Puls i morkake, eller fosterhikke?

Vintermamsen

Flørter med forumet
Jeg har i lengre tid kjent små dunk i magen, og jeg lurer veldig på om det er pulsen i morkaken jeg kjenner, eller om det er babyen som hikker. Dunkingen skjer hvert sekund/annenhvert sekund, noe som er litt for raskt til at det kan være hikke?
Pulsen i morkaken er heller ikke samme som min puls. Snakket med jordmor på føden om dette, og hun sa det var for raskt til å være hikke. Og at pulsen i morkaken er samme som babyens puls... Men babyens puls ligger jo på rundt 150, så da vil jo disse dunkene være for sjeldne igjen.... Disse dunkene er ikke alltid på samme plass heller... Som regel er de nederst i magen, så langt ned man kan kjenne før man treffer skambeinet/symfysen. Eller så er de helt ytterst på høyre side av magen i navlehøyde. Morkaken min er foranliggende/forliggende. Fikk beskjed på OUL at den ligger for nært fødselskanalen, så jeg skal på ny UL om to uker.
Noen som har opplevd lignende eller vet hva det kan være? Begynner å bli litt småbekymret... Kjenner disse små dunkene flere ganger om dagen... Varer ca 5-10 minutter hver gang... Og siden morkaken sitter fast, ville jeg jo ikke kjent dunk/puls flere plasser i magen? Den er jo heller ikke så stor at den kan dekke hele magen.... Men hvis det er hikke fra babyen, er den jo alt for rask...og da tenker jeg at noe er galt.... Men det har jo vært slik i mange uker.... Og jeg kjenner jo bevegelser fra babyen... Men det har økt på den siste tiden.. Derfor er jeg litt bekymret.
Har snakket med den lokale jordmoren i kommunen også, men hun hadde ikke noe fornuftig svar heller....
 
Føler noe lignende ganske ofte, men har ingen forklaring.. synes jeg har lest at flere på forumet kjenner dette og lurer på hva det er, men ingen får klare svar fra fagpersoner når de spør. Antar at det sikkert bare er noe helt normalt iallfall, og slår meg til ro med det:)
 
Kan det være leamus i magemusklene? Har kjent noe lignende selv og googlet meg frem til at leamus i magemusklene er vanlig blant gravide.. prøver å ikke bekymre meg noe for det så lenge jeg kjenner daglig liv fra mini i magen i tillegg:)
 
Jeg kjenner også små, relativt regelmessige dunk. Har antatt det er hikke..
 
Back
Topp