Puh! Den nattammingen

Namia

Glad i forumet
Aprillykke 2017
Påskekyllingene 2020
Mini har siden han var ca 1 mnd kun ammet kl 23 og så kl 06-07. Vi ble altså godt vant. Men nå (han er 3,5 mnd) våkner han (legger han nå kl 20) 22 for pupp, 00 for pupp, 04 for bæsjing og pupp og 07 for pupp. Puh! Er trøtt nå. Får ikke sovet så mye mellom da jeg bruker lang tid på sovne. Når klokken er 06 så spretter også min utkvilte 2 åring opp; "mamma - jeg er våken " ♡♡

Er dette bare en periode? Noen med råd eller erfaring? :-)

Ingen råd. Ammer fortsatt min på 15mnd på natt, noen ganger 3 ganger mellom 22-06, andre ganger 10. Jeg vil ikke ta noen kamp, så dette får bare gå over. Hvis ikke så venter jeg til hun skjønner litt mer så jeg kan fortelle henne at puppen sover osv. [emoji23]

Min var helt ekstrem i den alderen, var hver halvtime/time rundt 4 måneder.. men det roet seg etter en ukes tid det verste, stabiliserte seg på 2-3 timer i mellom. Det er visstnok en endring av søvnen som starter da, fra nyfødtsøvn med nesten bare dyp søvn, til at det blir faser med lett og dyp søvn, og babyene har varierende evne til å ikke våkne og klare å sove videre når de er i lett søvn (min var ikke god på det :p ). Etter det har vi hatt både gode og dårlige perioder, og nå når han bikket 13 mnd er han tilbake på 23/00-06 med soving. Jeg bare bestemte meg for å la det gå av seg selv, han trengte puppen og det ville ikke gått å få det bort uten masse gråt, fikk mer søvn av å amme og samsove enn å styre med flaske, smokk, byssing etc. Fast føde gjorde ingen forskjell, og heller ikke hvem som la, sovning på puppen etc. Hos min har det tydelig handlet om modning. Nå er han kommet dit at han vil legge seg og sovne sjøl og trenger ikke nattpupp en gang :) men har inntrykk av at de fleste roer seg før min på dette :p

Er dette bare en periode? Noen med råd eller erfaring? :)
Alt er bare en periode:p<3
Både diing, søvn og bæsjing forandrer seg vel ofte de første mnd:)
Det må være ekstra tungt når du bruker lang tid på å sovne.

Min er ett år og vi ammer fremdeles 3 ganger mellom kl 18 og 8:) det mønsteret vi har nå har faktisk vart i minst et halvt år, med enkelte urolige netter:)
eldste ble også ammet til godt over året, men om nettene sov hun helst, når kolikken var over.

Min erfaring er at det er en periode, min lillegutt var også ganske intens rundt den alderen. Nå er han 6 mnd og kommet inn i en sånn fase igjen. Slitsomt, men regner med det har noe med utviklingstrin å gjøre,så tenker bare at det går over!☺

For noen er det bare en periode på noen uker. For andre er det konstant i 2 år [emoji6]

Det er en forandring i både sovemønster og spising i den alderen, så vil tro det bare er en periode.

Det går over etterhvert, men greit å gjøre det mer tålelig i mellomtiden. Det som har hjulpet meg mest er bedside crib kombinert med selvpålagt mobil, klokke og telleforbud. Våkner mindre og sovner lettere :)

Back
Topp