Pumping og amming

Vinterbarn16

Gift med forumet
Februarlykke 2016
It's gonna be May 2019
Etter hardt slitt med ekstremt såre brystvorter slo barnepleier igjennom med at jeg måtte avlaste og pumpe litt til det har healet litt. Dette kom jo selvfølgelig som et slag i tryne, selvom jeg vet at det er mer normalt å ikke få det til enn å få det til. Jeg har nok melk så det er ikke noe problem, men jeg må pumpe før hvert måltid, men kjenner jeg gruer meg helt sykt til å skulle begynne å amme igjen, det gjør så inni helsikkes vondt og jeg klarer ikke slappe av med det. Vi fant ut jeg skal prøve å amme og pumpe annenhver gang til det, noen som har erfaring med det, eventuelt noen som bare pumper og gir?

Jeg pumper venstre bryst døgnet rundt. Hun tar bare høyre foreløpig. Hadde en periode jeg ikke ammet henne, fordi hun var så gul og ikke tok puppen. Da fikk jeg samtidig avlastet brystvortene som var rimelig såre. Ga på flaske, så da ble hun sugeforvirret og vi har hatt et helvete etter det, for å være ærlig. Bedre å gi fra kopp eller sprøyte. Men det gikk helt fint å ta opp ammingen igjen. Har ikke blitt sår på samme måte igjen. Antagelig fordi det er mye mer melk nå enn helt i starten. Men det burde ikke være noe problem, altså. Vondt å være så sår.

Ikke noe nederlag det synes jeg. Babyen får jo likevel morsmelk. Og kanskje litt deilig å få avlastning ved at far kanskje kan gi flaska? :-)

Også er det jo bare å amme i vei når puppene er blitt bedre :-) Her har jeg pumpet meg Litt når jeg har vært veldig sprengt og pappaen gitt flaska. Funket fint det. Men nå er ikke jeg sår da :-)

Ikke tenk at det er et nederlag... Du gjør en kjempe jobb :) såre pupper og spreng er ikke lett... Så all ære til deg. Lille her er 11 dager i dag og brystene er heldigvis bedre nå, de var også såre, vonde og sprengte lenge. Tenkte på om det noen gang ville gå over, men det gjorde det... Smører mellom hver amming også pumper jeg 2 ganger om dagen ca. Lille får da flaske av pappan eller storesøster. Funker kjempe bra her ihverfall og tar det absolutt ikke som noe nederlag...

Jeg måtte håndmelke og gi på flaske noen dager ila de første par ukene med storebror fordi jeg ble så sår at blodet rant fra begge bryster. Uten at noen kunne finne noe å utsette på sugetak e.l. Vennet så gradvis på brystene igjen, men måtte bruke ammeskjold i ganske mange uker før det omsider ble greit å amme uten. Det BLE bra til slutt da, mye kos og kuttet aller siste rest av amming først da han var 17 mnd :)

Må bare legge til at jeg bare fikk ammet i underkant av 3 døgn før hun ikke tok til seg mat. Så da var det nok derfor hun ble så sugeforvirret, hadde ikke ammet nok enda rett og slett. Var vanskelig å få henne til å skjønne puppen etterpå, men ga meg ikke. Gir forsatt litt med sprøyte uteom, for hun spiser ikke bra nok selv enda. Dette kommer nok til å gå fint! Absolutt ikke noe nederlag, nei. Amming er vanskelig i starten. Var så mye mas med forrige min også. Folk er veldig kjappe til å si at det går helt fint med MME også. Men jeg vil amme - og fikk det skikkelig til etter hvert forrige gang. Det er bare at det faktisk kan være skikkelig blodslit før man kommer dit. Men har man nok melk og barnet legger på seg så går det bra til slutt! :)

Jeg måtte håndmelke og gi på flaske noen dager ila de første par ukene med storebror fordi jeg ble så sår at blodet rant fra begge bryster. Uten at noen kunne finne noe å utsette på sugetak e.l. Vennet så gradvis på brystene igjen, men måtte bruke ammeskjold i ganske mange uker før det omsider ble greit å amme uten. Det BLE bra til slutt da, mye kos og kuttet aller siste rest av amming først da han var 17 mnd :)

Akkurat samme gjorde jeg med storesøster. Gått mye bedre med nr to. Men var både sprengt og vondt likevel den første uka...

Må bare legge til at jeg bare fikk ammet i underkant av 3 døgn før hun ikke tok til seg mat. Så da var det nok derfor hun ble så sugeforvirret, hadde ikke ammet nok enda rett og slett. Var vanskelig å få henne til å skjønne puppen etterpå, men ga meg ikke. Gir forsatt litt med sprøyte uteom, for hun spiser ikke bra nok selv enda. Dette kommer nok til å gå fint! Absolutt ikke noe nederlag, nei. Amming er vanskelig i starten. Var så mye mas med forrige min også. Folk er veldig kjappe til å si at det går helt fint med MME også. Men jeg vil amme - og fikk det skikkelig til etter hvert forrige gang. Det er bare at det faktisk kan være skikkelig blodslit før man kommer dit. Men har man nok melk og barnet legger på seg så går det bra til slutt! :)
Jeg skal få det til, om det så skal ta måneder!!

Jeg måtte også håndmelke/pumpe noen dager etter fødsel fordi puppene var helt sprengte slik at hun ikke fikk tak i brystvortene... har blitt sår også og smører på purelan mellom hver amming og syns den salven hjelper. Ikke trenger man å tørke av før neste amming heller.
Vi måtte gi ekstra mat med sprøyte eller beger også, gikk veldig fint. Tok ikke mange dagene før jeg fikk full ammet igjen.
Lykke til! Stå på :)

Her ammes det om natten.. pumper å gir på flaske om dagen.. sliter litt med sårhet så prøver og avlaste litt bare. funker greit her. en liten periode der det ikke ble ammet i heletatt men hun tok heldigvis puppen igjen etterpå..
Det er bedre å pumpe litt enn å bli mer sår.. så håper det ordner seg for deg også! :)

Jeg ble også sykt sår, så jeg blødde. Det hjelper veldig å pumpe da. Finnes også en salve jeg fikk anbefalt på riksen. Brulidine. Den må riktignok vaskes av før amming /pumping men er sykt effektiv. Purelan er også fin å bruke hele tiden, men ikke like bra om det er skikkelig sårt.

Vi måtte gi morsmelk på flaske et par dager, og nurket er nå sugeforvirret. Om du klarer å gi på kopp eller sprøyte er det bedre, men de sluker mye luft da, så vær nøye med raping.

Ingen nederlag å pumpe. Det er helt normalt og uansett nødvendig for deg nå om vortene skal heles.

Jeg ble også sykt sår, så jeg blødde. Det hjelper veldig å pumpe da. Finnes også en salve jeg fikk anbefalt på riksen. Brulidine. Den må riktignok vaskes av før amming /pumping men er sykt effektiv. Purelan er også fin å bruke hele tiden, men ikke like bra om det er skikkelig sårt.

Vi måtte gi morsmelk på flaske et par dager, og nurket er nå sugeforvirret. Om du klarer å gi på kopp eller sprøyte er det bedre, men de sluker mye luft da, så vær nøye med raping.

Ingen nederlag å pumpe. Det er helt normalt og uansett nødvendig for deg nå om vortene skal heles.
Vi bruker puppen litt, og han klarer det enda, selvom han får mest flaske, skal på time på tirsdag for å få hjelp til ammingen da, håper virkelig vi får dreisen på det, for merker det er veldig tungvint om natta når han våkner og jeg først må mate han, for så å sitte 40 min å pumpe, fra mandag skal mannen tilbake på skolen og da må jeg prøve å avlaste han som best så han får sove, men i natt matet og skiftet han mens jeg pumpet, veldig deilig å kunne gjøre det sånn, men hadde vært enklest å amme selvfølgelig

Vi bruker puppen litt, og han klarer det enda, selvom han får mest flaske, skal på time på tirsdag for å få hjelp til ammingen da, håper virkelig vi får dreisen på det, for merker det er veldig tungvint om natta når han våkner og jeg først må mate han, for så å sitte 40 min å pumpe, fra mandag skal mannen tilbake på skolen og da må jeg prøve å avlaste han som best så han får sove, men i natt matet og skiftet han mens jeg pumpet, veldig deilig å kunne gjøre det sånn, men hadde vært enklest å amme selvfølgelig
Men bruker du 40 min på å pumpe? Jeg lærte på riksen 10 min per pupp...??

Eh, å? Tenkte kanskje det var samme som amming, da fikk jeg beskjed om maks 30 min på hver side, så da tenkte jeg for å opprettholde produksjonen når jeg ikke får ammet så mye. Men da kan det jo være jeg gjør det for mye

Sjekka på ammehjelpen nå, og der stod det maks 30 min til sammen på begge, så da blir det jo noe annet, får håpe det går greit å begynne med det

Med nummer 1 og 2 ble jeg veldig sår og brukte da ammeskjold kjøpt på apoteket. Fungerte fint gir meg. Godt å kunne fortsette ammingen uten at det gjorde vondt. Denne gangen var jeg bedre forberedt og smørte med brystkrem både morgen og kveld fra starten for å forebygge. Har ikke blitt sår! :)

Jeg gjorde det når jeg begynte å bli skikkelig sår, bare for å avlaste litt. Valgte å heller amme om natten og gi flaske om dagen til det hadde roet seg. Nå er vi tilbake til hovedsaklig amming. Ikke noe nederlag det, all hud blir sår når den plutselig blir utsatt for friksjon den ikke er vant med. Er helt normalt å bli sår, så da er det bedre å pumpe litt nå og heller kunne amme normalt igjen etter en stund. Storebror sugde meg til blods, og jeg kan love deg at det tok tid før det sluttet å gjøre vondt. Er ikke bra for seinere amming om du bare forbinder det med smerter. Så hør på barnepleier og forebygg litt nå, så får dere det mye bedre i det lange løp ;-)

Back
Topp