Pumpe melk og fryse det?

kit14

Blir kjent med forumet
Helå! Newbiegravid her:greet025

Jeg har sett på noen youtube videoer om «nyfødtbaby rutiner» og ser at det er en greie å pumpe melk og fryse det? De har skikkelig system og merker poser med melk med dato og greier.

Hvorfor det? Hva skal man med all den fryste melken? Alså det var MASSE fryst melko_O Jeg trodde man bare ammet og så var det fint.. Eller pumpet litt til å ha i kjøleskapet i tilfelle man har drukket eller mannen skal passe på baby.

Noen som vet?:confused013

Jeg har sett på noen youtube videoer om «nyfødtbaby rutiner» og ser at det er en greie å pumpe melk og fryse det? De har skikkelig system og merker poser med melk med dato og greier.

Hvorfor det? Hva skal man med all den fryste melken? Alså det var MASSE fryst melko_O Jeg trodde man bare ammet og så var det fint.. Eller pumpet litt til å ha i kjøleskapet i tilfelle man har drukket eller mannen skal passe på baby.

Det er fryktelig kjekt å fryse litt melk. Feks om man skal bort noen dager om noen andre skal passe babien.

Det kan være kjekt å ha litt melk liggende som backup itilfelle du blir syk og må ta medisiner.

Man kan også forlenge "melkeperioden" ved å ha masse melk i fryseren. Hvis man er ferdig med å amme/pumpe men fortsatt vil at baby skal få melk i en periode til.

Da jeg ammet storesøster måtte jeg pumpe det andre brystet samtidig. Jeg hadde melka i isbitposer i tilfelle jeg skulle bort. Så da vi starta med grøt brukte jeg å ha en melkeisbit oppi grøten. Det likte jenta vår kjempegodt. Hun ville ikke ha grøt uten melk i.

Det er fryktelig kjekt å fryse litt melk. Feks om man skal bort noen dager om noen andre skal passe babien.

Det kan være kjekt å ha litt melk liggende som backup itilfelle du blir syk og må ta medisiner.

Man kan også forlenge "melkeperioden" ved å ha masse melk i fryseren. Hvis man er ferdig med å amme/pumpe men fortsatt vil at baby skal få melk i en periode til.

Takk for svar, dere! Nå lærte jeg masse!! Men tar man den ut og lar den tine på kjøkkenbenken før den varmes opp, og gis til babyen da? Og hvor lenge kn man ha de i fryseren?

Da jeg ammet storesøster måtte jeg pumpe det andre brystet samtidig. Jeg hadde melka i isbitposer i tilfelle jeg skulle bort. Så da vi starta med grøt brukte jeg å ha en melkeisbit oppi grøten. Det likte jenta vår kjempegodt. Hun ville ikke ha grøt uten melk i.

det var kjempelurt! Må huske på den :)

Takk for svar, dere! Nå lærte jeg masse!! Men tar man den ut og lar den tine på kjøkkenbenken før den varmes opp, og gis til babyen da? Og hvor lenge kn man ha de i fryseren?

Ja, lar den tine og gir den romtemperert.

Melka holder 6 mnd. Men melk som har vært fryst har ikke god holdbarhet og må drikkes med engang.

For min del hadde det vært kjekt med første babyen min. Etter 6 uker fant jeg ut at jeg rett og slett ikke hadde melk. Jeg pumpet og fikk ut 20ml på begge bryst. Ikke rart ungen skreik. Måtte ut midt på natta og finne erstatning. Mistet melken veldig fort sånn helt plutselig. Nå ammer jeg ikke lenger pga operasjon men backup er virkelig greit å ha! Pupp eller ikke pupp :)

Jeg pumpet og frøs så vi hadde melk dersom jeg skulle noe. Var på konsert når lillebror var 5 mnd. Da gav pappaen melk på flaske og jeg pumpet på hotellet hehe:)

Jeg pumpet bare ekstra i noen dager før om jeg skulle noe, bygde ikke opp noe lager.
Kan være snedig med lager iforhold til uventede ting eller om du vil bruke når du begynner med fast føde, men er ikke nødvendig.
Husk at pumpingen påvirker melkeproduksjonen, jeg måtte pumpe for å gi baby på flaske innimellom de første ukene da han var litt dårlig på amming og slet lenge med overproduksjon når jeg sluttet med det. :)
Så bør du ikke tenke så mye på mengden som kommer når du pumper om baby ammer bra, da baby er mye flinkere til å tømme bryst enn pumpen. :)

Har 2 unger som ikke har tatt flaske så ga fort opp pumping. Bare stress.

Jeg endte opp med å kaste mye fryst melk, da vi heller begynte å gi MME hvis jeg var borte eller hadde drukket. Samboeren synes det var enklere, og dattera vår likte begge deler. Men det er alltid kjekt å ha i tilfelle, så jeg skal nok pumpe og fryse litt denne gangen også :)

Vil anbefale å lese det som står på Ammehjelpen sine nettsider og gjerne melde deg inn i Ammehjelpens Facebookgruppe. Det er kvalitetssikret informasjon. I utgangspunktet anbefales ikke pumping i starten, men heller å la babyen tilpasse mengden melk som produseres. Særlig i starten. Be gjerne en Ammehjelper om råd, det er helt gratis og veldig nyttig som førstegangsmamma :-)

Jeg begynte å pumpe 1 gang om dagen fra babyen var 3 mnd fordi jeg skulle tilbake i jobb når babyen var 5,5 mnd og da var det greit at partneren min kunne gi morsmelk på flaske 1 gang i løpet av dagen i tillegg til fast føde. Babyen likte ikke morsmelkerstatning. Jeg fikk ut ca 90 ml pr. pumpeøkt. Hadde det så i kjøleskapet og pumpet 90 ml neste dag. Hadde det i en liten boks som jeg merket med dato og frøs ned. Partner tok opp melka fra fryseren om morgenen, tinte og varmet opp i vannbad. Gjør det samme enda, babyen er 7,5 mnd. Pumper 1 gang på jobb og har 1 time ammefri. Skal slutte å pumpe når babyen er 8 mnd, og så slutter vi å gi morsmelk når jeg er på jobb når melka i fryseren er brukt opp, ca rundt 9 mnd alder.

MEN dersom du ikke skal tilbake i jobb så raskt så er det ikke nødvendig å pumpe for å fryse ned store mengder. Jeg hadde ikke orket å pumpe hadde det ikke vært for at jeg skulle tilbake i jobb "tidlig". Forøvrig hadde den ene pumpeøkten hver dag ingenting å si for melkeproduksjonen min. Merket ingenting hvis jeg ikke pumpet en dag, og babyen hadde mer enn nok melk ellers :)

Med første, som jeg amma til hun var 1 år og 9 mnd, pumpa jeg og frøs ned i isbitposer. Ble aldri brukt :facepalm:
Hadde sikkert stilt seg litt annerledes hvis jeg måtte ha starta på jobb tidligere, eller ikke hadde hatt mulighet til å ta ammefri.

Men pumpa var grei å ha da jeg hadde overproduksjon og tendenser til tette melkeganger. Så når baby var mett eller sov og jeg måtte få ut mer enn jeg gidda å håndmelke - da var den veldig god å ha. Bor dessverre for langt unna sykehus til å donere melk til premature, men hadde det vært et alternativ ville jeg gjort det :Heartred

Back
Topp