pumpe/amme slutt

~Bolleiovnen~

Forelsket i forumet
Lang historie...
Jeg har ei datter på 7 dager, så ganske så fersk når det gjelder det meste..
Etter å sliti meg igjennom 5 dager på barsel, med amme press, og mas så har jeg mer eller mindre gitt opp. Melka kom ikke før samme kveld jeg kom hjem. "Lille" frøkna var nesten 4,6 kg ved fødsel, så hu var nok så stor (52,5cm). Av flere årsaker begynte jeg å pumpe på barsel, pluss at hu fikk noe erstatning. Hu er alt for utålmodig på puppen, så jeg har lagt ifra meg tanken på å tilbake til full amming. Er bare skrik om jeg legger hu til. Det gjør så jeg har tenkt å over til bare erstatning.

På barsel pumpa jeg hver 3. Time, døgnet rundt. Dum som jeg var, gjorde jeg det med melka og når den kom, uvitende som jeg var. Har nå ganske stor melkeproduksjon.

Hvordan kan jeg avta dette? Går med stramt rundt brystet. Hvor ofte/sjeldent er lurt å pumpe? Og ev hvor lenge?

Og hva er bryst spreng? - altså, må det gjøre vondt, eller er det bare at puppen er stein hard? Er det "farlig" at den er hard? Burde jeg bare vente og pumpe bittelitt om det er smerter? Vet ikke hva jeg skal gjøre :/ erfaringer? :)

Trenger ikke å drive å høre hva som er best for hu osv, det er nok gnidd inn fra de på barsel, som bare har stressa meg rundt det ;)

Du får tbl som stopper melkeproduksjonen. Du må vel kanskje til fastlegen for å får resept tror jeg. Ellers ville jeg fortsatt å pumpe eller evt bare håndmelke ut det verste trykket en periode når du får melkespreng. Viktige for å unngå evt brystbetennelse. Lykke til i tiden fremover. Det er kjempe bra at du har prøvd å få til ammingen,men det går veldig fint å gi erstatning også.

Jeg pumpet i 6 mnd. Når jeg skulle slutte pumpet jeg med lengre og lengre mellomrom. Så bare når det var spreng og ikke til det var tomt. Men det letteste er vel å få tabelleter.

For å svare litt mer nøyaktig i fht pumping og brystspreng. Brystspreng trenger ikke gjøre vondt men de blir steinharde som du sier. Jeg ville anbefale og håndmelke evt pumpe litt før det blir så ille. Når du kjenner at de begynner å bli ganske store ville jeg pumpet litt og gradvis redusert ned på hvor mye jeg pumpet. Ville pumpet ut eller melket ut bare det verste trykket og litt til. Dersom du pumper hele tiden vil jo selvfølgelig melkeproduksjonen bli lengre opprettholdt. Det er ikke sikkert du trenger å holde på så veldig lenge med denne pumpingen, kanskje en ukes tid. Det er ikke farlig med melkespreng men det kan som sagt føre til brystbetennelse og tette melkeganger. Det er derfor viktig å pumpe ut litt noen ganger i løpet av dagen i første omgang,kanskje du må gjøre det så ofte som hver tredje time noen dager for så å gradvis kunne redusere det. Det er viktig å følge med på kuler/ smerter i brystene og dersom du skulle få feber å føle deg dårlig må di ta kontakt med legen for da har du mest sannsynlig fått brystbetennelse og må evt behandles med antibiotika.

Dette ble litt langt å rotete innlegg men håper det svarte på noe av det du lurte på:). Nok engang lykke til og kos deg med babyen din. Håper du får en fin barseltid til tross for en tøff start

Styr unna de tablettene om du kan:) nå skal ikke jeg drive noe ammepress men har du prøvd å legge hu til i diverse stillinger? Og har du prøvd å pumpe slik at melka "flyter" når du legger henne til? :)

Ta kontakt med ammehjelpen, der får du hjelp :) Det anbefales å kun pumpe ut sprengen så sjelden som mulig. Tømme brystene helt kanskje en gang i døgnet så du ikke får tette melkeganger.

Jeg mener ikke å gi noe ammepress altså men jeg sier dette i tilfelle du egentlig skulle ønske du fikk til å amme uten problemer. Har hørt om så mange som slutter i mangel på kunnskap og hjelp, det er så synd hvis man vil selv. Det er absolutt mulig, men ikke sitt hjemme alene å slit. Søk hjelp. Jenta di er så lita enda og ikke alle babyer får det til med en gang. Ikke uvanlig å ikke få melk før etter 3-4 dager og så må jo babyen lære seg. Vil du skal vite at dette ikke er unormalt og at det ikke er noe galt med deg eller baby :)

Last edited:
Hei!

Jeg er ammehjelper :) I utgangspunktet ville jeg unngått tablettene som nevnes over her, da det er en del bivirkninger som følger med dem. I denne artikkelen står det hvordan du kan slutte å amme/pumpe: http://ammehjelpen.no/artikkel/55/Ammesluttavvenning. Avsnittene "Plutselig avvenning" og "Når barnet er yngre enn 4 måneder" er mest aktuelle for deg. Ta gjerne kontakt på pm om du har flere spørsmål!

Jeg skal ikke drive noe ammepress, du kjenner selv når grensen din er nådd :) Men om du egentlig har et ønske om å amme, så høres det ut som at du kan få det til uten alt for mye jobb. Du er som sagt hjertelig velkommen til å kontakte meg på pm, så skal jeg forsøke å hjelpe deg :)

Kos deg med lille tuppa di :)

Jeg måtte gradvis kutte ned pumpingen fordi jeg lett fikk tette melkeganger. Jeg begynte med å pumpe meg tom hver tredje time, og reduserte gradvis pumpetiden og økte tiden det gikk mellom hver økt.

Men hvis du ikke sliter med det samme som meg kan du nok kutte én og én pumping slik som det står på ammehjelpen

Absolutt ingen press frå meg heller ! Eg fekk god hjelp på sykehuset , men pumpet 1 mnd før han tok sugetak og roet seg til brystet! Han var ganske urolig og skrek kvar gong me prøvde ! Men så plutselig , gjekk det!
Eg begynte å slappe av med pumping og hadde gode rutiner der, og det I seg sjølv hjalp nok! I stedenfor å stresse med det!

Nå pumper jeg igjen , siden han begynte å bite og sjølv om eg har prøvd fleire ganger ,så biter han bare og jeg kvier meg til amminga. Defor pumper jeg!

Men eg synes at amme Norge bør roe seg litt med amme presset sitt!
Eg hadde aldri trudd det var så ille, men det blir allemanns tema straks baby er født ,og alle spør /mener ting!
Morsmelkerstatning er til for en grunn ! Og det viktigste er at du og baby har det bra og ikkje stresser.
Jeg pumper for jeg har funne min rytme med det!
Men all respekt til de som ikkje gjer det!
Burde rose og snakke fram morsmelkerstatning istf å bare dra frem at morsmelk alltid er best!

Lykke til
:)

Det kan være et helvete å amme noen ganger.

Nå har jeg brennende smerter etter vær amming og under amming for jeg strålesmerter så jeg må gi meg selv fri tid til annet

Prøver å fullamme for det er mye viktig i melka og veldig praktisk. Så vi kjører piano her i huset

Så mme er og blir i dette huset:)

Back
Topp