Pumpe mm

2 søte små

Forumet er livet
Januarskatter 2015
Augustbarna 2021
Var på vektkontroll mer lillebror idag og til tross for iherdig forsøk på fullamming og is i magen hos hs ønsket hun idag at vi skulle gi litt ekstra på ettermiddagen/kvelden da hun er redd vekten er i ferd med å flate ut. Har i disse 9 ukene omtrent hatt lillebror liggende konstant til puppen for det skal hjelpe på å øke produksjonen sies det. Har nå gått til anskaffelse av pumpe med stor skeptisk da jeg av erfaring fra tidligere med pumping får ut utrolig lite (hs vil at jeg gir mellom 20 og 60 ml x 1 til dagen). Har nå pumpet begge sider og kan med litt godvilje kanskje ha fått ut ca 5-6 ml. Jeg vet jeg må/bør pumpe ofte (lillebror ligger så og si konstant til puppen så er vel egentlig beste for å øke produksjonen). Jeg ønsker jo helst at han skal få mm om han først skal få noe ekstra, men får tydeligvis ut altfor lite til å gi det jeg er anbefalt ekstra. Tips til å øke produksjonen utenom pumping/hyppig amming?

Jeg vet ikke hvordan du spiser eller drikker til vanlig, men det beste tipset jeg har er å spise godt og drikke masse.. av egen erfaring gikk melkeproduksjonen min ned da jeg ikke lenger spiste så mye (barseltiden er ikke bare-bare ift at hu mor får seg mat :p) og når jeg slutta å være flink med å drikke vann. Da hadde jeg vel amma i rundt 4 mnd og ønsket å gå ned litt.. Og selvfølgelig prøve å slappe av og ikke stresse, noe som er lettere sagt enn gjort. Håper melka "slepper" for deg og lykke til :) Om ikke annet er det ikke verdens undergang å spe på med erstatning ;)

Jeg vet ikke hvordan du spiser eller drikker til vanlig, men det beste tipset jeg har er å spise godt og drikke masse.. av egen erfaring gikk melkeproduksjonen min ned da jeg ikke lenger spiste så mye (barseltiden er ikke bare-bare ift at hu mor får seg mat :p) og når jeg slutta å være flink med å drikke vann. Da hadde jeg vel amma i rundt 4 mnd og ønsket å gå ned litt.. Og selvfølgelig prøve å slappe av og ikke stresse, noe som er lettere sagt enn gjort. Håper melka "slepper" for deg og lykke til :) Om ikke annet er det ikke verdens undergang å spe på med erstatning ;)
Jeg spiser 3 - 4 måltid til dagen pluss frukt innimellom så føler ikke jeg klarer å skvise inn så mye mer mat. Skulle gjerne ønsket å gått ned litt i vekt snart da fødselsvekten tydeligvis har tenkt å henge på en stund til, vann går i bølgedaler hos meg så må nok bli flinkere til å drikke det sånn generelt:-).
De siste 9 ukene har jeg nesten ikke gjort annet enn å sitte i sofaen med lillebror hengende i puppen og storebror på gulvet på selvstyr kun avbrutt av turene t/r bhg og til butikken:-P

Havregrøt skal visst være effektivt for å øke produksjonen, vørterøl likedan. Ellers høres det ut for meg at du gjør mye riktig! Am eller pump ofte, gjerne hver 3. time dag som natt.. :)

Mine pupper er berre ikkje ven med pumper, verken handpumpe eller elektrisk. Eg får til å handmelke sikkert dobbelt så mykje på 1/3 av tida eg brukar med pumpa... Er snakk om små mengder uansett då.

Få hjelp av en ammehjelper kanskje? Ja, amming tar mye tid. Men de skal jo kunne amme effektivt så langt alt er i orden! Bare et tips om mye annet er prøvd :)

Havregrøt skal visst være effektivt for å øke produksjonen, vørterøl likedan. Ellers høres det ut for meg at du gjør mye riktig! Am eller pump ofte, gjerne hver 3. time dag som natt.. :)
Husker alkoholfri øl funket fett da jeg styrte på med storebror. Var i ett bryllup da han var 5 mnd og fikk så spreng etter 1 slik øl til forretten under middagen at jeg ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg. Måtte sitte slik i 2 timer før det ble en pause og foreldrene mine kom med storebror slik jeg fikk ammet:-).

Hvorfor må du øke egentlig? Følger ikke baby kurven sin lenger? Den beste til å øke ER baby. Har noen ammekyndige sett hvor effektiv ammingen er? Klarer barnet og aktivt melke og svelge? Er det noen andre problemer med ammingen? Er tungebånd sjekket? Mange sliter med tungebånd uten å vite om det. Det finnes et fåtall i Norge som KAN tungebånd. Eller så er det helt normalt at en så liten baby ligger til brystet hele tiden. :)

Ville og kontaktet ammehjelpen, mulig diinga ikke er effektiv?

Var på vektkontroll mer lillebror idag og til tross for iherdig forsøk på fullamming og is i magen hos hs ønsket hun idag at vi skulle gi litt ekstra på ettermiddagen/kvelden da hun er redd vekten er i ferd med å flate ut. Har i disse 9 ukene omtrent hatt lillebror liggende konstant til puppen for det skal hjelpe på å øke produksjonen sies det. Har nå gått til anskaffelse av pumpe med stor skeptisk da jeg av erfaring fra tidligere med pumping får ut utrolig lite (hs vil at jeg gir mellom 20 og 60 ml x 1 til dagen). Har nå pumpet begge sider og kan med litt godvilje kanskje ha fått ut ca 5-6 ml. Jeg vet jeg må/bør pumpe ofte (lillebror ligger så og si konstant til puppen så er vel egentlig beste for å øke produksjonen). Jeg ønsker jo helst at han skal få mm om han først skal få noe ekstra, men får tydeligvis ut altfor lite til å gi det jeg er anbefalt ekstra. Tips til å øke produksjonen utenom pumping/hyppig amming?

Nattamming er den mest effektive metoden utenom hyppig amming.
Anbefaler deg å bli med her: https://www.facebook.com/groups/ammegruppen/?fref=ts
Og her: https://www.facebook.com/groups/ammegruppen/?fref=ts

Mme er ammingens verste fiende, og det du får pumpet ut er ikke representativt for hvor mye melk du har.
Får du til å håndmelke?

Det er jo ikke så rart at du ikke får ut så mye hvis du hele tiden ammer. La det gå en time etter amming før du pumper.

Når utdrivingsrefleksen avtar, så koble barnet fra og koble på igjen etter 10-20 minutter for å få en ny utdrivningsrefleks. Istedenfor at han er på hele tiden. Det hjelper for noen.

Prøve å amme ett bryst om gangen og amme samme bryst to ganger før du bytter. På den måten sørger du for at det tømmes godt for bunnmelk. Altså når baby bli sulten igjen så legg til på det brystet du ammet sist.

Hvis babyen hele tiden ligger å suger noen dråper så utvides ikke magesekken seg så mye heller. Kanskje prøve å la det gå litt i mellom ammingene? Altså begynne med feks en halvtime og så øke til en time, halvannen eller to. Sånn på dagen ihvertfall. Så kan han heller ligge på på ettermiddag og kveld og natt.

Back
Topp