Puregon! Hjelp! IE = IU?

Zophia

Gift med forumet
Desemberskattene 2014
Jeg trodde egentlig at IE er det samme som IU, men da får jeg ikke dette helt til å stemme...
På sprøytene som følger med Menopur, så står det at 600 IU = 1 ml. Dvs 300 IU = 0,5 ml
Mens på ampullene til Puregon, så står det at 300 IE = 0,36 ml
Da kan jo ikke IE være det samme som IU. Og så er det så rart at de bruker IU målingene på Puregon-pennen, mens de bruker IE på ampullene. Hvordan i alle dager skal man kunne regne seg frem til hvor lenge en ampull holder da??

Jeg skal ta 116 IU pr dag. Dvs at i dag, dag 2, så har jeg brukt opp 232 IU. Hvis IU= IE så skal det jo strengt tatt bare være 68 IU igjen, men det ser jo ut som det er mye mer enn det (når jeg sammenligner med en full ampull). HJELP! Hva har dere andre gjort??

Menopur og puregon er jo to ulike medisiner. Virker jo på samme måte, men puregon er fremstilt kjemisk mens menopur er fremstilt fra urin (tror hvertfall det var slik, mener å ha lest det et sted).

IE = internasjonal enhet.
IU = international unit.

Så ja, det skal bety det samme. Men det er mengden virkestoff som måles, ikke antall ml. Et preparat må man gjerne ha flere ml for å oppnå samme dose virkestoff.

Håper det var litt oppklarende

Nei, altså mulig jeg forklarer meg litt klønete, men på Puregon står det IE på ampullen, mens det står IU på Puregon-pennen. Hvis IE ikke er det samme som IU, hvorfor bruker Puregon to forskjellige måleenheter?
På vanlige sprøyter står det jo at 1ml = 600 iu, mens på ampullen til Puregon står det at 300 IE = 0,36 ml...

Hvordan skal man kunne regne seg til hvor mye som er igjen av ampullen da?
Som regel så må man jo skifte ampull midt i en dose. Hvordan fungerer dette?? Hvordan ser man på Puregon-pennen hvor mye man har fått i seg??

Aha.

Puregonpennen fungerer slik at du skal stille inn den dosen du skal ta (f.eks 225 iE, skal være det samme som 225 iU). Dersom det ikke er så mye igjen i ampullen vil du ikke kunne trykke stempelet helt inn. Trekk spissen ut når du ikke klarer å trykke stempelet lenger inn, så bytter du ampull og spiss, og injiserer resten. Slik vil du få i deg det du skal ha.

For meg så har det alltid stemt med det som står på ampullen. Har jeg hatt en ampull på 600 iE, så har jeg kunnet stille inn pennen på f. 200 iE 3 ganger (=600 iE). Da har det alltid vært litt igjen (skal være ca 100 iE mer enn angitt i ampullene). Det har jeg så injisert, og etterpå skiftet ampull og spiss som forklart ovenfor og injisert resten.

Det har ingen hensikt å sammenligne vanlige sprøyter med puregonpennen. Puregonpennen og puregonampullene er tilpasset hverandre.

Jeg fant faktisk ut av dette ved å søke litt rundt på internett. IE skal være det samme som IU, som jeg trodde ja.

Det er riktig slik det står på de vanlige sprøytene, at 600 iu er 1 ml. Dvs at det er feil det som står med stor skrift på Puregon-ampullene, nemlig at 300 IE er 0,36 ml. Puregon-ampullene inneholder nemlig 0,480 ml. Står med liten bitte-liten skrift... dvs tilnærmet 0,5... og da stemmer jo. 600 IE = 1 ml, 300 IE = 0,5ml.
Nå er sikkert jeg litt nerd, men jeg blir bare helt koko når ikke jeg får ting til å stemme, hvorfor i alle dager skriver de ikke på riktig mengde.... Ja, nå falt i alle fall alt på plass :-)

Ah, så Puregon-pennen stopper når pennen er tom. Ok, det var jo smart. Tenkte jeg måtte sitte med kalkisen å regne meg frem jeg... puh....

Den metoden jeg har beskrevet står også i boka som følger med puregonpennen xsmile5

Lykke til med stikking.

Det er nok ikke så lett å få en helt nøyaktig mengde i ampullene, derfor er de merket med en mengde mindre enn det egentlig er.

ah, ja, det står jo faktisk lenger bak i boka dette med bytting ja. Så ikke det før nå jeg :-)

Back
Topp