psykolog

2008/2013/2014

Glad i forumet
Noen som har vært hos psykolog?? Hva skjer egentlig?? Altså vet jo hvorfor folk går til psykolog, men hva skjer, sitter du bare å forteller om problemene eller er det et annet opplegg?? Send gjerne melding dersom du ikke vil legge ut her

For noen år sida måtte eg ha omfattende tannbehandling (har kun proteser), hysterisk tannlegeskrekk. Dette var ei behandling som kosta ca 200 000. Etter mange års kamp, fikk eg løfte om at sosialkontor/trygdekontor skulle dekke behandlinga. Eg måtte derfor til psykolog for å få attest på at eg hadde tannlegeskrekk. Hadde 1 time før behandlinga, 1 undervegs og 1 etterpå. Var igrunnen berre "koss følte du da" spørsmål eg måtte svare på. Psykologen stilte åpne spørsmål, ingen ja eller nei. Måtte utdype svara mine. Syns det hjalp veldig for min del. I vinter var eg frivillig til tannlegekontroll uten verken antidepressiva, musikk eller bedøvelse... ;)

Har vært hos Psykisk sykepleier, fungerer som psykolog. Var kun en gang da, men burde nok vært fler.
Vi snakket litt om hvordan jeg hadde det, så gikk vi gjennom ett "skjema", hvor jeg skulle si hvordan jeg følte jeg hadde det ift f.eks: Barna, å være mor, penger, selvfølelse, osv.
Så skulle vi gå innpå de temaene jeg ikke hadde det så bra med etterhvert. Og så foreta ny sjekk på det skjemaet senere. Men jeg gikk som sagt bare den ene gangen..

Sniker fra oktober :) Jeg fikk fødselsdepresjon etter storebror ble født. Gikk med depresjonen i 8 Mnd etter fødsel før jeg fikk hjelp. Hadde begynt å jobbe igjen og gikk rett på veggen etter 6 uker. Følte meg som en utilstrekkelig mor, partner, arbeidskollega å følte en enorm angst i forbindelse med dette. Ble sykmeldt, måtte ty til antidepressiva for å bli kvitt angstfølelsen og gikk til psykolog i 6 Mnd.

Med psykologen snakket vi mye om kognitiv terapi. Det er et verktøy som brukes for å klare å få en til å endre tankesettet, og seter fokuset på hvordan man kan klare å mestre de vanskelige følelsene. Hadde veldig god effekt av dette, og sluttet med antidepressiva og kom meg tilbake på jobb. Nå er gutten 3,5 år og nyeste tilskuddet er 4 uker og jeg har en helt annen følelse denne gangen.

Det som utløste min fødselsdepresjon var et svært trøblete svangerskap og frykten for å abortere, siden det skjedde ved første gang jeg var gravid. Fødselen med storebror ble dramatisk med hastesnitt og alvorlig svangerskapsforgiftning. Storebror trengte også ett opphold på neonatal intensiv da han ikke pustet slik han skulle. Ammingen gikk også skitt, så var mange vanskelige tanker.

Nå vet jeg jo ikke hvorfor du Evt tenker du trenger å snakke med psykolog, men jeg anbefaler det ihvertfall på det sterkeste :) Hadde en god opplevelse av det :) Håper svaret mitt var noe til hjelp :) Klem

Sent from my iPhone using BV Forum

Back
Topp