Pumping erfaring

Bkno9959910

Andre møte med forumet
Jeg har en liten gutt på litt over to uker og sliter veldig med å få til ammingen. Han var liten og født 3 uker før termin, veide bare 2485. Han var for svak til å suge i starten, bl.a pga gulsott (som er over nå). Men fikk til litt amming etterhvert. Det krevde riktignok ofte minst 30 minutter med jobbing. Nå de siste dagene vil han kun ta høyre bryst, og jeg har blitt veldig sår. Har derfor gitt flaske for det meste de siste to dagene (han har fått flaske i tillegg med pumpemelk og mme tidligere også). Det gjør jo at han blir mindre interessert i å suge på brystet virker det som, men jeg må jo få i han mat. Spesielt pga den lave vekten hans, så han fortsetter å legge på seg godt. Så nå går det mest i pumping for tiden, og jeg er forberedt på at det kanskje er det det blir fremover. Vil gjerne høre andres erfaringer, tips og triks for å gjøre pumpingen enklere og om babyen har klart å gå over til bryst etterhvert når den har blitt sterkere og har mer krefter. Nå får jeg til å pumpe totalt 30-50 ml totalt på begge bryst på ca en halvtime. Håper det øker på og tar kortere tid etterhvert. Bruker medela swing flex dobbel pumpe, og bh så jeg slipper å holde i den. Blir litt sliten av denne pumpingen og planlegging rundt det, men vil så gjerne gi morsmelk og opprettholde produksjonen. Nå er det ekstra slitsomt fordi jeg prøver å få han til å amme i tillegg, så tar jo mye tid. Får nok mer rutine på alt etterhvert. Blir veldig takknemlig for å høre andres erfaringer som også har slitt med amming. Ble visst et veldig langt innlegg det hero_O

Jeg har en liten gutt på litt over to uker og sliter veldig med å få til ammingen. Han var liten og født 3 uker før termin, veide bare 2485. Han var for svak til å suge i starten, bl.a pga gulsott (som er over nå). Men fikk til litt amming etterhvert. Det krevde riktignok ofte minst 30 minutter med jobbing. Nå de siste dagene vil han kun ta høyre bryst, og jeg har blitt veldig sår. Har derfor gitt flaske for det meste de siste to dagene (han har fått flaske i tillegg med pumpemelk og mme tidligere også). Det gjør jo at han blir mindre interessert i å suge på brystet virker det som, men jeg må jo få i han mat. Spesielt pga den lave vekten hans, så han fortsetter å legge på seg godt. Så nå går det mest i pumping for tiden, og jeg er forberedt på at det kanskje er det det blir fremover. Vil gjerne høre andres erfaringer, tips og triks for å gjøre pumpingen enklere og om babyen har klart å gå over til bryst etterhvert når den har blitt sterkere og har mer krefter. Nå får jeg til å pumpe totalt 30-50 ml totalt på begge bryst på ca en halvtime. Håper det øker på og tar kortere tid etterhvert. Bruker medela swing flex dobbel pumpe, og bh så jeg slipper å holde i den. Blir litt sliten av denne pumpingen og planlegging rundt det, men vil så gjerne gi morsmelk og opprettholde produksjonen. Nå er det ekstra slitsomt fordi jeg prøver å få han til å amme i tillegg, så tar jo mye tid. Får nok mer rutine på alt etterhvert. Blir veldig takknemlig for å høre andres erfaringer som også har slitt med amming. Ble visst et veldig langt innlegg det hero_O
Det tok nesten to måneder før vi fikk ammingen ordentlig i gang her. Måtte da supplementere med mme. 80% mme og 20% amming. Var kjempe sår på begge bryst men det skulle visstnok hjelpe å pushe igjennom det? Altså ikke slutte med ammingen for å la det gro for da kom det bare tilbake i følge helsesykepleier og helsesøster.

Jeg hadde tenkte egentlig at vi ikke kom til å få det til men litt etter litt så gikk det seg til. Det var nok sugingen det sto på her også. (Kanskje hun rett og slett måte få litt større munn? haha) Nå er hun 2,5 og er helt avhengig av ammingen:smiley-ashamed004:laughing005

Gutten min kom også tre uker før tiden, liten, gulsott og sugesvak. Fikk donormelk de første døgnene på sykehuset pga gulsott, men forsøkte å legge han til brystet før hver mating. Dette ble utrolig frustrerende etterhvert da vi knotet i 30-45 minutter uten å få tak hver gang før vi måtte gi opp og gi flaske. Ønsket så gjerne å få til ammingen, så det opplevdes som et stort nederlag. På dag 5 var jeg helt på randen, barseltårene kom og jeg følte meg totalt mislykket som førstegangsmamma. En av barnepleierne på sykehuset oppfattet dette (var heldigvis fortsatt på barsel grunnet gulsotten), og oppfordret meg til å slutte helt med forsøkene på å legge han til brystet en stund og bare gi flaske. Hun så at dette slet meg ut, og trøstet meg med at vi nok kom til å få til ammingen når han var blitt litt sterkere, og at flaskematingen ville gi han god sugetrening i mellomtiden. Jeg pumpet da hver 3.time for å tilrettelegge for god produksjon, fikk ut nok melk til å fullernære han på dette. Jeg trengte virkelig «fri» fra de mislykkede forsøkene. Lå masse med baby hud mot hud på brystet siden vi ikke fikk denne nærheten ved mating. Etter ca to-tre uker forsøkte jeg å legge han til brystet igjen, og etter litt prøving og feiling tok han puppen. Når vi først «knekte koden» kunne jeg helt slutte å gi flaske i løpet av to dager, og tydelig at baby også koste seg ved brystet, til tross for langsommere melkestrøm enn fra flasken :) Opplevde mye ubehag med ømme brystvorter de første ukene, men jeg fikk aldri åpne sår, så fortsatte bare å amme samtidig som jeg trente på å forbedre sugetaket til baby ved hjelp av videoer på ammehjelpen sine sider. Det er først nå når baby er nesten tre mnd at vi ammer uten at det gjør vondt, koser oss nå begge to med dette.

Har ikke så mange råd å komme med, men vil ønske deg masse lykke til på ammereisen fra en som også hadde en trøblete start;)

Som jeg kjenner meg igjen. Måtte også bli pumpe mamma til mine premature. Først vil jeg bare gi deg all honnør for den jobben du gjør. Det krever mye å være pumpe mamma! Nå har jeg ingen suksess oppskrift dessverre for mine bryster er ikke pumpevennlige. Med det mener jeg at noen har bryster som får ut masse melk på kort tid, mens andre må slite for noen få ml. Jeg fikk også aldri mer en 40-60 ml totalt. Kan uansett dele de tipsene som jeg fikk. For å øke melkeproduksjonen genrelt er det viktig med stimulering ofte og heller kortere tid av gangen. Så bedre å pumpe 15 min 2 ganger per time enn 30 min per time. Melkeproduksjonen øker mest om natta så viktig å pumpe ofte hele natten og heller ta en litt lenger pause på morgenen og sove litt sammenhengende da.
Det å pumpe kan være mye stress, stress reduserer utdriving av melken. Så det er viktig at du klarer å slappe av så godt som mulig når du pumper. Ammebh er supert. Jeg brukte å legge babyen med hode mellom brystene og holde hendene under rompa. Fikk ut mer melk da enn når jeg ikke holdt babyen. Jeg hadde alltid melk igjen etter at jeg hadde pumpet så jeg la babyen til etter 15 min med pumping. Da sikret jeg at den fikk ut den feteste melken som jeg ikke klarte å pumpe ut (den melken som kommer først er mindre fettrik).
Mine kunne kun suge i 5-10 min ved hver amming for å ikke slite seg ut. Siden jeg ikke klarte å pumpe ut nok til å øke produksjonen ble det etterhvert mer og mer mme for å dekke behovet og jeg kastet inn håndkle. Det ble mer slit og mindre melk. Det ble etterhvert mer interessert i flasken enn puppen, mye enklere å få ut melk der, og det gjorde det ikke noe lettere.
Her tok forøvrig pappaen seg av hovedansvaret for vasking og sterilisering av flasker og pumpeutstyr for å avlaste meg. Det var til stor hjelp.
Når det er sagt har jeg lest flere her inne med premature barn som med litt jobb etterhvert har klart å fullamme så det går ann!
Det ble et langt innlegg det er også. Håper dere får til ammingen etterhvert.

Jeg hadde ikke prematurt barn, men store bryster og kort tungebånd på baby. Dette gjorde at vi slet mye med amming da han rett og slett ikke fikk sugetak og jeg fikk kjempevondt. Dette løste vi med ammeskjold - virkelig en fantastisk løsning som gjorde at han kunne lære seg og suge og jeg ble skjermet for såre bryster. Etter 4 legebesøk ble det bestemt at tungebåndet ikke skulle klippes (det var i grenseland) og ammingen hadde på dette tidspunktet gått over til mer kaving, skjoldet løsnet hele tiden og det ble en utrolig slitsom stund både for mor og barn. Etter 8 uker med fullamming med skjold begynte jeg å pumpe deler av måltidene og bestemte etterhvert at jeg ikke orket ammingen og ble en fullpumper. For min del er dette en gang i livet (jeg er 40 og har brukt 5,5 år på å få baby) så jeg står i det til han er 6 mnd (1 mnd igjen) med fullpumping. Det er krevende, slitsomt og jeg bruker mye tid, men det går :) jeg opplever dessuten at jeg får ut mye mer melk ved manuel pumpe enn elektrisk - har du forsøkt det?

Jeg hadde ikke prematurt barn, men store bryster og kort tungebånd på baby. Dette gjorde at vi slet mye med amming da han rett og slett ikke fikk sugetak og jeg fikk kjempevondt. Dette løste vi med ammeskjold - virkelig en fantastisk løsning som gjorde at han kunne lære seg og suge og jeg ble skjermet for såre bryster. Etter 4 legebesøk ble det bestemt at tungebåndet ikke skulle klippes (det var i grenseland) og ammingen hadde på dette tidspunktet gått over til mer kaving, skjoldet løsnet hele tiden og det ble en utrolig slitsom stund både for mor og barn. Etter 8 uker med fullamming med skjold begynte jeg å pumpe deler av måltidene og bestemte etterhvert at jeg ikke orket ammingen og ble en fullpumper. For min del er dette en gang i livet (jeg er 40 og har brukt 5,5 år på å få baby) så jeg står i det til han er 6 mnd (1 mnd igjen) med fullpumping. Det er krevende, slitsomt og jeg bruker mye tid, men det går :) jeg opplever dessuten at jeg får ut mye mer melk ved manuel pumpe enn elektrisk - har du forsøkt det?
Takk for svar:happy: Jeg skal teste manuell pumpe også, har akkurat bestilt det. Jeg er også 40 år, dette blir nok eneste barn, og jeg føler jeg kan holde ut ganske lenge med pumpingen. Tenker på alt annet som kunne vært problematisk, og ikke er det, så blir pumping ikke så stor greie. Han er heldigvis ganske rolig mellom mateøktene, så blir litt tid til hvile og kos innimellom og. Det soner mest slitsomt nå er å prøve å få han til å amme i tillegg, da kan ofte matingen ta så lang tid som 1 1/2 time. Men etterhvert må jeg jo finne ut om det blir enten bare pumping eller amming også. Alt er litt nytt og kaotisk nå:happy: Håper at om en måneds tid har vi fått til en rutine enten med det ene eller det andre,

Kan virkelig anbefale multiMam kompresser mot såre brustknopper! Om ikke du har de allerede. Beste som finnes! Evt prøve hjelpebryst? Da blir kanskje ikke baby så sliten. Vet ikke hvor du bor i landet mtp tilgang til hjelp. Men spør på helsestasjon eller få time på evt barselpoliklinikk på sykehuset for veiledning. Masse lykke til :happy:

Back
Topp