Pukkel i nakken...?

Rosica

Elsker forumet
Noen som har eller kjenner til dette?
For bare 5 år siden var nakken min flat/normal uten tegn til pukkel... Så har jeg gradvis fått denne kulen i nakken...
Det er jo "vanlig" med pukkel midt på ryggen, men i nakken...?
Syns den begynner å bli ganske så sjenerende nå...

Var til legen min med dette, og hun sendte meg på røntgen. Så nå venter jeg bare på svar...
Så mens jeg venter...: Noen som har noen teorier på hva dette kan være..?

Jeg sier ikke noe med sikkerhet, men syns det ser veldig ut som en vanlig forsterket lordose. Altså krumning i ryggraden. Om de ikke finner noe spesielt på røntgen ville jeg tatt meg en tur til kiropraktor og evt muskelterapeut.

Edit: Forsterket lordose er ikke farlig, bare så det er sagt. Endrer meg selv, med tanke på at det er i nakken heter det vel kyfose. ;)

Viss det ikke er vondt, opphovnet, rødt, ømt eller noe sånt så er det mest sannsynlig ikke farlig. Jeg vil tippe på at det er en fettkul (sorry, veit det er ekkelt).
På enkelte eldre damer blir ryggen sånn, men da er det pga osteoporose.

Og i nakken skal man forøvrig ikke ha noen kyfose, Vestlandstaus... 

Det er ikke skoliose? Jeg har en kul i nakken, og det var visst vanlig ved skoliose, jeg har bare svak grad da.
Men det vil røntgen fortelle det. Er det i "kjøttet" eller i selve beinet?

Prikketrusa skrev:
Viss det ikke er vondt, opphovnet, rødt, ømt eller noe sånt så er det mest sannsynlig ikke farlig. Jeg vil tippe på at det er en fettkul (sorry, veit det er ekkelt).

Hæ? Er det ikke i brystrygg og nakke man har kyfose?  

Prikketrusa: Jooo, jeg har vondt i nakken, særlig når jeg er sliten kjenner jeg det godt i pukkelen min.

Legen min påsto det ikke var fettkul, men at det kjentes ut som at det var selve nakkevirvlene som sto ut mer enn normalt. Så virket det som at jeg har litt ekstra mulskelmasse over kulen i tilleg... Vi får se på rtg... :-)

IsThaBeth skrev:
Pukkelnakke opptrer ofte  ifm stoffskifteubalanse. Kan ha kommet ved/etter sv.skap

Har også hørt dette før, men det hadde ikke legen min...
Uansett, kulen begynte å "vokse" før jeg ble gravid med førstemann... :-)

Jeg har sånn.. min hovner opp innimellom.. er veldig lite lekkert når det ser ut som man har veeeeeeeeldig dårlig holdning.. ;)

jeg har også skoliose(?) med det er bare litt.. :)  Jeg har vært hos legen, som ikke veet hva det er og jeg har vært hos osteopat og fysio  som sier det er hormonelt.. men ikke vet jeg. :P Vil gjerne bli kvitt den..

Jeg har også litt slik, kanskje ikke fullt så stor.. 
Min mor har det også, og ifølge min kiropraktor er det ikke farlig, men gjør at holdningen ser dårligere ut enn den er.. 
Prøvde å tøye/forebygge litt før skjelettet "stivner"(?) tidlig i 20 årene, men tror ikke det har gjort så mye..  Ikke mulig å reversere iallefall! Sverger til langt hår, og unngår på det sterkeste og sette det opp når klærne ikke skjuler nakken.. :/

Freyr skrev:
Jeg har sånn.. min hovner opp innimellom.. er veldig lite lekkert når det ser ut som man har veeeeeeeeldig dårlig holdning.. ;)

jeg har også skoliose(?) med det er bare litt.. :)  Jeg har vært hos legen, som ikke veet hva det er og jeg har vært hos osteopat og fysio  som sier det er hormonelt.. men ikke vet jeg. :P Vil gjerne bli kvitt den..

Huff ja.... Har kommet så langt at jeg har begynt å skjule nakken min nå... Enten ved å gå med håret løst eller med klær... Føler meg som DEN gamle tanta! Er jo vanlig med slik fettkul når man kommer litt opp i åra, men dette er jo ikke fett...

Vestlandstaus skrev:

Prikketrusa skrev:

Hæ? Er det ikke i brystrygg og nakke man har kyfose?  

Jo, i brystrygg skal man ha kyfose, men nakke og korsrygg skal ha lordose. 

Rosica skrev:
Prikketrusa: Jooo, jeg har vondt i nakken, særlig når jeg er sliten kjenner jeg det godt i pukkelen min.

Legen min påsto det ikke var fettkul, men at det kjentes ut som at det var selve nakkevirvlene som sto ut mer enn normalt. Så virket det som at jeg har litt ekstra mulskelmasse over kulen i tilleg... Vi får se på rtg... :-)

Hmmm. Jaja, men du får iallefall vite på røntgen viss det er sånn at nakkevirvlene står mer ut enn "normalen". 
Du får gi oss tilbakemelding når du får vite mer! 

Back
Topp