Pumping og melkemengde+vondt i brystvortene

Bkno6817962

Andre møte med forumet
Hei:) har fått et problem med melka, må pumpe for å fryse ned nå fordi jeg går på skole og skal ut i praksis i oktober så da skal samboern være hjemme på dagtid med babyn som er ti uker nå. Jeg har pumpa i 4 dager nå og får altfor mye melk, babyen klarer ikke svelge ordentlig unna og klarer ikke tømme brystet, han har endel magevondt og grønn diaré på kvelden, regner med at det er for mye tynn melk. Synes det er synd om han må få morsmelkerstatning når pappan er aleine med ham, men ser ikke helt noen løsning. Tenkte jeg i verste fall skulle pumpa og bare gitt flaske fra nå av så han får bedre melk, men er litt synd, er det noen annen måte jeg kunne gjort det på? Og får dåre brystvorte av å pumpe, har fått veldig "lange" brystvorter og har en elektrisk medelapumpe, synes det virker som om brystvortene strekker seg langt inn i trakta før det kommer melk på en måte, sånn at det blir lite effektivt og jeg må pumpe mye lengre og blir sår. De blir lillaaktige nesten. Regner ikke med at dere har noen løsning på det der, men spør allikevel.takk for hjelp:)
 
Hei!

Du har en produksjon som regulerer seg opp raskt, for å unngå dette så bør du pumpe i forbindelse med måltid og ikke ta ut for mye melk hver gang. Når du pumper i forbindelse med et måltid så stimulerer det mindre enn hvis du pumper mellom måltidene. Prøv deg litt frem ved å feks pumpe 30 ml enten etter måltidet eller at du pumper det ene brystet og ammer på det andre til et måltid. Du trenger ikke å vaske pumpesettet for hver gang, hell melken over i en flaske med lokk i kjøleskapet og så har du pumpesettet liggende i en tett og ren pose i kjøleskapet- da kan du bruke samme til flere pumpinger og sparer deg for masse oppvask.

Det er ingen god ide å gå over til å fullpumpe og gi på flaske- det genererer masse ekstra arbeid med flasker ;)

Ang pumpingen og smerter i brystknoppene så kommer nok det av at du har for stort pumpeskjold. Det pumpeskjoldet som du setter mot brystet når du pumper kommer på Medelapumpene i mange forskjellige størrelser, du bør prøve å gå ned en størrelse og se om ikke det blir mer behagelig for deg. Mange opplever det som mer behagelig å pumpe hvis du smører innsiden av "tunnelen" som brystknoppen dras i med litt krem, feks Unguentum eller Purelan. Det må være en krem som ikke er skadelig for barnet så en av dem som er beregnet for såre brystknopper vil være bra. Pass på å ha rene hender før du smører :)


Lykke til med studier og baby!

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg
 
Back
Topp