pumpe og flaske

Skykrepsen

Blir kjent med forumet
Hei

Noen med erfaring av pumper og flasker?

Tenker er lurt å ha for utdrive melk før amming, og evt ha i bakhånd for å øke produksjon. og evt hvis jeg må bort fra barnet litt.

noen anbefalinger? holder vell med manuell?

og ang flasker? skjønt at det er tuten som er forskjellen på dem. Burde jeg finne en tut som ligner mest mulig på mitt bryst feks?

Hei

Tenker er lurt å ha for utdrive melk før amming, og evt ha i bakhånd for å øke produksjon. og evt hvis jeg må bort fra barnet litt.

og ang flasker? skjønt at det er tuten som er forskjellen på dem. Burde jeg finne en tut som ligner mest mulig på mitt bryst feks?
Jeg synes manuell pumpe er slitsom. Vurderer sterkt Elvie sin stillegående elektriske som passer i bh’en, men den er dyr.

Jeg har kjøpt medela eller sånn elektrisk dobbel, med medela calma flasker. Så får vi se hvordan det blir :confused013

Hei

Les på ammehjelpen sine sider om flaskemating og pumping. Ammehjelpen.no
Det viktigste er egentlig langsom flaskemating og ikke nødvendigvis tuten.
Der finner du alt du lurer på :)
Jeg har aldri pumpet før amming, amme først også pumpe etterpå om jeg må øke produksjon. :) har slitt med å få ut mye melk med en elektrisk pumpe, så skal man pumpe mye ville jeg ikke gått for manuell. Du kan også vente til etter fødsel å se hva du behøver, det gjorde jeg med mitt første barn :)

Mitt råd eg også å vente med slikt til etter fødsel å se hva det er behov for. Kanskje trenger man ikke noe av det i det hele tatt.
Jeg hadde ikke behov for pumpe sist. Fikk betennelse i begynnelsen, men da håndmelka jeg bare, både pumpe og amming var for vondt på ene puppen. Hadde en flaske liggende som jeg fikk i enbabyboks.
Kjøpte en pumpe når lille var 5-6 mnd, men sluttet å amme ikke lenge etter, så hadde ikke veldig behov for den.
Det er kjedelig å bruke masse penger på en elektrisk om man ikke har behov for den. :happy:

Anbefaler å ha liggende en billig håndpumpe. Som de andre sier, det er ikke sikkert du får behov. MEN greit å ha om det plutselig blir behov. Jeg fikk akutt brystbetennelse søndagskveld, da var timene frem til jeg fikk tak i en pumpe uendelig lange:banghead:

Hei

Jeg har kun brukt manuell, men hadde en Medela manuell for 20 år siden som jeg var kjempefornøyd med. Tror ikke jeg var like imponert over Avent sin manuelle som jeg brukte for 10 år siden. Synes den nye Medela manuelle jeg har kjøpt nå minner om den jeg hadde for 20 år siden, så håper det stemmer. Aldri prøvd elektrisk, men jeg synes de er altfor dyre personlig.

Hva gjelder flasker har hvilken som helst passet mine barn, men jeg har selv foretrukket Avent sine da jeg synes de er gode å holde i når vi mater.

Alltid hatt Avent sin i bakhånd å fått god bruk for den, både ved begynnende betennelse og når baby ikke tok pupp og jeg måtte pumpe. Den kunne brukes både manuelt og elektrisk, men fikk alltid best til med manuell pumping:happy:

Har noen erfaring med nature bond pumpe? Virket så enkel og grei, men usikker hva man bør se etter.
Eg brukte nature bond mykje sist, men ofte mest utan vakuum for å samle opp mjølk som rant frå det andre brystet når eg amma. Etter ein stund brukte eg den med vakuum medan eg pumpa det andre brystet. Eg syns den funka bra, men ville nok ikkje hatt den som einaste pumpe dersom eg var avhengig av å pumpe.

Pga infeksjon hos baby i starten, måtte han ha ekstra tillegg. Eg måtte amme kvar tredje time, deretter pumpe. Medan eg pumpa fekk babyen det som var pumpa ut sist samt mme. Han blei mata med kopp av pappaen, ikkje flaske, for å unngå sugeforvirring. Etter ei veke med dette regimet kunne eg gå over til fullamming.

Dei neste 4 månadene hadde eg så mykje mjølk at det konstant lakk frå motsett bryst når eg amma. Eg brukte då anten naturebond utan vakuum eller medela mjølkeoppsamlar under amming for å ta vare på ekstra mjølk. Det blei ganske mykje i frysaren til slutt, som aldri blei brukt. Hadde difor heller ikkje behov for å pumpe.

Eg starta å jobbe då han var 8 månader. Då pumpa eg kun på jobb dersom eg fekk spreng, samt innimellom kvelden før dersom eg skulle jobbe seint neste dag. Har amma fram til han var 1,5 år, då forsvann mjølka pga. denne graviditeten.

I starten kan ein få låne pumpe av sjukehuset om ein er avhengig av det. Vidare kjøpte eg brukt pumpe sidan eg trengte det veldig sjeldan. Det har funka fint til mitt bruk :happy:

Angåande flasker kan det vere lurt med kopp (ser ut som eit lite medisinbeger) i starten for å unngå sugeforvirring. I alle fall om du tenker å amme.

Ja leie pumpe av sykehuset er en mulighet. Vi fikk ikke låne gratis, men betalte leie :) gjorde det i to uker og skjønte at behov for pumpe fortsatt var der så kjøpte elektrisk pumpe selv.

Jeg har kjøpt elvie dobbel elektrisk brystpumpe denne gangen, men det er fordi jeg skal tidlig i jobb og pappa skal være hjemme med baby :) med de andre har manuell funket helt ok for å ha litt i bakhånd. Det kommer nok litt an på behovet for familien tenker jeg.

Jeg har kjøpt elvie dobbel elektrisk brystpumpe denne gangen, men det er fordi jeg skal tidlig i jobb og pappa skal være hjemme med baby :) med de andre har manuell funket helt ok for å ha litt i bakhånd. Det kommer nok litt an på behovet for familien tenker jeg.
Samme argumentasjon for Elvie som meg. Håper det er diskret nok på jobb. Jobber i mannsdominert yrke.

Samme argumentasjon for Elvie som meg. Håper det er diskret nok på jobb. Jobber i mannsdominert yrke.
Har ikke prøvd den på, men mistenker at den får brystene til å se unormalt store ut på meg :p Men skal vel klare å kamuflere det bak en stor skjorte. Vi er ganske kjønnsbalansert på jobb, og det er mange menn som tar ut lang permisjon på min arbeidsplass. Så tror ikke noen kommer til å stusse noe på verken ammefri eller pumping heldigvis :)

Back
Topp