2. etasje ila denne mnd.. Huset er fra 1914, og sist pusset opp på 60-tallet, så her er det nok å ta tak i[;)]

Ok. Dette er virkelig drømmen vår. Får jo det slik vi akkurat vil ha det da. Dette huset er på tre etasjer. Trur ikke det er større henn 150 kvadrat, men den STORE eiendommen - noe som vi synes er et pluss [:D]
Får jeg spørre hva dere betalte? Vi mener huset ikke er verdt så mye igrunn, siden det er ett oppussingsobjekt, men når det er den store eiendommen, så trur jeg nok det blir noen 100 tusener.
Meeeeen, problemet er at vi allerede eier en tomannsbolig, og som garantert er vanskelig å selge [:'(]

ORIGINAL: MammaTilAndreas

Ok. Dette er virkelig drømmen vår. Får jo det slik vi akkurat vil ha det da. Dette huset er på tre etasjer. Trur ikke det er større henn 150 kvadrat, men den STORE eiendommen - noe som vi synes er et pluss [:D]
Får jeg spørre hva dere betalte? Vi mener huset ikke er verdt så mye igrunn, siden det er ett oppussingsobjekt, men når det er den store eiendommen, så trur jeg nok det blir noen 100 tusener.
Meeeeen, problemet er at vi allerede eier en tomannsbolig, og som garantert er vanskelig å selge [:'(]

Vi har hus på 300 kvm og 56 mål tomt.. Betalte 2,3 mill[&:] Vi har såklart undersøkt litt, og noe sånt går for 5-6 millioner ferdig oppusset..[8D][8D] Men vi har ikke tenkt å selge da.. Vi liker begge litt landlig stil, og dette er jo et småbruk (ikke det at vi har dyr, annet enn to rasekatter[8D]).. Og beliggenheten er helt kanon..!

Vi har hus på 300 kvm og 56 mål tomt.. Betalte 2,3 mill[&:] Vi har såklart undersøkt litt, og noe sånt går for 5-6 millioner ferdig oppusset..[8D][8D] Men vi har ikke tenkt å selge da.. Vi liker begge litt landlig stil, og dette er jo et småbruk (ikke det at vi har dyr, annet enn to rasekatter[8D]).. Og beliggenheten er helt kanon..!

Okei. Vi tenker kanskje å slå til om vi får det for 200-300 tusen. For vi må nesten tenke på at det går jo litt i oppussing også :)

Okei. Vi tenker kanskje å slå til om vi får det for 200-300 tusen. For vi må nesten tenke på at det går jo litt i oppussing også :)

Vi tar oppussingen slik litt etter litt.. men ender nok på millionen i oppussing.. Men som sagt, så må man se litt hva lignende går for i nærheten, samt selve verdien av tomt og hus.. Vi har en tomteverdi på litt over 1 million. Og på huset har vi en del fratrekk pga at det er utdatert, men taksten er 1,8 millioner.. Forsikringsselskapet regnet seg frem til at å sette opp tilsvarende i dag ville kommer på rundt 5 millioner, pga at hele huset er tømmer..

Vet ikke om dere har vært på befaring med fagfolk, hvis ikke så anbefaler jeg det på det sterkeste slik at dere får et overblikk over hvor mye som må gjøres, og litt antydninger til pris..

Hvor gammelt er huset?
Hvor stor tomt er det?
Sentralt?
Prisnivå i det området?

Vi tar oppussingen slik litt etter litt.. men ender nok på millionen i oppussing.. Men som sagt, så må man se litt hva lignende går for i nærheten, samt selve verdien av tomt og hus.. Vi har en tomteverdi på litt over 1 million. Og på huset har vi en del fratrekk pga at det er utdatert, men taksten er 1,8 millioner.. Forsikringsselskapet regnet seg frem til at å sette opp tilsvarende i dag ville kommer på rundt 5 millioner, pga at hele huset er tømmer..

Vet ikke om dere har vært på befaring med fagfolk, hvis ikke så anbefaler jeg det på det sterkeste slik at dere får et overblikk over hvor mye som må gjøres, og litt antydninger til pris..

Hvor gammelt er huset?
Hvor stor tomt er det?
Sentralt?
Prisnivå i det området?

Nei, har ikke snakket noe med fagfolk. Viste bare at huset sto tomt, og tok kontakt med eierne og hørte om de skulle selge det. Vet hva som er skiftet og gjort. Trur nok huset er fra 50-tallet. Er ikke sentralt, 30 minutter unna det som kan kalles sentrum. Bor på landet [:D]
Men trur de snakket om å få en takst på huset.

Snakket forresten med eieren isted, og skal få se huset innvendig imorgen - så får ta planleggingen fra imorgen av trur jeg [:)]

Ja... et evighetsprosjekt jeg holder på å bli gal av. Et etterkrigshus, forbanna skeivt... kostbart og tidkrevende og oppdager sdtadig mere tull.[>:][&o]

ORIGINAL: ~Lydia~

Ja... et evighetsprosjekt jeg holder på å bli gal av. Et etterkrigshus, forbanna skeivt... kostbart og tidkrevende og oppdager sdtadig mere tull.[>:][&o]

Åååå, såppas å ja.
Vet ikke hvor mye som må gjøres med dette huset. Vet at taket er skiftet for flere år siden, og at noen vinduer er skiftet.
Pluss at vi må skifte borkledning [men det fikk de i bryllupsgave, så det er med i prisen[:D]].

Vi kjøpte et hus fra 1910, og har renovert 90% av 1.etg og halve 2.etg[:)] Vi trodde ikke det var så dårlig, men da vi kjøpte var det veldig skeivt både gulv og vegger og dårlig isolert! Så da vi reiv ned alt som var på både vegger og gulv dukket det opp mye rart, så det ble mye arbeid siden vi gjorde alt selv, men på 4-5 mnd ble vi da ferdig, og veldig fornøyd med resultatet[:D]

Her var vårt prosjekt...
http://rallycrossfruen.blogspot.com/2010/12/feiringsmiddag-for-arbeiderne-pa-bergli.html

ORIGINAL: |Mamma88|

Vi kjøpte et hus fra 1910, og har renovert 90% av 1.etg og halve 2.etg[:)] Vi trodde ikke det var så dårlig, men da vi kjøpte var det veldig skeivt både gulv og vegger og dårlig isolert! Så da vi reiv ned alt som var på både vegger og gulv dukket det opp mye rart, så det ble mye arbeid siden vi gjorde alt selv, men på 4-5 mnd ble vi da ferdig, og veldig fornøyd med resultatet[:D]

Bra dere ble fornøyde da! :)
Vi også kommer til å gjøre mesteparten selv tenker jeg.
Men tok dere opp lån til oppussingen?

ORIGINAL: DeUtroligeÅrene

Her var vårt prosjekt...
http://rallycrossfruen.blogspot.com/2010/12/feiringsmiddag-for-arbeiderne-pa-bergli.html

Stor forandring [:D]

ORIGINAL: DeUtroligeÅrene

Her var vårt prosjekt...

Stor forandring [:D]

helt klart[:D]
Tjente en stor slump peng der[:D]

ORIGINAL: |Mamma88|

Bra dere ble fornøyde da! :)
Vi også kommer til å gjøre mesteparten selv tenker jeg.
Men tok dere opp lån til oppussingen?

Ja, vi lånte en del av pengene, siden vi ville få gjort mest mulig i en gang og har pusset opp både stue, kjøkken og bad! Kan legge ut bilder i en egen tråd!

mitt råd er å finne ut hva dere er NØDT til å gjøre og hva dere VIL gjøre og hva det vil koste.
snakk nøye sammen om hvor lang tid og hvor mye tid dere er villige til å legge i det.
det høres ut som et stort prosjekt dere ønsker å starte på :)
jeg håper dere får kjøpt huset og kan jobbe med drømmen deres, men husk at det er hardt arbeid som ikke bare er moro ;)

ja og trega litt på at vi heller ikke bygde nytt ....blir aldrig ferdig med 80 tallshuset vår .. en evig oppusning og noen ganger må vi bare gjøre det beste ut av de rommene og hagen , istede å fått valgt alt fra starten selv ...koster å pusse opp også både tid ,penger og enrgi ...kansje litt dårligt utslitt humør i dag da ;-)

Vi kjøpte et gammel hus fra 1925 med total renoverings behov i 2009. Jeg har blogget om bytte av grunnmur, stubbegulv, riving av gammel gulv osv (De første stegene i bloggen min www.minde-mychapter.blogspot.com

Kommer mer.

vært mye arbeid, men veldig moro også. Nå er huset nesten som nytt og det har vært en spennende "reise" å renovere ett gammelt hus og gjøre om det til sitt eget.
Er dere klare for mye jobb så anbefaler jeg dere det masse;)

ORIGINAL: skalblimamma

mitt råd er å finne ut hva dere er NØDT til å gjøre og hva dere VIL gjøre og hva det vil koste.
snakk nøye sammen om hvor lang tid og hvor mye tid dere er villige til å legge i det.
det høres ut som et stort prosjekt dere ønsker å starte på :)
jeg håper dere får kjøpt huset og kan jobbe med drømmen deres, men husk at det er hardt arbeid som ikke bare er moro ;)

Jajaj, har ikke tenkt å gjort alt på engang. Sånt som ikke koster så mye, gjøre vi når vi har spart opp penger. [:D]

snakker av erfaring her... det tar tid ;);) men det er også veldig moro hver gang man blir ferdig med et rom eller ett lite prosjekt ;)

Back
Topp