Pudendal-sprøyte som smertelindring under fødsel

Pocahontas_

Glad i forumet
Hei! Er det noen som har fått pudendal-sprøyte nedentil som smertelindring under fødsel? Skal angivelig være effektiv mot «ring of fire» og smerter i selve underlivet når barnet kommer ut! Er litt interessert i det, men kjenner få som har fått det. Vondt å sette sprøytene? Hjalp det? Kom gjerne med erfaringer :happy:

Last edited:
Jeg fikk på både første og andre fødsel.
Første fødsel: epiduralen min var skjev, og ble boostet noe innmari, var derfor "lam", og kjente ingenting.
Andre fødsel: Tror jeg fikk Pudendal for sent. Jordmora hadde ikke lest fødebrevet mitt, og trodde ikke på at jeg skulle ha det. :meh: Var ikke vondt å sette sprøyta. Kjente Ring of Fire veldig godt. Og også at huden sprakk rundt omkring.
Det er visst flere mulige steder å sette den, mer eller mindre innvendig, så det er kanskje noe å være obs på på forhånd.
Gir det et nytt forsøk hvis det blir en tredje fødsel!

Hei! Er det noen som har fått pudenal-sprøyte nedentil som smertelindring under fødsel? Skal angivelig være effektiv mot «ring of fire» og smerter i selve underlivet når barnet kommer ut! Er litt interessert i det, men kjenner få som har fått det. Vondt å sette sprøytene? Hjalp det? Kom gjerne med erfaringer :happy:

Kjente ikke sprøyta og ingenting da babyen kom ut, utenom rier. Fikk det under setefødsel :)

Denne følger jeg! Da det jeg nesten syns var verst med fødselen sist var den ømheten og sårheten i underlivet når JM skulle sjekke mellom riene! :P

Denne følger jeg! Da det jeg nesten syns var verst med fødselen sist var den ømheten og sårheten i underlivet når JM skulle sjekke mellom riene! :p

Pudental ble for meg ikke satt før helt på slutten rett før babyen skulle ut, så all den sjekkinga var fortsatt ubehagelig. Men det er ofte ikke såå nøye med nummer to har jeg inntrykk av, men første så er det viktigere med helt full åpning og at det ikke skal være noen kant igjen osv. mens med neste så er ting allerede utvida. Du kan jo høre med jordmor på en kontroll om det :)
Min pudental ble satt innvendig forresten.

Tror alle pudendal/pudendusblokader settes innvendig(?). Navnet kommer av at man bedøver pudendusnerven. Ikke alle jordmødre er like stødige på å sette den, da det ikke brukes like ofte på alle sykehus. Sprøyter med bedøvelse som settes på utsiden er nok bare lokalbedøvelse. Men det er sikkert hjelp i det også. Pudendusnerven går ikke så langt ut at jeg tror den blir bedøvet av det.

Denne følger jeg! Da det jeg nesten syns var verst med fødselen sist var den ømheten og sårheten i underlivet når JM skulle sjekke mellom riene! :p

På min fødsel nr 3 ble det kun sjekket åpning ved ankomst, og ingenting ellers.
Det er lov å si nei takk, eller spørre om det er høyst nødvendig.
Å sjekke for mye kan faktisk gjøre at åpningen trekker seg tilbake og fødselen drøyer (rett og slett pga stress og ubehag hos mor)...

Ble ikke helt relevant til HI, men..

Tror alle pudendal/pudendusblokader settes innvendig(?). Navnet kommer av at man bedøver pudendusnerven. Ikke alle jordmødre er like stødige på å sette den, da det ikke brukes like ofte på alle sykehus. Sprøyter med bedøvelse som settes på utsiden er nok bare lokalbedøvelse. Men det er sikkert hjelp i det også. Pudendusnerven går ikke så langt ut at jeg tror den blir bedøvet av det.
Det er korrekt, pudendalbedøvelse settes innvendig. Du får lokalbedøvelse og så settes den. Den hjelper kun på siste trykkerier - altså når babyen er på vei ut. Så derfor settes den så seint.

Det er riktig at pudendal/pudendusblokkade bedøver pudendusnerven, men den kan settes både innvendig eller utvendig. Det brukes mye ved forløsning med vakuum eller tang. Den kan også settes tidligere med mer langtidsvirkende bedøvelse ved f.eks tidlig trykketrang uten at det er full åpning enda.

Hei! Er det noen som har fått pudendal-sprøyte nedentil som smertelindring under fødsel? Skal angivelig være effektiv mot «ring of fire» og smerter i selve underlivet når barnet kommer ut! Er litt interessert i det, men kjenner få som har fått det. Vondt å sette sprøytene? Hjalp det? Kom gjerne med erfaringer :happy:
Eg hadde det:) Hadde notert i ønskebrevet at eg var interessert i det. Gløymte det ut underveis, men enda med vakuum grunna pulsfall hos babyen, og då er pudendalblokade og klipp vanlig prosedyre (av det eg blei fortalt).
Absolutt ikkje vondt å sette (ikkje glad i sprøyter) og i kombinasjon med epidural så kjente eg absolutt ingen smerte når babyen kom ut. Fungerte med andre ord heilt topp hos meg :smiley-angelic003

Back
Topp