Pumping - flere små doser ..inn i fryser:-/ ?#%

Aprilblomst17

Blir kjent med forumet
Hei til dere som pumper eller har pumpe-peil:smiley-angelic003

Småkladden er snart 3 mnd og jeg har begynt å pumpe litt så far kan mate eller at jeg kan gi på flaske når vi er ute. Men jeg lurer på følgende som jeg ikke finner svar på hos ammehjelpen:
Jeg må pumpe små mengder flere ganger om dagen. Oppbevarer melka i kjøleskap i avent beholder og fyller så på med nypumpa og nedkjølt melk etterhvert. Men jeg lurer på om jeg kan fryse ned beholderen når den er full? Si den fylles over to dager. Har lest et sted at man skal fryse mm ferskest mulig..men kan jo ikke drive å fryse ned halvfulle begere tenker jeg..o_O kan jo fylle dem opp før jeg fryser...? Eller??

Jeg fullammer jo ellers, så pumpinga er bare ekstra på en måte...for å ha litt itilfelle jeg skal ut eller om vi skal ut og det er mer praktisk å gi på flaske.

Håper på smarte oppbevarings tips :)
 
Ettersom jeg har skjønt skriver du datoen for siste pumping. Men er lettere og fryse med en gang, kan fylle på ny skvett i fryseren så lenge mengden er mindre enn den fryste massen slik at du ikke tiner det som allerede er fryst.
 
Når du pumper, bør du fryse ned med en gang for best holdbarhet. Når du neste gang pumper ut litt til kan du helle det over i den beholderen du allerede har i fryseren. Du kan gjerne kjøle ned den sist utpumpede melka i kjøleskap før du heller den over til den fryste melka, så ikke den fryste melka tiner.

Det er datoen for den eldste melka som gjelder. Altså første gang du fryser ned i beholderen. Skriv mengde første gangen, og så stryk over og oppdater mengden for hver gang du heller mer melk oppi. Slik har du alltid oversikt over hvor mye som er der.

Jeg har både googlet og snakket med jordmor og helsesøster om dette, og alle sier det samme :)
 
Last edited:
Vil tilføye at det er veldig dumt å fryse ned store mengder for å deretter måtte kaste det som blir til overs.. Jeg fryser max ned 150 ml, bruker poser fra medela.
 
Kan jeg spørre hvordan du får den "rette blandingen" av formelk og ettermelk når du pumper litt om gangen ?

Føler jeg må.pumpe ut et helt måltid, for å ikke ende opp med bare formelk (om jeg pumper før amming) eller bare ettermelk (om jeg pumper etter amming).
 
Kan jeg spørre hvordan du får den "rette blandingen" av formelk og ettermelk når du pumper litt om gangen ?

Føler jeg må.pumpe ut et helt måltid, for å ikke ende opp med bare formelk (om jeg pumper før amming) eller bare ettermelk (om jeg pumper etter amming).


Nei jeg vet ikke..formelk og ettermelk what? Har aldri pumpa før nå. Mulig jeg ikke får den rette blandingen ja:( men jeg har pumpe fra kun ett bryst så latt han die fra det andre den. Så det ble kanskje rett blanding likevel. Men nå har jeg kun gjort dette en dag. Tror egentlig jeg skal snakke litt mer med jordmor før jeg pumper mer. Tar en pause enn så lenge. Takk for tips.
 
Vil tilføye at det er veldig dumt å fryse ned store mengder for å deretter måtte kaste det som blir til overs.. Jeg fryser max ned 150 ml, bruker poser fra medela.

Bruker også disse posene. Synes de er super praktisk :)
 
Bestilte poser på ebay fra england. Hver pose er forseglet og koster en del mindre enn medela sine. (Synd jeg ikke har nok melk og må delamme) ikke det.mest nyttige kjøpe mitt...
 
Jeg bruker isterningsposer [emoji23] en terning = 10ml [emoji1419]
 
Back
Topp