På midten av 70 tallet i Finland var det en finsk trener som syns det var tungvindt å objektivt måle intensiteten til sine utøvere. Han kom derfor opp med en bærbar hjertefrekvensmåler, i dag det vi kaller en pulsklokke. Selskapet Polar kom med den første pulsklokken i 1982 og det har etter den tid bare kommet flere og flere funksjoner på klokken som mange har glede av.
Hovedtanken bak pulsklokken og hovedgrunnen til at de fleste bruker pulsklokke i dag er at den nøyaktig måler hjertefrekvensen under aktivitet. Dette gjøres for å få maksimalt ut av treningen. For å ta et eksempel: Det er vanlig at man trener i det som kalles pulssoner for å få mest ut av treningen. Da Ingrid Kristiansen var på sitt beste så var det før de gode pulsklokkene var vanlige å bruke. Hun måtte derfor føle på kroppe hva som var riktig intensitet for henne da hun trente. Noen ganger lå hun kanskje litt høyt, andre ganger lavt. Med en pulsklokke kan en objektivt måle hvilken hjertefrekvens man har til en hver tid. Noe som er et fantastisk verktøy for mange som driver med idrett.
Etter hvert som teknologien utviklet seg så har det også kommet flere og flere funksjoner på klokkene. De mest vanlige (og den mest populære på denne siden) er måling av kaloriforbruk. Andre obligatoriske funksjoner er selvfølgelig stoppeklokke, klokke, puls i % av maks puls og gjennomsnittspuls. Andre funksjoner, som jeg må innrømme aldri å ha prøvd, er fitness tester som skal måle progresjonen i treningen din. Du kan også få med GPS, høydemåler, stigningsprosent, distanse (dersom du løper), de kan brukes som sykkelcomputere, du kan laste ned treningsdataene på en maskin og få ut all tenkelig data på pcen din.
Å eie en pulsklokke har blitt veldig "in". De fleste pulsklokkene har blitt fine i designet og kan fint brukes som klokke til vanlig også.
Om det er et "must have" er vel egentlig opp til deg selv. Dersom du er en av de som syns det er morsomt å se at du forbrenner kalorier og vil ha det målt, så er det vel et must have. Dersom du vil trene mest mulig riktig kondisjonstrening og har et mål, så er et også et nyttig verktøy. For de fleste er det absolutt ikke et "must have", for uansett hvordan du vrir og vender på det så er det du som til slutt på utføre treningen. Du kommer i like god form uten pulsklokke. Du kan løpe og hoppe like mye... :) Så da blir det opp til deg om du vil svi av penger på det, eller bruke pengene på å kjøpe deg noe annet! Lykke til uansett!
Jeg må forresten si at jeg bruker pulsklokke, men hovedskalig for å kunne følge med på sonene mine og logge treningsdagbok så jeg kan gå tilbake og se hvordan jeg har trent. Og så er det jo moro med stæsj da! [:D]