Pulled elbow i barnehagen

Jasmine

Glad i forumet
❤ Aprilbarna19 ❤
Hei. Datteren vår på 2 år måtte vi kjøre ned på legevakten igår etter å ha fått pulled elbow av en ansatt i bhg! Ansatte det skjedde med sier selv hun ik vet hva som skjedde og bare dro hjem mens dattern min gråt av smerte. Det var bare de to der ingen andre så d var bare hu ansatte som kan ha gjort det! Legene på legevakten bekreftet det også! Hun gråt og skrek av smerte igår hele kvelden og var helt stum :( Hva hadde dere gjort?? Kan dette anmeldes eller er det for mye?

Hadde ikke hørt om pulled elbow, men forstår at det er når albuen dras ut av ledd og forårsaket av at en voksen drar hardt i armen? Det er alvorlig tenker jeg. Uff, så fælt å oppleve, både for dere og datteren deres ❤️

Har du fått journalutskrift fra legevakt? Det kan være viktig dokumentasjon. Jeg ville ringt bhg på mandag, og hørt hva slags forklaring de kommer med, den bør være rimelig god. Jeg ville også spurt om rutiner rundt å registrere dette som skademelding, og rutiner for å følge opp at slike hendelser ikke skjer igjen.

Spørsmålet er jo om dette er et rent uhell eller gjort med overlegg eller ikke. Hadde nok sterkt vurdert en anmeldelse hvis magefølelsen sier at dette ikke er et uhell. Voksne skal på ingen måte dra barn i armen, da er man ikke egnet til å jobbe med barn.

Hadde jeg møtt en likegyldig ansatt, så hadde det klikka fullstendig for meg. Det er tydelig at denne ansatte må ha tatt i da.

Vi har en krevende treåring og har vært i samtale med bhg om at de noen ganger må bruke tvang når de skal ut. Han nekter og blir sintere enn sintest, så de må bare kle på han mot hans vilje rett og slett. Hadde det endt med pulled elbow ( måtte Google da jeg aldri har hørt om det), så vet jeg at de ansatte hadde tatt fullt ansvar for det og gitt oss beskjed asap. Den ansatte vet jeg hadde blitt veldig lei seg da det er ordentlige og normale folk som jobber der.

At hun dro hjem kan jo være fordi hun var ferdig på jobb og hadde noe hun måtte rekke. Jeg ville snakket med de på mandag og hørt hva som Jar skjedd, kan jo ha vært et uhell

Hei. Datteren vår på 2 år måtte vi kjøre ned på legevakten igår etter å ha fått pulled elbow av en ansatt i bhg! Ansatte det skjedde med sier selv hun ik vet hva som skjedde og bare dro hjem mens dattern min gråt av smerte. Det var bare de to der ingen andre så d var bare hu ansatte som kan ha gjort det! Legene på legevakten bekreftet det også! Hun gråt og skrek av smerte igår hele kvelden og var helt stum :( Hva hadde dere gjort?? Kan dette anmeldes eller er det for mye?
Jeg hadde kontaktet barnehagen, avdelingsleder eller styrer, om så nå i dag og spurt hva som har skjedd. Det kan jo ha skjedd et uhell, tenker typisk å avverge et fall eller noe slikt, men de må jo ha merket det når det skjedde og kunne fortelle om det.

Vil bare skyte inn at pulled elbow ikke trenger å bety at hun har blitt dratt hardt. Barn kan få det av f.eks. å bli dratt i armen når de blir hjulpet opp fra gulvet eller lignende. Så det trenger ikke å bety at her har det vært makt involvert.

MEN at den ansatte bare dro uten å forklare eller forsvare tenker jeg er litt rart. Hadde noe sånt skjedd mellom meg og et barn hadde jeg gjort det jeg kunne for å forklare og trygge foreldrene og jeg hadde fulgt opp situasjonen også etter min arbeidstid. Kan jo såklart hende at den ansatte ikke fikk det med seg, manglet kunnskap eller ikke visste hvordan situasjonen skulle håndteres. Jeg hadde kontaktet styrer og oversendt legerapport. Gjør det i dag, ikke bry deg om at det er helg. La de så gjøre sine undersøkelser. Ofte anmelder bhg faktisk selv dersom de anser det som sannsynlig at noe kriminelt har skjedd. Dersom de konkluderer med at det var et uhell mem du er uenig ville jeg vurdert anmeldelse.

hei,
Jeg kjenner noen som har et barn som fort får puleld elbow selv, og jeg ville trodd på den ansatte og ikke anmeldt. Barn som har tendens til å få dette får det gjerne av at du leier dem i armen også blir de stående litt og bare et bittebittelite drag i armen gjør at albuen går ut av ledd. Så snakk med den ansatte og jeg tror ganske sikkert at du vil få sannheten rundt hendelsen. Det skal virkelig ingenting til for barn som fort får pulled elbow :)

Jeg hadde fått helt noia om det var meg som var på jobb i bhg og dette skjedde, pg særlig dersom foreldrene ikke vet hvor lett pulled elbow tilstanden dukker opp hos barn som har denne tendensen. Såklart burde vedkommende ha tatt seg tid til å snakke bedre med dere, men jeg er ganske så sikker på at vedkommende ikke engang har leid/dratt noe særlig i armen. Det er nok at barnet har armen i litt feil vinkel og at man tar tak i armen, så går den ut av ledd. Håper barnehagen møter deg på en god måte og kn trygge deg rundt hva som skjedde. Her er en mor og lege som beskriver hvordan hun selv «påførte» pulled elbow på sin egen unge
https://casadidriksen.com/2015/02/02/pulled-elbow/

Last edited:
Hadde ikke hørt om pulled elbow, men forstår at det er når albuen dras ut av ledd og forårsaket av at en voksen drar hardt i armen? Det er alvorlig tenker jeg. Uff, så fælt å oppleve, både for dere og datteren deres ❤️

Har du fått journalutskrift fra legevakt? Det kan være viktig dokumentasjon. Jeg ville ringt bhg på mandag, og hørt hva slags forklaring de kommer med, den bør være rimelig god. Jeg ville også spurt om rutiner rundt å registrere dette som skademelding, og rutiner for å følge opp at slike hendelser ikke skjer igjen.

Spørsmålet er jo om dette er et rent uhell eller gjort med overlegg eller ikke. Hadde nok sterkt vurdert en anmeldelse hvis magefølelsen sier at dette ikke er et uhell. Voksne skal på ingen måte dra barn i armen, da er man ikke egnet til å jobbe med barn.
Hadde jeg møtt en likegyldig ansatt, så hadde det klikka fullstendig for meg. Det er tydelig at denne ansatte må ha tatt i da.

Vi har en krevende treåring og har vært i samtale med bhg om at de noen ganger må bruke tvang når de skal ut. Han nekter og blir sintere enn sintest, så de må bare kle på han mot hans vilje rett og slett. Hadde det endt med pulled elbow ( måtte Google da jeg aldri har hørt om det), så vet jeg at de ansatte hadde tatt fullt ansvar for det og gitt oss beskjed asap. Den ansatte vet jeg hadde blitt veldig lei seg da det er ordentlige og normale folk som jobber der.

For barn som har tendens til å få pulled elbow dukker detter oftest opp uten at man har dratt i armen. Det er ikke et likhetstegn mellom tilstanden og at noen har dratt hardt i armen :)
De jeg kjenner som har opplevd dette (foreldrene selv) sa at de tok barnet i armen og gikk mot badet, og barnet hang litt bakpå men uten at de dro noe i armen - og dermed var albuen ute av ledd. En annen gang holdt de barnet i hånda og hun la seg ned og de prøvde å forhindre at hun falt - og dermed var albuen ute av ledd igjen. Med andre ord utrolig lite som skal til, og noen barn har bare denne tilstanden.

En skal såklart få klarhet rundt hva som har skjedd men det er virkelig ingen selvfølge at maktmisbruk eller vold har vært involvert, men det ser jo såpass dramatisk ut at det er vanskelig å tro på om man ikke kjenner til fenomenet og hvor lett det oppstår.

Mitt barn fikk pulled elbow da jeg leiet henne i hånden, hun skulle gå opp en bakke og sklei. Jeg holdt selvsagt igjen, slapp ikke taket i henne.
Den episoden førte til pulled elbow, røntgen på legevakten osv. Gikk seg til på venterommet på legevakten.
Så trenger ikke være noe verre enn det for at pulled elbow skal skje.

Å anmelde.. Det synes jeg er svært drøyt når man ikke vet mer enn hva du gjør.
Ta det med styrer isåfall.

Ville bedt om forklaring på hva som skjedde, den typen skader skal det normalt skrives en form for skademelding på i barnehagen, det kan ha vært et uhell, men hvis du ikke tror det var det ville jeg snakket med ped.leder og styrer. God bedring til lille :Heartred

Nei hadde selv aldri hørt om dette før:sour: Men ja vi fikk epikrise og alt fra legen! Som det også står skrevet at dette skjer ved at en voksen drar i armen til ett barn. Så vi har skrevet en lang mail til bhg om dette samt som vi har bedt om ett møte på mandag!

Ja nettop! Det er jo det man håper på også, at den ansatte skal kunne si beklager for hendelsen og forklare seg! Men i dette tilfellet skjedde det av en vikar som var helt ny den dagen, og sa bare «vet ikke hva som skjedde» hvor hun deretter dro hjem:sad015

At hun dro hjem kan jo være fordi hun var ferdig på jobb og hadde noe hun måtte rekke. Jeg ville snakket med de på mandag og hørt hva som Jar skjedd, kan jo ha vært et uhell
Ja hun var nok ferdig på jobb! Og det er helt greit. Men de burde ha krevd at hun skulle blitt igjen og forklart når de uansett visste jeg var der om 5-10 min! Og dattern min sin arm ikke kan beveges!

Ja hun var nok ferdig på jobb! Og det er helt greit. Men de burde ha krevd at hun skulle blitt igjen og forklart når de uansett visste jeg var der om 5-10 min! Og dattern min sin arm ikke kan beveges!
Det er ikke alltid man kan bli igjen , sol sagt snakk med barnehagen , det er det enkleste.

Mitt barn fikk pulled elbow da jeg leiet henne i hånden, hun skulle gå opp en bakke og sklei. Jeg holdt selvsagt igjen, slapp ikke taket i henne.
Den episoden førte til pulled elbow, røntgen på legevakten osv. Gikk seg til på venterommet på legevakten.
Så trenger ikke være noe verre enn det for at pulled elbow skal skje.

Å anmelde.. Det synes jeg er svært drøyt når man ikke vet mer enn hva du gjør.
Ta det med styrer isåfall.
Helt enig , man bør prøve å kommunisere med barnehagen før man anmelder hverfall

Problemet er vell at hun da må få overtidsbetaling. I tillegg kan det være hun hadde avtaler og rekke. Eller at det rett å slett ikke var noen som så dette skje. Men vil tro du får en skikkelig forklaring av barnehagen på mandag. Håper det går bra med datteren din.

Hei. Tenkte på dere i dag :Heartred
Hvordan går det? Har dere fått snakket med barnehagen?

Dette skjedde med meg då eg var barn. Eg låg i ein sakkosekk og blei dratt opp etter armen. Faren min forventa at eg skulle hjelpe til med å reise meg men eg hang som ein sekk. Så fort kan det skje.

Håper det gjekk bra med møtet i dag :Heartred

Back
Topp