PTSD etter fødsel og traumebehandling?

Akimdai

Elsker forumet
Himmelbarn
Skuddårsspirene 2024
Har nettopp fått diagnosen ptsd etter en traumatisk fødselsopplevelse for 7 mnd siden. Er henvist til dps og traumebehandling der.

Noen som har gått gjennom samme?
Hvordan opplevde du behandlingen? Hvor lang tid tok det før du fikk det bedre?
Send gjerne pm om du ikke vil dele her :Heartred

Spør fordi jeg ble «advart» at dette er et veldig tøft behandlingsforløp og at mange opplever å få det verre underveis før det blir bedre. Er veldig spent.

Det som plager meg mest er flashbacks, mareritt, søvnproblemer pga tankekjør og triggere (derav unnvikelseadferd) i hverdagene. Er også veldig gråtelabil.
Er heldvis ikke deprimert og har gode dager sammen med babyen min :love017 men det kunne jo vært så mye bedre og enklere hvis jeg kunne fått bukt med de vonde følelsene.
 
Har ikke erfaring med det selv, men ei nær venninne med PTSD etter noe annet gikk gjennom et tøft behandlingsforløp der alt følgelig boblet til overflaten. I perioder hadde hun det helt forferdelig, men det var viktig for å få alt frem i lyset og lære seg å takle følelsene omkring det som hadde skjedd. Det var grusomt og tok tid, men hun har i ettertid sagt at det var verdt det, og at hun burde gjort det lenge før. Nå har hun det så bra som hun kan ha det. Men tiden det tar er jo individuell.
 
Back
Topp