Puppenekt

Mine3+2

Forumet er livet
jentene i juni13
It's gonna be May 2019
Snøkrystallene2021❄️
Hei. Min datter på snart 8 mnd nekter å spise pupp. Hun sluttet plutselig en morgen for 2 dager siden. Tilbyr henne flere ganger om dagen, men hun kliper munnen igjen og vrenger hode bort, får også det æsj blikket fra henne :p
Nå spiser hum frokost, lunsj, middag og kvelds, så hun får nok mat. Men hva skal jeg gjøre? Gå over til mme eller bare slutte med amming og mme?

I tillegg, så som resultat av ammestoppen så ble det jo ganske så melkesprengt, pumpet ut den verste sprengen. Men i dag våknet jeg og var øm i puppen og hadde en kul i den. Har massert og pumpet, stått i dusjen med varmt vann på puppen og håndmelket, men den går ikke bort, blir bare litt mindre. Får heller ikke til med pumpen jeg har så det blir mest bare stress og bruke den. Hva skal jeg gjøre? Har jo ikke lyst på betennelse i puppen.

Sent from my GT-N7105 using BV Forum mobile app

Hei!

Dette hørtes ikke noe godt ut! Håper du ikke har fått feber og blitt dårlig av tilstoppingen? Den har kommet som følge av at barnet ditt ikke har villet die og du har gjort noen riktige tiltak i forhold til det men jeg vil anbefale at du pumper mer enn det du har gjort slik at du får tømt brystene bedre. Jeg ville vurdert å leie en ordentlig pumpe disse dagene for å få pumpet ordentlig siden du har en tilstopping, med mindre du kan få babyen din til å die når hun sover og på den måten få tømt brystene. Pumper kan leies på en del apotek.

At barnet plutselig ikke vil die er helt normalt for en 8 mnd (en liten form for trassalder ;) ) , det pleier å stå på noen dager og så går det over av seg selv igjen, like plutselig som det oppstod. Det jeg pleier å anbefale er å amme når babyen er søvnig i den perioden dette står på. Feks enten like før hun skal hvile på dagen eller like etter hun har våknet. På natten kan du legge inn noen måltider for da spiser de gjerne villig. Dersom du har sluttet å nattamme så ville jeg tilbudt brystet feks når du legger deg og en gang til i løpet av natten, det er kanskje bare noen få netter som skal til før hun bestemmer seg for å være venner med puppen igjen. Å tilby brystet noen ganger om natten i en slik periode hvor hun nekter vil ikke skape noen "dårlig vane" det vil kun være en liten periode nå som hun vegrer seg for å ta brystet i våken tilstand.
Du kan og forsøke å gå rundt omkring og amme, eller å ha henne i en eller annen form for bæretøy med brystet "pakket ut" inni bæretøyet slik at hun virkelig har åpen buffet- mange forsyner seg da etter en stund.. Ellers så ville jeg gått inn på soverommet og hatt av lyset slik at det ikke er så mye spennende å se på som kan distrahere henne, samt ammet før du gir fast føde så hun er sulten.

Dette virker kanskje litt styrete men husk at det bare er snakk om en kort periode, så vil du sannsynligvis snart kunne amme som normalt igjen.

Dersom du skulle sluttet nå så måtte du gitt mme istedenfor frem til 1 år, og da får du all jobben med å vaske og sterilisere flasker (det er minst 3 ganger så mye arbeid som å amme), samt huske på å få med deg alt du trenger av flasker, mme, vann osv når du skal ut av huset.. (mitt fjerde barn var flaskebarn så jeg snakker av erfaring ;) )

Masse lykke til!

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg

Jeg reagere på at du skriver at hun må gi mme frem til barnet er 1 år om hun slutter å amme. Om barnet spiser grøt får hun nok kalsium og hun kan gi vann som væske frem til barnet kan drikke kumelk. Mitt barn sluttet å amme da hun var 8 mnd da hun spiste flere faste måltider med vanlig mat. Hun tok ikke flaske og brakk seg av mme....og det gikk helt fint! Altså trenger en ikke begynne med mme om barnet slutter å amme i den alderen.

Hei!

Dette hørtes ikke noe godt ut! Håper du ikke har fått feber og blitt dårlig av tilstoppingen? Den har kommet som følge av at barnet ditt ikke har villet die og du har gjort noen riktige tiltak i forhold til det men jeg vil anbefale at du pumper mer enn det du har gjort slik at du får tømt brystene bedre. Jeg ville vurdert å leie en ordentlig pumpe disse dagene for å få pumpet ordentlig siden du har en tilstopping, med mindre du kan få babyen din til å die når hun sover og på den måten få tømt brystene. Pumper kan leies på en del apotek.

At barnet plutselig ikke vil die er helt normalt for en 8 mnd (en liten form for trassalder ;) ) , det pleier å stå på noen dager og så går det over av seg selv igjen, like plutselig som det oppstod. Det jeg pleier å anbefale er å amme når babyen er søvnig i den perioden dette står på. Feks enten like før hun skal hvile på dagen eller like etter hun har våknet. På natten kan du legge inn noen måltider for da spiser de gjerne villig. Dersom du har sluttet å nattamme så ville jeg tilbudt brystet feks når du legger deg og en gang til i løpet av natten, det er kanskje bare noen få netter som skal til før hun bestemmer seg for å være venner med puppen igjen. Å tilby brystet noen ganger om natten i en slik periode hvor hun nekter vil ikke skape noen "dårlig vane" det vil kun være en liten periode nå som hun vegrer seg for å ta brystet i våken tilstand.
Du kan og forsøke å gå rundt omkring og amme, eller å ha henne i en eller annen form for bæretøy med brystet "pakket ut" inni bæretøyet slik at hun virkelig har åpen buffet- mange forsyner seg da etter en stund.. Ellers så ville jeg gått inn på soverommet og hatt av lyset slik at det ikke er så mye spennende å se på som kan distrahere henne, samt ammet før du gir fast føde så hun er sulten.

Dette virker kanskje litt styrete men husk at det bare er snakk om en kort periode, så vil du sannsynligvis snart kunne amme som normalt igjen.

Dersom du skulle sluttet nå så måtte du gitt mme istedenfor frem til 1 år, og da får du all jobben med å vaske og sterilisere flasker (det er minst 3 ganger så mye arbeid som å amme), samt huske på å få med deg alt du trenger av flasker, mme, vann osv når du skal ut av huset.. (mitt fjerde barn var flaskebarn så jeg snakker av erfaring ;) )

Masse lykke til!

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg
Nå har det gått noen dager og hun vil enda ikke ha pupp. Fikk løsnet proppen i puppen og etter det har det ikke gjort vondt. Nå er melken på tur til og forsvinne, kliper enda munnen igjen når jeg tilbyr. Har prøvd og gi når hun våkner på natten/morgen, men er det samme da å. gir henne ca 2-3 flasker mme i løpet av dagen, men tror hun får vondt i magen av det, har prøvd og blande grøten ut med mme, men da brakk hun seg bare.
Nå spiser hun jo faste måltider om dagen, frokost, lunsj, middag og kvelds, og drikker masse vann.

Sent from my GT-N7105 using BV Forum mobile app

Hei!
I forhold til hvor mye mme barnet skal ha så må du snakke med helsesøster. Det er nasjonale anbefalinger som anbefaler at de skal ha morsmelk eller morsmelkerstatning i hovedsak som drikke frem til 1 års alder.

Jeg vil anbefale at du opprettholder produksjonen ved å pumpe deg dersom du ønsker å fortsette å amme, og gir henne morsmelk av flaske samtidig med at du fortsetter å tilby brystet. Det kan være en fordel å ha en god elektrisk pumpe når du skal pumpe hver dag.

Masse lykke til!

Hilsen
Ammehjelper Ingebjørg :)

Back
Topp