Pulsbelte

Solalala

Forelsket i forumet
Jeg trener en god del løping og løper alltid med pulsbelte og GPS-klokke. De siste gangene (kanskje 3 siste ukene) har pulskurven min vært veldig merkelig. På ei økt hvor jeg tar i ganske hardt ligger gjennomsnittspuls på godt over 85%, og oppover mot 90%. Det tilsvarer en puls på rundt 180-190 slag i minuttet. Men de siste ukene sier pulsinfo etterpå at jeg har ligget på hvilepuls over halve treningsturen (hvilket jeg definitivt ikke har!), altså rundt 130-140. Kan det være at det er "den lilles" puls som blir fanget opp? Andre som har samme erfaring?

Last edited:
Tror ikke beltet så langt opp kan fange opp en så liten puls så tidlig, om det kan det i det hele tatt i svangerskapet. Pulsbeltet festes ved brystet nettopp fordi den skal fange opp hjerteslagene dine, så det virker lite sannsynlig at den skal fange opp en puls som knapt kan høres med ultralyd et helt annet sted i kroppen.

130/140 i hvilepuls er jo ganske høyt, så vil heller tro at det er noe med beltet ditt. Mitt belte legger seg på rundt 130 hvis kontakten er dårlig (batteri, kontakt med klokka, kontakt med deg).

Når det er sagt så steg min hvilepuls raskt fra 54 før eggløsning til 71 når jeg skulle hatt mensen. Stabiliserte seg på 67 rundt uke 6 og etter det sluttet jeg å gå med pulsmåler fordi jeg bare ble bekymret :p

Hvilepulsen min er på rundt 56-57, så jeg formulerte meg kanskje litt rart. Men det er ikke batteriet i pulsbeltet og samboer har testet beltet og da funket det helt fint.

Hvilepulsen min er på rundt 56-57, så jeg formulerte meg kanskje litt rart. Men det er ikke batteriet i pulsbeltet og samboer har testet beltet og da funket det helt fint.
Ja, det hørtes mer normalt ut :) Hmm... Rart med pulsen din! Har ikke målt makspuls på lenge, så jeg vet ikke, men det kan jo være at du opplever pulsen som høyere nå som du er gravid. Jeg hadde skikkelig hjertebank etter å ha tømt oppvaskmaskinen i går liksom. Hehe, men jeg vet ikke om pulsen egentlig var så høy.

Litt dårlig formulert. Husker fra forrige gang at jeg følte at jeg hadde makspuls mye tidligere enn før, og at jeg gradvis ikke klarte å presse meg selv like hardt selv om pulsen var langt fra 180/190. Måtte trappe ned trening fra ca. uke 12 fordi jeg fikk smerter i livmoren (ufarlig, men jeg ble skremt nok til å trene mindre).

Kanskje jeg bare skal legge bort pulsbeltet og trene uten. Jeg blir jo så forvirra av det. Og jeg kan jo ikke lengre bruke det som noen pekepinn siden alle målinger er helt rare. Hehe...
Tror nok ikke at makspuls har endret seg så mye heller. Jeg er en erfaren løper, løpt en del halvmaratoner og kjenner kroppen min veldig godt. Derfor blir det hele så rart nå.

Jeg syklet mye før, og opplevde at pulsen var mye lavere enn tidligere da jeg trodde jeg var på toppen. Fant IT at trening i svangerskapet for min del ikke var like målbart.

Jeg føler at når jeg løper får jeg fortere høy puls en før. Men når jeg sjekka så var det ikke i nærheten av å være mot max. :p tror bare jeg føler at jeg er mer sliten en jeg egentlig er. Noe som kanskje er bra siden man skal ta det litt mer med ro nå. Noen sier tilogmed at man skal unngå å presse på til max.... Veldig høy puls er vist ikke så bra.... :p

Jeg føler at når jeg løper får jeg fortere høy puls en før. Men når jeg sjekka så var det ikke i nærheten av å være mot max. :p tror bare jeg føler at jeg er mer sliten en jeg egentlig er. Noe som kanskje er bra siden man skal ta det litt mer med ro nå. Noen sier tilogmed at man skal unngå å presse på til max.... Veldig høy puls er vist ikke så bra.... :p
Var vel dette jeg på en veldig klønete måte prøvde p forklare :p

Back
Topp