Pumpe

Hujedamej

Betatt av forumet
Novemberlykke 2016
Hvor vanlig er det å trenge eller bruke brystpumpe? Er det noe "alle" bruker eller er det noe som er "kjekt å ha" i tilfelle mor blir borte over et ammemåltid av en eller annen grunn etc?

Vi blir foreldre for første ganag snart, og har ikke kjøpt noen pumpe enda. Hvis det fungerer fint å gi pupp, så er det kanskje ingen grunn for å bruke pumpe? Og hvis det trengs så kan man sikkert kjøpe en når behovet oppstår?

Hvor vanlig er det å trenge eller bruke brystpumpe? Er det noe "alle" bruker eller er det noe som er "kjekt å ha" i tilfelle mor blir borte over et ammemåltid av en eller annen grunn etc?

Vi blir foreldre for første ganag snart, og har ikke kjøpt noen pumpe enda. Hvis det fungerer fint å gi pupp, så er det kanskje ingen grunn for å bruke pumpe? Og hvis det trengs så kan man sikkert kjøpe en når behovet oppstår?

Det er vel litt hipp som happ. Selv så har jeg pumpe i hus, men kun brukt den et få tall av ganger. Kunne nok spart meg innkjøpet, men det er kjekt å ha tilfelle en er borte og må pumpe for å lette på trykket. Håndmelking går det å, har gjort det da jeg var borte fra lillegutt 1 døgn. Men slitsom.

Min tar ikke flaske så der er ikke noe vits å pumpe for å gi på flaske.

Jeg hadde ikke klart meg uten. Mye brukt, hele døgnet, de første 6-8 ukene. Og etter jobbstart. :)

Ble brukt mye her, helt fra starten slik at pappa'n kunne få ta del i kosen og gi flaske. Kanskje en gang i uken de første mnd, deretter de gangene pappa'n avlastet og tok leggingen, og deretter når vi hadde barnevakt. Kunne ikke klart meg uten.

Min ble kjøpt inn en lørdag ettermiddag pga brystbetennelse :p måtte pumpe litt i starten pga bruk av skjold og mme pga lav produksjon, men pumpa har vært lite brukt etter at vi begynte å fullamme etter de første ukene. Brukt et par ganger når mini har hoppet over et måltid, men har ikke giddi å gå inn for det :) Du kan komme i situasjon hvor du veldig trenger det, eller det kan gå veldig fint uten :)

Er det forskjell på hva slags pumper man kjøper til "av og til" bruk og til "kunne ikke klart meg uten" bruk? Hva er passelig til hvilket bruk?

Er det forskjell på hva slags pumper man kjøper til "av og til" bruk og til "kunne ikke klart meg uten" bruk? Hva er passelig til hvilket bruk?

Jeg har hatt en manuell og en elektrisk. Den manuelle var grei for av og til, men den elektriske sparte meg for håndkramper ^^

Men behovet var igrunn ikke så stort. Hadde nok kunnet spart meg pengene. Men det var salg på apoteket :D

Ikke en nødvendighet, men kan være greit å ha. Jeg var sjeleglad jeg hadde kjøpt da jeg satt med en helt grusom melkespreng om kvelden samme dag vi kom hjem fra barsel. Babyen var mett, og jeg hadde ikke helt taket på håndmelking, så jeg pumpet bort den verste sprengen så jeg i alle fall fikk sove :-P Det var en lørdagskveld, så det hadde blitt lenge å vente til apoteket åpnet igjen. Når det er sagt er det jo også veldig mange som klarer seg helt fint uten pumpe. Vi kjøpte fordi jeg skulle studere, og dermed være utilgjengelig som matstasjon noen timer innimellom. Hadde Avent sin manuelle pumpe, funket helt fint til "av og til"-bruk. Den perioden jeg pumpet hver dag kunne jeg nok finne på å ønske meg en elektrisk ;-) men det ble det aldri til at vi gadd å bruke penger på.

Her er lille 11 uker og jeg har ikke hatt brukt for pumpe til verken han eller hans to søsken. Så hadde jeg vært deg, hadde jeg ventet med å kjøpe om du er i tvil :)

Jeg hadde en medela pumpe. Elektrisk. Hadde ikke hatt tålmodighet til manuell pumpe, men var ikke så avhengig av å pumpe at jeg følte jeg trengte en dobbel elektrisk.

Jeg hadde en medela pumpe. Elektrisk. Hadde ikke hatt tålmodighet til manuell pumpe, men var ikke så avhengig av å pumpe at jeg følte jeg trengte en dobbel elektrisk.

Jeg har klart meg med en Medela manuell pumpe.

Hadde ikke klart meg uten. Du vet aldri hvordan det går med ammingen. Jeg hadde lite melk, og det hjalp til å øke produksjonen.

Mannen dro å kjøpte etter vi kom hjem fra sykehuset, slet veldig med brystspreng så det var en lettelse å løsne litt da småen sov 4 timer i strekk fra starten av.
Kjøper dere fryseposer til melk har dere et lager til når du trenger å gi babyen mat og ikke har mulighet selv.
Men kan hende du ender opp med å ikke ha nok melk også, da får man utstyr utlevert fra helsesøster, og kanskje begynner med nan og ikke har behov.
Kanskje vent til etter fødselen og se om det blir mm eller me.

Back
Topp