Puppespørsmål til dere som har amma!

WishMeLuck

Elsker forumet
jentene i juni13
Jeg har en vakker sønn på 4 dager, som jeg ammer. Men det har seg sånn at min melkeproduksjon foreløpig er litt for stor for han. Han klarer ikke å tømme ett bryst på et måltid. Det skal sies at jeg har rimelig store mengder med melk! [:D]
Men nå ser jeg at venstre brystet mitt har blitt rødflammete. Det er helt hardt og fullt av melk.. Burde jeg få ut noe av denne melken, eller burde jeg la det være? Er redd for brystbetennelse eller tette melkekanaler.
Jeg har ikke spesielt vondt, utenom vanlig brystspreng.
Vil melkeproduksjonen stabilisere seg snart?

Håper noen vet! Jeg vil nemlig beholde melka mi, og samtidig ha friske pupper! [:D]

Det vil stabilisere seg, men hvis det begynner å bli vondt burde du håndmelke ut den verste sprengen.

Høres ut som brystbetennelse ja! Hiv deg i dusjen med varmt vann og masser, masser masser! Få tømt brystet. Legg gutten til så ofte som mulig!

Hvis han ikke klarer å tømme brystet, bør du pumpe ut litt melk. Jeg hadde VELDIG mye melk og det ble et stort problem her. Måtte pumpe kontstant for ikke å få brystbetennelse, og til slutt gikk det ikke lenger. Hvis det gikk lenger tid enn 3 timer mellom hver gang jeg pumpet så ble jeg syk.

ORIGINAL: WishMeLuck

Jeg har en vakker sønn på 4 dager, som jeg ammer. Men det har seg sånn at min melkeproduksjon foreløpig er litt for stor for han. Han klarer ikke å tømme ett bryst på et måltid. Det skal sies at jeg har rimelig store mengder med melk! [:D]
Men nå ser jeg at venstre brystet mitt har blitt rødflammete. Det er helt hardt og fullt av melk.. Burde jeg få ut noe av denne melken, eller burde jeg la det være? Er redd for brystbetennelse eller tette melkekanaler.
Jeg har ikke spesielt vondt, utenom vanlig brystspreng.
Vil melkeproduksjonen stabilisere seg snart?

Håper noen vet! Jeg vil nemlig beholde melka mi, og samtidig ha friske pupper! [:D]

Rødflmmete bryster kan være tegn på brystbetennelse. Andre tegn er feber og harde klumper i brystet. Får du dette bør du pumpe til krampa tar deg, lykke til [:D]

ORIGINAL: Kittekat

Det vil stabilisere seg, men hvis det begynner å bli vondt burde du håndmelke ut den verste sprengen.

og viss d begynner å bli klumper kan du ta en varmdusj og massere puppene, la melkespruten stå i dusjen [;)]  rødflammet kan være tegn på begynnende brystbet! [&:]

Tøm!
Melka vil nok stabilisere seg, om ikke det gjør det av seg selv tar du tak i det etterhvert. Det viktigste nå er å få tømt.
http://ammehjelpen.no/ Her finner du nok noen råd [:)]

En annen ting: Om du får feber så må du oppsøke lege ganske fort.

Jeg ble faktisk så fort syk at jeg holdt på å stryke med. Var faktisk innlagt på sykehuset, men fikk ikke hjelp da jeg ba om det, så måtte oppsøke legevakt selv om jeg allerede var innlagt[&:]

ORIGINAL: aljoba

og viss d begynner å bli klumper kan du ta en varmdusj og massere puppene, la melkespruten stå i dusjen [;)]  rødflammet kan være tegn på begynnende brystbet! [&:]

eller pumpe og massere.. det fungerer bra det også.

Høres ut som begynnede brystbetennelse..
Masser og pump ut melka, men bare pump eller håndmelk ut den verste sprengen og litt til, ikke tøm deg helt... ellers kan du produsere mer melk enn du gjør. sjekk ut ammehjelpen.no

Får du feber så kontakt fødeavd, regner med at de har en ammepol? :)

Når jeg fikk tette melkeganger, begynnende brystbetennelse så byttet jeg på å amme brystene, annenhver gang. også pumpet jeg det andre etterpå, slik at jeg fikk bort den verste sprengen, du kan legge en varm klut eller gummihanske på puppen når du ammer eller pumper, det øker utdrivningen og bystet blir lettere tømt.
Jeg fikk også en nese spray på amme poliklinikken på sykehuset som jeg ikke husker hva heter.. Den hjalp utdrivningen av melka, og var super :-)

Lykke til, amming i startfasen er ikke bare bare ;)
blir mye bedre når melka har stablisert seg ;) Hver glad du har masse melk :)

ORIGINAL: aljoba

sign ja[&:] det er tegn på begynnende bet. Fikk det begge gangene i barsel tiden[&:]..

Da hadde jeg voldsomt hodepine,pluss kulde og varmeanfall omhverandre som skiftet brått på minuttett,pluss stor rødflamme på ene brysten..måtte desverre gå igjjenom anti.b. kur..håper du slipper det...

Bli melkegiver[:)]

Ellers så er du bare på 4dagen enda, husker jeg hadde knallharde giga pupper, å etter ca 3-4uker ble de myke og "slappe" igjen, trudde jeg mista melka, men da stabliserte den seg. Såå trur nok bare at det er tegn på at melkaa har kommet ordentlig igang, er du usikker på er ammehjelpen.no en fin side. Ellers går det alltid ann å ta en tlf til helsestajonen eller barselavdelingen på sykehuset[:)]

Når det ble slik på meg tok jeg en skikkelig varm dusj og prøvde å tømme så mye som mulig for hånd mens jeg stod i dusjen.
Det hjalp veldig på meg hvertfall.

Anbefaler at du håndmelker det brystet hver gang du dusjer jeg. For å lette på trykket litt slik at du unngår brystbetennelse osv.

ORIGINAL: Burger

du har ikke bare brystspreng? Det kommer jo etter noen dager fordi melkekjertlene blir hovne.

Jeg håper jo det bare er brystspreng! Nå har jeg hvertfall pumpa ut litt, lagt inn ullinlegg, og tatt et teppe over brystene. Satser på at dette er harmløst! Men kjenner at det er litt skummelt..! [&:]
Føler meg ikke dårlig! *bank i bordet*

Back
Topp