pusse tenner....

lanken

Blir kjent med forumet
er nesten helt umulig for tiden. Jeg brekker meg / kaster opp hver gang [:'(] Andre som sliter med dette?
Er livredd for dårlig ånde samt at tennene blir ødelagte i disse månedene, kan jo ikke gå til tannlegen heller har legen sagt til meg. Noen tips til hva jeg kan gjøre?????

klem fra lanken

hvorfor skal ikke du kunne gå til tannlegen?[:-] det eneste er vel at de kanskje ikke tar røntgen bilde av tennene eller du for evtl. en sånn sak over magen[8D]

D skal lite til for at jeg brekker meg når jeg pusser tenenne..må bare være veldig obs på hvordan d pusses...
Har ofte måtte springe rett til doen og kaste opp..merkelige greier d der[8|]

Men tror ikkke jeg sliter sånn som du.. får til å pusse tennene altså. [;)]

Haha, jeg åsså[:D]
Pusse tunga er helt umulig.. har kjøpt meg listerine, det hjalp litt[:)]

er usikker hvorfor jeg ikke kan gå men fikk beskjed at vent med det til etter fødsel!
Fik også beskjed at skal heller ikke ta NOEN SOM HELST tabletter i svangerskapet, uten å konferere med legen.
en leser jo så mye rart om hva som er bra for barnet. Folat var det eneste en skulle ta, omega 3 var oppskrytt, vitaminer var ikke nødvendig.... allsidig kost tok hensyn til det jeg og baby trengte i disse neste månedene.
jeg er over kvalmen til vanlig men akkurat med tannpuss så brekker jeg meg. er helt fin igjen etterpå når jeg har fått drukket litt vann og parkert tannbørsten [&o]

vet hvordan du har det... eller.. selve tannpussen går greit, men når jeg skal harke opp slim/tannkrem fra halsen etterpå, da brekker jeg meg[&:]

jeg gikk et halvt svangerskap sist med tannverk, for jeg hadde hørt jeg ikke fikk bedøvelse, tilslutt verket jeg sånn att jeg bare måtte! Og Tannlegen var helt forskrekket lurte på hvor jeg hadde hørt det, var jo bare lokal bedøvelse, så det kunne ikke skade barnet! Og jeg var overlykkelig for bedøvelse og fiksing av tannverk :)

Det at du ikke kan gå til tannlegen er bare tull!
Det anbefales faktisk gravide å gå til tannlegen under svangerskapet. Pga alt som forandrer seg er det enklere å utvikle tannkjøttsbetennelse, derfor er det greit med en kontroll og puss[:)]
Det er ingenting som en tannlege gjør som er farlig for fosteret. Om du trenger bedøvelse finnes det hvertfall en type som noen tannleger foretrekker å bruke på gravide. Røntgen er strengt tatt ikke nødvendig om du ikke har vondt, og om du må ta et bilde eller to er det ikke større strålemengde enn en flytur mellom Bergen og Oslo (sies det).

Jeg brekker meg også!! Spyr ikke, men brekker meg så tårene spruter! Jeg pusser tennene så godt jeg kan også tar jeg vanlig tannskyll morgen og kveld. I tillegg anbefalte tannlegen min en type tannskyll som har mer fluor i. Den kjøpte jeg på apoteket uten resept og skal brukesn en gang i uka.

Har sikkelig tannlegeskrekk så satser på at dette går bra..

Er heller ikke kvalm lenger, men brekker meg også av tannpuss, prøver å psyke meg til ikke å brekke meg mens jeg pusser og er forsiktig så jeg får jo pusset, men ikke så lenge som jeg pleide. Du kan sikkert få gode råd hos tannlege, som min lege anbefalte meg å gå til under svangerskapet. Pga. medisiner har jeg munntørrhet og da fikk jeg beskjed av tannlegen om å bruke fluortabletter på lav styrke som man dermed kunne bruke flere ganger om dagen. Det kan jo kanskje være lurt? Prøver å gjøre det etter jeg har spist og ellers skylle godt med vann etter måltider også. Det er jo så mye annet man kan gjøre for god tannhelse, spise mindre sukker osv, skylle munnen som sagt, ja, lykke til :)

Jeg også brekker meg når jeg pusser tenner. Slitsomt! Får ikke pusset de innerste tennene ordentlig føler jeg. Jeg skyller med fluorskylling hver kveld og håper det hjelper. [:)]

Back
Topp