psykisk lei

Bruker59ra

Første møte med forumet
Hei jeg er gravid uke 36+4.
Jeg har hatt en helt forferdelig graviditet med kvalme og oppkast i de første 23 ukene, dette ble så avløst med bekkenløsning, nedtrykk, bihulls betennelse 3 ganger,forferdelig halsbrann, jeg har hovnet opp og har masse vann i kroppen hele tiden. Jeg er rett og slett totalt utslitt, er sykmeldt og grunnet bekkenløsningen er jeg så og si ikke mobil i det hele tatt. Jeg er evig takknemlig for å være gravid, men jeg er psykisk så sliten at dagene går med på å gråte og å prøve å finne en eller annen måte jeg kan sette igang fødselen på. jeg er så desperat, jeg vet det er tryggest for baby og meg å bare vente til han er klar, men jeg har fått helt ned i kjelleren og bare orker ikke mer. Jeg er rett og slett deprimert...jeg makter ikke mer av dette. Hva i skal til for at de skal sette igang en fødsel før termin, jeg vet de kan gjøre det hvis jeg fysisk sliter, men tar man ikke noe som helst hensyn til det psykiske?
 
Kjære deg,

så flott at du skriver til oss - det betyr at du faktisk erkjenner at du har det tøft akkurat nå og kanskje trenger litt hjelp, råd og oppmutring!
Jeg skjønner så godt at du er mentalt sliten ut ifra det du skriver. Du har et sammenfall av mange utfordrende svangerskapssymptomer som krever mye av deg. Og som gravid kvinne er man en god del mer følsom og tynnhudet rent psykisk, så du er god som faktisk tar tak i dette - kjempebra!!

Jeg tenker at det er kjempeviktig at du snakker med din jordmor/lege om dette. Akkurat som du har formulert det ganske tydelig her til oss på Forumet, så kan du gjøre det samme i den virkelige verden. De er kjente med ditt lokale sykehus og hvordan rutinene er der ift igangsetting før termin. Du kan også be din lege eller jordmor om en henvisning til fødepoliklinikken på sykehuset, hvor de kan gjøre en vurdering av deg og din psykiske helse. Det er mange flotte mennesker i systemet som veldig gjerne vil hjelpe kvinner som deg, men vi må få vite om hvordan du egentlig har det for å kunne hjelpe.......
Hvis det er vanskelig for deg å ta kontakt eller be om hjelp, så snakk med din partner, en god venninne, din mor eller en annen du har tillit til og be dem ta kontakt for deg - det kan også fungere veldig bra!
Noen ganger et det ikke så mye som skal til for å se litt lysere på det hele, du er jo så langt på vei at du snart er 37 uker gravid og da kaller vi deg faktisk "til tiden".... :) Og det betyr jo at det virkelig nærmer seg!!

Men frem til du får kontakt til systemet og hjelp derfra, så kan du være veldig obs på at måten du tenker på i høy grad påvirker hvordan du opplever resten av svangerskapet! Ofte kan vi kommer inn i en dårlig spiral, hvor de negative tankene tar helt overhånd. Samle alle kreftene dine og jobb målrettet med å få til minst èn positiv "happening" hver eneste dag. Det kan være noe så enkelt som å unne deg selv et godt og varm bad eller en god thekopp. Det kan være å se en morsom og positiv DVD eller bestille noe godt take-away mat. Eller kanskje bestille en fin babydress fra internett...... :) Kanskje noen som gjerne vil ta en prat på telefonen..? Poenget mitt et at du vil kjenne deg litt bedre hvis du fyller litt positivt på tanken hver dag!

Men allerviktigst er at du får hjelp der du bor, og det er kjempeviktig at du får snakke med noen nå før du føder! Det å få litt hjelp til å sortere tankene dine og til å kjenne at dette kommer til å gå fint, vil også gi deg et mye bedre utgangspunkt når babyen din først kommer til verden.

Som sagt, start med å ta kontakt med din jordmor eller lege, eller få noen til å hjelpe deg med det - de kan hjelpe deg videre i systemet!

Masse, masse lykke til videre da.
Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.
 
Back
Topp