Pumpe- flaskemating

Sonniken

Elsker forumet
❤ Oktoberbaby 2016 ❤
Novemberbarna 19
Har tenkt å spørre jordmor om dette, men vet dere eller har dere erfaring i forhold til hvor tidlig man kan/bør begynne å forsøke med flaske? Jeg har tenkt å amme ellers, men ser for meg at det er best om mannen kan være hjemme med lillegutt og heller mate ham med flaske de få dagene jeg har undervisning. Har sett litt på Medela sine pumper og flasker, hvor jeg skjønner det slik at flaskene har en del å si mtp at smokken skal gjøre det mest mulig likt for baby som når en ammer. :)

Last edited:
Jeg vet ikke svaret på ditt spørsmål, men jeg tenker at i de fall der det ikke går med amming i det hele tatt må man vel bruke flaske helt fra starten? Det finnes jo smokker til tåteflasker som er på 0-1 måned...

Det anbefales visst ikke flaske før etter 3-4 uker, for å unngå at ammingen forstyrres. Finnes flasker som skal gi ut melk sakte, for å ligne situasjonen ved amming, det kan forhindre problemer. Fine tips på ammehjelpen.no, bla denne: https://ammehjelpen.no/artikkel/167/Langsom-flaskemating

Når barnet blir større er det kanskje mindre viktig, men slik jeg har forstått det er problemet at melka kommer for fort ut av flaska, og da kan barnet miste interessen for å jobbe for maten ved amming.

Har forøvrig ingen erfaring selv, men har starta forberedelsene ;)

Det anbefales visst ikke flaske før etter 3-4 uker, for å unngå at ammingen forstyrres. Finnes flasker som skal gi ut melk sakte, for å ligne situasjonen ved amming, det kan forhindre problemer. Fine tips på ammehjelpen.no, bla denne: https://ammehjelpen.no/artikkel/167/Langsom-flaskemating

Når barnet blir større er det kanskje mindre viktig, men slik jeg har forstått det er problemet at melka kommer for fort ut av flaska, og da kan barnet miste interessen for å jobbe for maten ved amming.

Har forøvrig ingen erfaring selv, men har starta forberedelsene ;)

Stemmer, ja er akkurat det med tidspunkt jeg tenker på; høres jo logisk ut at det kan skape noe forvirring ganske tidlig, og at amminga bør helst gå bra først (med unntak av der flaske er nødvendig så klart). Har lest noen artikler om velmenende bestemødre som har laget hullet større på disse smokkene, så har allerede sagt til mannen at det må han ikke gjøre :D Heheh :P :)

Jeg fikk ikke til ammingen og måtte over på flaske da første bare var noen dager gammel. Må man så må man.. Så denne gangen skal jeg kjøpe inn NAN og sterilisere flasker til hjemkomsten selv om jeg håper at ammingen skal gå bra denne gangen.. Jeg brukte en del pumpe og da var det avent sin.. Fornøyd med den men har ikke prøvd noen andre for å kunne ssmmenligne..

Back
Topp