Psykisk "test"

CharlotteHard

Flørter med forumet
Jag var på 28 veckors kontroll idag och jordmor nämnde att de har en undersökelse dem önskar att vi gravida ska fylla ut - angående vår psykiska hälsa.
Mycket av fokuset hamnar under en graviditet på de fysiska förändringar vi går igenom - men nu önskar man alltså en kartläggning över våra "inre" utfordringar också, för att plocka upp tecken på, och förebygga eventuella bekymringar/depressioner i ett tidigt stadie.

Jättebra initiativ tycker jag! Det är generellt stor press nuförtiden att man ska vara "superkvinna" under graviditeten. Liksom fit for fight konstant!
Bra att få fokus på att vi (och det kan jag nog med stor säkerhet säga?) gravida har några perioder där ting också är mindre bra. Det är okej att vara gravid och inte ha det fantastiskt till enhver tid.

Någon mer som har fått tilbud om detta?

Har ikke hørt om det...men går ikke til jordmor.

Har heldigvis en super lege som tar slike ting på alvor. Sist time satt jeg og bare gråt hos henne, er totalt utslitt! Så da snakka vi en del om det, godt!!

Måtte fylle ut et slikt sjema hos helsesøster etter at babyen vår var født.. Om jeg plutselig ble lei meg uten grunn, om jeg hadde vært veldig sliten den første tiden, om jeg hadde mange negative tanker osv..
Var for å kunne hjelpe en eventuell depresjon på et tidlig stadiet :)

Back
Topp