De rundt meg vet at jeg har en diagnose og de vet litt (i varierende grad) om hva det har å si for hverdagen min. Før jeg ble gravid var jeg også lagt inn for det. Og det er det også flere som vet fordi jeg selv har sagt det, men mange har ikke lagt merke til det. Jeg trakk meg liksom bare tilbake, og ingen så noe til meg før jeg hadde det greit igjen. Så da vet jeg at noen hadde vansker med å merke at jeg slet i det hele tatt.
Jeg merker på noen at de synes det er tabu, mens andre igjen ikke tenker så mye på det.
Personlig så synes jeg ikke det er noe som burde være tabu. Psykdom er like fysisk i hjernen og påvirker kroppen like konkret som annen sykdom, så jeg skiller ikke på det på den måten.
Men årsaken til at jeg ble psyk går jeg ikke rundt og snakker med alle om, for det er både vondt og personlig.
Og sånn kan nok flere ha det, og da blir det jo kanskje lettere et tabu enn om man hadde feks. hatt en prolaps eller et annet fysisk problem, som jo er lettere å si noe om årsaken til (og som man føler det lettere å snakke med andre om).