Puss på øyet

Hattifnatt♡

Forumet er livet
Marshmallows 2022
Påskeliljene 2022 ❤️
Stjerneskuddene 2024
Skuddårsspirene 2024
Lille har blitt 8 dager og har fått gult puss på det ene øyet. Kom i går kveld. Har vasket forsiktig med klut, og mannen er for å kjøpe saltvann nå. Hun er i fin form ellers, ingen tegn til feber eller ubehag, spiser godt osv. Er det sånt man ser om går over av seg selv, eller bør jeg kontakte lege/helsestasjon? Leste at man bør kontakte lege hvis barn får øyekatarr de første leveukene, men jeg vet jo ikke om det er øyekatarr, tett tårekanal eller noe helt annet..
 
Vanlig med tette tårekanaler. Drypp med morsmelk eller saltvann. Det går sov regel raskt over :)
Øyekatarr tenker jeg egentlig bare er sannsynlig om du har andre barnehagebarn med katarr, ellers er det veldig sannsynlig teste tårekanaler :)
 
Vanlig med tette tårekanaler. Drypp med morsmelk eller saltvann. Det går sov regel raskt over :)
Øyekatarr tenker jeg egentlig bare er sannsynlig om du har andre barnehagebarn med katarr, ellers er det veldig sannsynlig teste tårekanaler :)

Takk for svar! Da prøver vi det og ser om det kommer seg :)
 
Lille har blitt 8 dager og har fått gult puss på det ene øyet. Kom i går kveld. Har vasket forsiktig med klut, og mannen er for å kjøpe saltvann nå. Hun er i fin form ellers, ingen tegn til feber eller ubehag, spiser godt osv. Er det sånt man ser om går over av seg selv, eller bør jeg kontakte lege/helsestasjon? Leste at man bør kontakte lege hvis barn får øyekatarr de første leveukene, men jeg vet jo ikke om det er øyekatarr, tett tårekanal eller noe helt annet..
3 åringen min hadde puss på øye etter han ble født, det ble sendt til dyrkning og vi måtte både vaske med saltvann og i tillegg behandle det :) men veldig vanlig med tette tårekanaler, så det går som regel over av seg selv :) du kan jo evt ta det opp med helsesykepleier eller lege om det ikke bedrer seg :)
 
Hvis det ikke går over med saltvann innen noen dager så kan det være nødvendig med kloramfenikol øyesalve :) Fås på resept hos lege. Husk å være nøye med hygienen, spres fort fra et øye til ett annet og til andre mennesker :)
 
3 åringen min hadde puss på øye etter han ble født, det ble sendt til dyrkning og vi måtte både vaske med saltvann og i tillegg behandle det :) men veldig vanlig med tette tårekanaler, så det går som regel over av seg selv :) du kan jo evt ta det opp med helsesykepleier eller lege om det ikke bedrer seg :)

Okei! Ja, tenker å se det an litt. Skal ha helsesykepleier på besøk på tirsdag. Jordmor sa hun er tilgjengelig i morgen ved behov, så kunne eventuelt ringt henne, men regner jo med at det er uskyldig..
 
Jeg bruker morsmelk til "alt" en gooood stund - trenger de noen drypp i øynene...morsmelk. Er de tett i nesa eller har noen små busemenn, sprut oppi nesa med morsmelk:hilarious: fikser så mye, slipper man gå til innkjøp av saltvannsdråper/spray og har det alltid lett tilgjengelig;)
 
Hvis det ender med kloramfenikol øyesalve så vit at den jammen gjør jobben og er nødvendig hvis øyet er infisert, men den svir og brenner på øyet! Føles ut etter en stund som man har tatt litt tannpasta på øyet.

Et alternativ kan være kloramfenkol-dråper som ikke er så lenge på øyet av gangen, men som ikke svir så mye. Lykke til!
 
Lille har blitt 8 dager og har fått gult puss på det ene øyet. Kom i går kveld. Har vasket forsiktig med klut, og mannen er for å kjøpe saltvann nå. Hun er i fin form ellers, ingen tegn til feber eller ubehag, spiser godt osv. Er det sånt man ser om går over av seg selv, eller bør jeg kontakte lege/helsestasjon? Leste at man bør kontakte lege hvis barn får øyekatarr de første leveukene, men jeg vet jo ikke om det er øyekatarr, tett tårekanal eller noe helt annet..
Sønnen min hadde også puss på øyet på sykehuset. Han var blank i øyet allerede rett etter fødsel. Prata med helsesykepleier og hu mente at det var tett tårekanal. Nå er han 11 dager og det har så og si blitt borte. Vi har vaska med lunkent vann på tørrservietter. Lykke til!
 
Back
Topp