Pumpe eller ikke..

Malvinka

Forumet er livet
Aprillykke 2016
Julibarna 2019
Til dere som har barn fra før, er det noe vits i å kjøpe pumpe? Hører noen sier at den ikke suger like godt som ungen og det blir masse melk igjen. Så pumpe: yay or nay?

Yay :-)

I starten da melkeproduksjonen ikke var i balanse enda, hadde jeg ikke pumpe, men kunne lagd DET arsenalet til fryseren, hadde jeg hatt.

Kjøpte derfor etterhvert, men min übersultne sønn tillot ikke så mye lagring. Senere syntes jeg faktisk håndmelking var like enkelt egentlig, fikk mer kontroll og effekt og slapp all vasking.

Min sønn brukte produkter uten kumelk lang tid og likte ikke apotek erstatning, så pumpe var greit å ha, for å kunne gå fra noen timer.

Jeg ammet veldig lenge da, han var veldig glad i pupp :-)

Brukte pumpe om jeg var syk på medisin etc.

Jeg venter nr 3 og har kjøpt ny dobbeltpumpe. Skal ha den med på sykehuset! Fikk ikke låne der sist for "du har jo ikke fått melk enda!" Skrev oss ut og jeg pumpet 400ml når jeg kom hjem☺

Datteren min ville ikke ta pupp i begynnelsen. Jeg hadde ikke kjøpt pumpe så vi stoppet innom et apotek på vei hjem fra sykehuset. Vil anbefale å vente med å kjøpe det til etter babyen er født. Godt mulig du ikke får behov for det og det er ikke vanskelig å få tak i hvis det trengs :)

Jeg venter nr 3 og har kjøpt ny dobbeltpumpe. Skal ha den med på sykehuset! Fikk ikke låne der sist for "du har jo ikke fått melk enda!" Skrev oss ut og jeg pumpet 400ml når jeg kom hjem☺

Veldig lurt! Med nr 1 ville de holde meg på sykehuset helt til jeg hadde fått melk.. Ble vekket hver 3.time for å pumpes. Da jeg kom hjem og fikk sove ordentlig kom melka for fullt :)

Jeg skal ha pumpe, må det.. Husker da jeg våknet etter jenta mi hadde sovet hele natta gjennom første gang, puppene var helt sprengt og harde og klumpete av all melka! Og hun klarte ikke få i seg alt det.

Veldig lurt! Med nr 1 ville de holde meg på sykehuset helt til jeg hadde fått melk.. Ble vekket hver 3.time for å pumpes. Da jeg kom hjem og fikk sove ordentlig kom melka for fullt :)

Jeg skal ha pumpe, må det.. Husker da jeg våknet etter jenta mi hadde sovet hele natta gjennom første gang, puppene var helt sprengt og harde og klumpete av all melka! Og hun klarte ikke få i seg alt det.
ble du vekket hver 3 time? var barnet veldig lite elno? Blir stadig overrasket over at helsepersonell ikke ser ut til å forstå hvor viktig søvn er!

Fikk låne på sykehuset sist gang(Medela), men fikk ikke ut en eneste dråpe. Fikk beskjed om å kjøpe erstatning å gi ungen for det kom jo ikke ut noe og han virka litt urolig. Da jeg kom hjem dagen etter, brukte jeg pumpa jeg hadde hjemme(Avent) og pumpa ett par kopper melk og ungen spiste i tillegg fra puppen og var fornøyd og blid. Varierer ekstremt fra pumpe til pumpe og fra sykehuset til å være hjemme. Glad jeg ikke "ga opp" hvertfall som de mente jeg skulle :-P men til spørsmålet; Ja til pumpe! Men man må nesten prøve seg frem der også som med alt annet. Så er supert om man har noen forskjellige merker man kan få prøve om det ikke funker første gangen. Er forresten veldig kjekt å pumpe ut litt slik at pappa til baby også kan gi mat:-) og når h*n bi så stor at man kanskje vil ha ett par timer barnefri.

ble du vekket hver 3 time? var barnet veldig lite elno? Blir stadig overrasket over at helsepersonell ikke ser ut til å forstå hvor viktig søvn er!

47cm og 2940g, men han lå på nyfødtintensiven med sonde. Han ble veldig sliten av fødselen og hadde så lavt blodsukker at han skalv og klarte ikke suge godt nok. Jeg sa i fra mange ganger at det ikke kjentes ut som han tok, men joooda, det gjorde han sa de.. Ble satt i gang med sf, og fødte 14 dager før termin. De stresset noe voldsomt med at jeg ikke hadde fått melk enda. Men var jo ikke lett når jeg ikke hadde han hos meg en gang. Fikk akkurat nok 3.dagen og fikk reise hjem under tvil.

Har venter Nr 3. Kjøpte ny når eg venta Nr 1. Blei kun prøvdt. Eg har kasta mi. Hadde ikkje behov for den. Og når eg gav flaske var jentene så store at eg gav mme 2. Men det kommer Ann på situasjonen. Eg har vore heima med mine heile veien. Mannen har jobba mye og har ikkje kommt meg ut uten barn allikevel og ammingen gjekk bra fra dag 1. Så eg har aldri hatt behov. Men ser absolutt at dei som sliter med for mye/lite melk eller at babyen ikkje tar puppen kan ha veldig bruk for pumpe. Men eg hadde venta og sett. Evt sjekk ut i forkan hvem du ønsker om det er behov og send noen i butikken vis du ikkje har mulighet etter fødsel.

Fikk låne på sykehuset sist gang(Medela), men fikk ikke ut en eneste dråpe. Fikk beskjed om å kjøpe erstatning å gi ungen for det kom jo ikke ut noe og han virka litt urolig. Da jeg kom hjem dagen etter, brukte jeg pumpa jeg hadde hjemme(Avent) og pumpa ett par kopper melk og ungen spiste i tillegg fra puppen og var fornøyd og blid. Varierer ekstremt fra pumpe til pumpe og fra sykehuset til å være hjemme. Glad jeg ikke "ga opp" hvertfall som de mente jeg skulle :-P men til spørsmålet; Ja til pumpe! Men man må nesten prøve seg frem der også som med alt annet. Så er supert om man har noen forskjellige merker man kan få prøve om det ikke funker første gangen. Er forresten veldig kjekt å pumpe ut litt slik at pappa til baby også kan gi mat:-) og når h*n bi så stor at man kanskje vil ha ett par timer barnefri.
Jeg tenkte også at det hadde jo vært praktisk om far kunne mate mini innimellom bare så jeg kunne sove ut litt, og ikke minst så er det jo sikkert stas for far også. Man knytter jo et helt spesielt bånd ved mating tenker jeg da.

Har venter Nr 3. Kjøpte ny når eg venta Nr 1. Blei kun prøvdt. Eg har kasta mi. Hadde ikkje behov for den. Og når eg gav flaske var jentene så store at eg gav mme 2. Men det kommer Ann på situasjonen. Eg har vore heima med mine heile veien. Mannen har jobba mye og har ikkje kommt meg ut uten barn allikevel og ammingen gjekk bra fra dag 1. Så eg har aldri hatt behov. Men ser absolutt at dei som sliter med for mye/lite melk eller at babyen ikkje tar puppen kan ha veldig bruk for pumpe. Men eg hadde venta og sett. Evt sjekk ut i forkan hvem du ønsker om det er behov og send noen i butikken vis du ikkje har mulighet etter fødsel.
Sitter og ser litt pga romjulstilbud og man kan jo fort spare en del på å kjøpe på salg på nett og ikke i butikk. Jeg har sett på swing maxi fra medela og den koster 750 kroner billigere nå enn om man skulle stukket innom og kjøpt i butikk. Den kommer ihvertfall ut best i test, mer enn det har jeg ikke noe å velge "riktig" pumpe på.

Jeg pumpet alltid etter trening. Etter noen feilskjær, fant vi ut at far alltid gav flaske når jeg trente. Da slapp jeg å stresse og ungen fikk mat når han var sulten.
Pumpet også hver dag når jeg begynte å jobbe...

L
Jeg tenkte også at det hadde jo vært praktisk om far kunne mate mini innimellom bare så jeg kunne sove ut litt, og ikke minst så er det jo sikkert stas for far også. Man knytter jo et helt spesielt bånd ved mating tenker jeg da.
Ja nettopp. Den følelsen og gleden pappaen får er helt fantastisk. Og den nærheta som ellers bare mor får, er veldig bra for både barnet og pappen tror nå jeg. Hvertfall etter å ha sett mine to(far og sønn) :-)

Ja:)
Jeg har ekstremt mye melk og måtte bruke pumpe for å tømme litt rett og slett. Har elektrisk og den var gull verdt! Ble hyppig brukt med begge de første - og fryseren hyppig fylt opp!
Ville også at pappa'n skulle kunne gi melk på flaske, og da er pumpe kjekt så slapp erstatning. Videre kan jeg da få litt tid for meg selv uten mas, må ikke være hjemme ved hver legging, alt mens far og barn knytter bånd;) :)

Brukte pumpe kun ei kort stund med nr 1, og da pga brystbetennelse. Kommer ikke til å gå til innkjøp av det nå, og håper at jeg slipper unna betennelse denne gangen :)

Jeg måtte pumpe for å få i gang produksjonen med første, pumpet etter hver amming de første to ukene. Fikk låne dobbel elektrisk på sykehuset og hadde enkel elektrisk hjemme. Vesla tok bare en pupp i slengen så lenge pumpet jeg den andre og frøys ned, i tilfelle pappaen skulle gi flaske e.l.

Gikk over til fullpumping etter 3 måneder pga ammeproblemer, da kjøpte jeg dobbel elektrisk pumpe. Det gikk helt fint å pumpe meg tom, holdt på med det i 6 måneder.

Men det er veldig individuelt, noen får til å pumpe uten problemer mens andre får ikke ut noe særlig med en pumpe. Det er så forskjellig hvor lett melken renner.

Jeg kjøpte for øvrig ikke pumpe før første ble født, sendte mannen på apoteket for å kjøpe pumpe når vi reiste hjem fra sykehuset og så at det var behov for elektrisk pumpe. :)

Jeg har hatt pumpe med de 2 første (må si pumper funker skikkelig ræva på meg pga dårlig strømning ) men det er veldig kjekt å kunne fryse litt!! Og veldig kjekt ved akutt melkespreng og ungen ikke er sulten/sover osv...Men sånn mengdemessig for min egen del kunne jeg nok ha håndmelket - bare litt mindre ubehagelig å bruke pumpe.. Så kommer til å kjøpe pumpe denne gangen også.

Jeg har pumpe. Brukte den ikke veldig mye, men grei å ha ved behov. Både hvis jeg skulle noe og i perioder f.eks ved tannfrembrudd hvor matlysta til lillemann var dårlig så jeg slapp spreng. Jeg hadde ikke behov for den de første månedene

Ikke alle som får melk, eller har melk nok til å kunne pumpe ekstra.
Men jeg synes det er velig lurt å ha for min egen del i hvert fall.
Pumpet ekstra, slik at jeg kunne fryse ned i små isterninger, slik at jeg hadde når ungen skulle tilvennes fast føde. Da kunne jeg spe ut med morsmelk for å få litt sødme på maten.
Jeg pumpet også ut ekstra for å ha i fryseren når jeg evnt var tom for melk selv, eller når pappa eller andre skulle gi mat.
Jeg hadde (har) en enkel automatisk en, men ønsker meg en dobbel nå, og veldig på nippet til å kjøpe en.
Men vet om flere som harkjøpt og aldri fått bruk for, og også motsatt, så det er nok opp til hver enkelt hva en velger å gjøre :)

Back
Topp