Pusse opp trapp

*josefine*

Elsker forumet
Tror muligens jeg har tatt meg vann over hodet!
Holder på å pusse opp trappa, så langt så har jeg:
Brukt maling/lakkfjerner to strøk alle trinn, og enda sitter det en del lakk igjen. Har startet på pussejobben, men jeg pusser å pusser på trinnene uten den helt store framgangen. For meg virker det som lakken blir varm, og smelter inn/kleber seg på pussepapiret? Noen andre som har opplevd det samme? Eller kan det rett og slett være pga maling/lakkfjerneren at dette skjer? Andre som har pusset opp trapp, og har gode råd å komme med? :-)
Plana er å male vangene hvite og beise trinnene med en hvit gjennomsiktig farge, med lakk på toppen selvsagt.

Jeg har pusset ned lakk men ikke på trapp. Opplevde det samme som deg at lakken ble klebrig og tykk på papiret. Så det ble mye penger i papir.
Jeg brukte tilslutt kaustisk soda og vasket med dette.. Da gikk lakken av..
Men da må man være forsiktig, det etser:o

Jeg har pusset ned lakk men ikke på trapp. Opplevde det samme som deg at lakken ble klebrig og tykk på papiret. Så det ble mye penger i papir.
Jeg brukte tilslutt kaustisk soda og vasket med dette.. Da gikk lakken av..
Men da må man være forsiktig, det etser:o
Hvordan blandingsforhold brukte du på kaustiken da? Verdt et forsøk tror jeg, for med pussing, kommer jeg aldri i mål! Bare den ikke ødelegger for ferdig resultat mtp beising og lakking senere :-)

Åååå hukommelse er dessverre ikke min sterke side, men hun på fargehandelen ga meg tipset! :D
Kanskje du kan høre med de?
Her var det ett møbel som var over 100 år, mange strøk maling og lakk og treverket ble veldig pent og det luktet som tre også :)
Så det var en veldig flott løsning for oss, var ikke en trapp da. Men kanskje en mulighet likevel?

Vi pusset opp lakkert trapp. Kjøpte gulvmaling, en type man kunne male rett oppå lakken med. Gikk finfint. Ellers kan du prøve å vaske bort lakk med ren mateddik (ikke utvannet). Lykke til :)

Gjorde det samme for noen måneder siden. Vi malte de om til å ha grå trinn og hvitt opptrinn og rekkverk. Pusset ned hele den forbanna svære trappa først. Mitt beste tips er en pussemaskin!! Gikk plutselig 5 ganger så fort når jeg tilfeldigvis fant ut at jeg hadde pussemaskin i garasjen :p

Gjorde det samme for noen måneder siden. Vi malte de om til å ha grå trinn og hvitt opptrinn og rekkverk. Pusset ned hele den forbanna svære trappa først. Mitt beste tips er en pussemaskin!! Gikk plutselig 5 ganger så fort når jeg tilfeldigvis fant ut at jeg hadde pussemaskin i garasjen :p
Jeg har to pussemaskiner som jeg bruker :-)

Kaustisk soda fungerer fint om du skal ha vekk alt. Mener det står blandingsforhold på boksen? :)

Kommer jo an på hva du skal gjøre med den etterpå. Om dem skal males er det ikke nødvendig å fjerne all lakken, bare dra over så overflaten ikke her helt glatt:)

Kaustisk soda fungerer fint om du skal ha vekk alt. Mener det står blandingsforhold på boksen? :)

Kommer jo an på hva du skal gjøre med den etterpå. Om dem skal males er det ikke nødvendig å fjerne all lakken, bare dra over så overflaten ikke her helt glatt:)
Tenkte å beise først, så lakkere over etterpå :-) ønsker at trestrukturen skal komme litt fram.

Tenkte å beise først, så lakkere over etterpå :-) ønsker at trestrukturen skal komme litt fram.

Ok. Da er det nok greit å få vekk all lakken først ja;)

Back
Topp