Pumping!?

CamillaN

Glad i forumet
Jeg har i dag kjøpt med en pumpe, og tenkte jeg skulle prøve ut denne finurlige saken....
 
Jeg har prøvd den på begge puppene, men det kommer jo liksom ikke noe... Gjør jeg noe galt? Må jeg sitte ved siden av babyen når jeg gjør det? [;)]
 
Når jeg ammer så kommer det melk i masse vis, og rett som det er merker jeg at det renner. Det jeg fikk ut ved pumping var kun en mini mini stråle...
 
TIPS!?!?
 
Problemet med pumping er ofte at utdrivningen går tregt. Når babyen gråter, eller det kan være nok å se babyen sin, så skiller kroppen ut hormonet oxytocin som driver ut melka. Kroppen gjøres klar til amming rett og slett. (Veldig flott laget synes jeg [;)])
 
Når man skal pumpe så er det som regel dette det står på. Så det man kan gjøre er å se på barnet sitt, evt bilder.
Det kan også hjelpe å stimulere brystvortene litt før man begynner pumpingen, det vil også sette igang utdrivningen.
 
Man får også en nesespray på resept som inneholder en kunstig variant av utdrivningshormonet. Sprayen heter Syntocinon, og tas fem minutter før amming. 
 
Men det er ofte slik at noen pumper uten problemer mens andre aldri får det til. Andre igjen sverger til handmelking.
 
Det viktigste er å huske at mengden man får til å pumpe ikke sier noe om den faktiske mengden i brystet. Barnet er eksperten på å få den ut, og vil alltid få ut mer enn det man klarer å pumpe. Enkelte får ikke pumpet en dråpe, men fullammer i mnd.vis likevel.
 
Det kan forresten også være lurt å ikke sitte og se hele tiden hvor mye man har pumpet. Da kan man bli litt stresset og det vil bremse utdrivningen. Se på hyggelige bilder av din lille, eller noe annet hvor du slapper heelt av. [:)]
 
Takk for flott tips! [:)]
 
Bare hyggelig! [:)]
 
... jeg prøver også å pumpe, får ikke det til i det hele tatt. Satt 45 min og fikk ut 30 ml. Har prøvd det meste, gir opp. . . Gullet får få tillegg om jeg skulle være borte fra henne. LYKKE TIL iallefall, :-)
 
 
For noen er det nyttig å prøve flere forskjellige pumper før de finner en som passer for dem. Noen mener elektrisk er best, mens andre liker manuell. Jeg tror også det er forskjeller mellom de ulike merkene i utformingen av koppen mot brystet. 
 
Kanskje man kjenner noen man kan låne en av? Kan være verd et forsøk kanskje?
 
første gangene jeg skulle pumpe fikk jeg det ikke til i det hele tatt, fikk ut ca 30 ml. og gikk å lurte på om jeg ikke hadde så mye melk. men så begynte jeg å la snuppa suge litt for å få igang utdrivningen, så overta med pumpen. da begynnte det å komme.nå som jeg er mye mer avslappet til det får jeg ut ca 100 ml,når jeg pumper ,og trenger ikke "hjelp" fra snuppa for å få det til[:D]
 
Æ måtte få igang utdrivningsrefleksen før æ begynte å pumpe. Det gjorde æ ved å slappe av og stilmulere brystvorten med fingrene. Rulla den litt og dro litt, til æ kjente "trykket". Når æ da begynte å pumpe sto spruten som bare det! Lykke til!
 
Det er jo forskjellige grunner for hvorfor folk vil pumpe seg, men husk at det ikke er noen krise å gi babyen litt tillegg hvis man skal på kino en kveld eller noe sånt en kveld[:)]
 
Jeg husker jeg var mer eller mindre små-hysterisk på at alt skulle være morsmelk til min første, blande i grøten, middagsmaten og alt... Mer avslappet med nr to, hun fikk tillegg når jeg skulle noe annet og grøten ble blandet med vann (hun var da også en "solid" baby med god appetitt[:D])
 
Ellers pumpet jeg meg masse med nr en som var prematur, du har fått mange gode tips over her. Å stimulere brystvortene er viktig, og avslapping! Jeg husker at svigerfar ikke helt skjønte at han kunne la være å snakke med meg når jeg pumpet meg, pumpa sto bak døren på kjøkkenet, så jeg syntes jeg gjemte meg også, men han fulgte etter meg[:@] Ble ikke så mye melk da nei...
 
Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har prøvd så mye etter et par forsøk med bare en tynn tynn stråle.
 
Men jeg kunne tenke meg å få det til, for å kunne gjøre bitte litt på egenhånd. Gutten vår spiser titt og ofte, og jeg kunne tenkt meg å feks overlate han til oldemor, når far er på jobb, slik at jeg kan ta meg en ridetur...
Folk sier at jeg bare kan gi han tillegg, men jeg er skeptisk til det, for at det skal gå utover melkeproduksjonen, og jeg har hørt noen har "mistet lysten" på vanlig morsmelk etter at de har fått smaken på mme.
 
Ikke helt lett dette her! [:D]
 
Kom gjerne med deres erfaringer rundt nettopp dette, så kanskje jeg kommer på andre tanker! [:)]
 
hei!
Jeg får ikke til pumping, har prøvd alle gode råd, men får ikke ut mer enn 30-60 ml... Jeg gir lillegutt tillegg når jeg ikke er i nærheten og det fungerer kjempe fint, har tar falska med tillegg og spiser like godt av puppen.
Jeg var også veldig motstander av å gi tillegg, men for oss fungerer det veldig fint når jeg bare var villig til å prøve! Lykke til!
 
Hvor mye, sånn ca, spiser de til 1 måltid rundt 6 ukers alder?
 
Back
Topp