PUPPP eller PEP svangerskapskløe

taweret88

Blir kjent med forumet
Julibarna 2019
20190709_095954.jpg
Jeg sliter med PUPPP kløe & utslett siden uke 38 og har nå prøvd nesten alt jeg fant på nettet i håp om å få litt ro og søvn. Siden jeg brukte så latterlig mye penger, tenkte jeg å dele litt info her i tilfelle noen andre har behov for dette. Her er en liste av hva jeg prøvde, effekt estimering og hvordan det fungerte:
- hvitvask: absolut 0 av 10 lindring. Tørket huden min enda mer
-Zyrtec tabletter: tror ikke de gjorde noe. av og til ble litt søvnig og kunne ignorere kløen nok til å sove noen få timer, 4 av 10.
-Aloe vera gel 98% - kjølende effekt men kortvarig lindring og føltes som huden ble for stram 6 av 10
-Kosttilskudd Løvetannrot - det virker som det bidro til litt lindring fordi de dagene når jeg glemte å ta den, ble det verre 4 av 10
-kalde våte klut på de verste områdene - 9 av 10
-bading i kaldt vann - 10 av 10; badet nesten hver dag og kaldt vann ga opptil 3 timers lindring
-lunken dusj - 7 av 10
-ekstremt varm dusj - 6 av 10; Denne var en tabbe. Jeg leste på noen blogger at så varmt vann som mulig dempet kløen. Det stemte de gangene jeg gjorde det, men long term det tørket huden og gjorde ting mye verre
-Grandpa's Pine Tar Soap - 0 av 10; omtalt mye på blogger, synes ikke det gjorde annet enn å tørke huden
-Agrosan - en krem fra helsekost med bl.a. menthol og tetre olje, gir en del lindring men tørker huden. 7 av 10
-Blanding av jojoba olje, peppermynte olje og eukalyptus olje - 7 av 10. Denne egentlig ga mest lindring om natten MEN jeg tror utslettet ble etterhvert verre hos meg av kontakt med peppermynte olje. Huden begynte å svi og sprekke. Det kan også gjøre sur oppstøt og halsbrann verre når man lukter på den. Jeg sluttet å bruke til slutt.
-A-derma lotion anti-scratching - 5 av 10; Det virket som det fungerte i starten men var ikke så sikker etterhvert
-Eurax 10% krem - 8 av 10, må være forsiktig og kombinere med noe fuktighetskrem
-Hydrokortison krem 1% - ? av 10, tror ikke det hjalp
-Grønnsaksjuice fra meny / V8 juice i USA - ? av 10, vanskelig å si om det gjorde noe, men de dagene jeg drakk den virket mindre ille. Usikker om placebo eller ikke
-Havre bad/dusj: Jeg leste at havre hjelper med kløe men har ikke badekar så det jeg gjorde var å klippe noen eldre strømper og lage små poser med havregryn oppi. Kombinerte med Mini Care washing lotion med glycerol fra apoteket og brukte dem som såpe - 10 av 10. Disse har faktisk gjort at huden ble mindre rød og ga en del lindring i et par timer.
- Aco MiniCare krem- 9 av 10, ikke direkte lindrende men skånsom fuktighet som har reparert huden min allerede før fødsel
-Aco MiniCare washing lotion - 10 av 10
-Decubal anti-itch gel - 7 av 10 - kun brukt i sammenheng med Minicare og havregryn og det virker som det hjelper
-Multivitaminer- ? av 10, vanskelig å si om det hjalp men tror ikke de skadet heller
-Melkesyrebakterier- ? av 10, også vanskelig å si, men det hjalp ihvertfall med forstoppelse
-Mariatistel ekstrakt - ? av 10, også vanskelig å si
- Å ikke klø - 10 av 10. Hvis jeg klør, utslettet sprer seg
- Å ikke ha på klær - 10 av 10 ;)

*Noen sier også at Cetaphil lotion hjalp men gadd ikke bestille fordi det tok for lang tid å få den i posten

Akkurat nå er det 3 dager til igangsetting og jeg bruker kosttilskudd, miniCare produktene, havregryn dusj, decubal anti-itch gel, Eurax, kald dusj, Zyrtec og store kalde kluter.
 
For ei flott informativ liste som kan hjelpe andre som sliter med det samme!
 
Back
Topp