Pumping og oppbevaring av morsmelk :)

lita_23

Elsker forumet
Legger ut ltt info fra skole bøkene mine om dette ! [:D]

Først av alt er det viktig at mor har god tid. Stress kan påvirke utdrivningen negativt. Hun bør ha noe å drikke i nærheten om hun blir tørst. Og sitte godt. Så bør hun masere brystvortene litt med fingrene slik at de ”knopper” seg. Viktig med god hygiene! Vask hendene først. Det kan også være lurt å varme brystene litt før pumping med varme omslag. Prøv å slappe av mens du pumper; se på TV eller lytt til musikk som får deg til å slappe av. Vi må også forsikre oss om at brystglasset har riktig størrelse. Hvis det er feil størrelse vil det bli problemer med vakumet.
Det kan også være lurt at mor sitter ved siden av barnet eller har ett bilde av barnet. Det er positivt for utdrivningen.
Hvis pumpingen går litt tregt, bør hun bytte fra bryst til bryst flere ganger, og massére brystene forsiktig mot brystknoppen mens melken renner.
Flere, hyppige pumpinger er bedre enn færre lengre pumpinger.

Oppbevaring

Morsmelk er ferskvare som helst bør gis til barnet i ubehandlet form, dvs. ikke frosset eller
pasteurisert, dette er for at den skal beholde sin unike immunologiske kvalitet.
Det er en fordel om morsmelken blir fylt i få beholdere før den gis til barnet. Det ideelle er å oppbevare melken i kjøleskapet i flasken som tilhører pumpesettet. Melken
bør merkes tydelig med navn og dato, og frossen melk må etter tining merkes at den har vært
frossen og med dato for tining. Vi gi mødrene opplæring i god hygiene. Alltid håndvask før
pumping, ikke ta unødvendig inne i pumpeglass og pumpeskjold.

Fersk morsmelk kan oppbevares i kjøleskap (4 grader) i inntil 48 timer. Mens melk som har vært frosset og er opptinet kan stå i kjøleskap 24 timer. I fryseren kan melken holde i 3 til 6 måneder avhengig av hvor fet melken er.

Kjempekjekt

barsel og barnepleie... [:D]

Thanks! [:D] Hadde faktisk planer om å google dette her, men nå sparte du meg for jobben.

ORIGINAL: lita_23

barsel og barnepleie... [:D]

å så spennendes.
kunne tenkt mg å bli jordmor jg

Det er veldig spennende [:D]

I ammeboka mi står det at den holder mellom 3-5 døgn i kjøleskap.. Og det sa jm til meg også..

Hva stemmer?? For jeg har gitt gutten melk som har stått 3 døgn i kjøleskapet..

vet ikke jeg... Over alt jeg har lest i fagbøkene mine står hvertfall 48 timer i kjøleskap. Jeg kan ikke annet enn å stole på det.. hmm [8|]

ORIGINAL: dørti gullkorn

hva er det videreutdanning etter? helse og sosial?=)

jeg er omsorgsarbeider i utgangspunktet [:)]

så kjekt, takk skal du ha[:)]

en ting jeg lurer på er om brystknoppen skal være midt i den koppen, eller litt opp?
har fått brystbetennelse, og har nå gått over til pumping, men i det ene brystet blir det stadig mindre melk. er også det som er mest betent. har du noen gode tips? har fått sånn nesespray, men funker ikke på meg.

ORIGINAL: citerza

I ammeboka jeg fikk på Helsestasjonen sto det 8 timer i romtemp., 5 dager i kjøleskap og 6 mnd i frys.. Jeg følger dette og har ikke møtt på noen problemer..

Sign! Pluss det var det jeg fikk vite på sykehuset og helsesøster i tillegg..

Det står om morsmelk og holdbarhet i det MAM bladet vi fikk på sykehuset/hos helsesøster. Hadde ganske bra med holdbarhet.

Der sto det blant annet også at frossen melk skulle tines i kjøleskap, så varmes opp etter at den var tint.

Jeg skal hvertfall si til lærerene mine at det er mye forskjellig info ute og går, og at det sies forskjellig i forhold til lærebøkene.. Er jo liten vits at vi lærer det hvis det er noe annet som er riktig [:D] Så da får dere ta det med en klype salt og høre på de beskjedene dere har fått.. [:D] Hvertfall ikke meningen å villede noen! [:D] Bare gikk ut fra det som står i bøkene jeg.. sorry! [:)]

ORIGINAL: Tu

Det står om morsmelk og holdbarhet i det MAM bladet vi fikk på sykehuset/hos helsesøster. Hadde ganske bra med holdbarhet.

Der sto det blant annet også at frossen melk skulle tines i kjøleskap, så varmes opp etter at den var tint.

skal tines i kjøleskap og varmes i vannbad, ikke mikroovn! [:)] ikke overstige 40 grader [:)][:)]

ORIGINAL: Trone

ORIGINAL: citerza

I ammeboka jeg fikk på Helsestasjonen sto det 8 timer i romtemp., 5 dager i kjøleskap og 6 mnd i frys.. Jeg følger dette og har ikke møtt på noen problemer..

Sign! Pluss det var det jeg fikk vite på sykehuset og helsesøster i tillegg..

Jeg og Mario lå på NEO og der var de strenge sa de. Der var det 3 timer i romtemp, 3 dager i kjøleskap og 4 mnd i fryser, men det var bare for å være helt 110% sikker. Etter vi kom hjem så skulle vi følge det som står over.

Jeg har MASSE i fryseren som jeg skal bruke i grøten hans :)

Back
Topp