ORIGINAL: *Smula*
http://www.babyverden.no/Blogg-fra-skribenter/Jesper-Jul-pa-Babyverden/Dates/2010/11/Jesper-Juul-Fins-det-en-trassalder/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=BVN10W47&T=7238169489
Jeg kan ikke noe for det - men denne mannen kan jeg faktisk ikke fordra.. Og denne artikkelen synes jeg er helt fjern..
Samme mannen vi så en video av på helsestasjonen der han sa at hvis man hadde tenkt å si at ungene var flinke, så kunne man liksågodt slå dem - det gav samme effekt.. Herregud, for en tulling!
*ikke skyt meg*
Har lest en bok av han,og må si han er smart..Der sier han at skal man si flink til barna,er det viktig å si HVA de er flink til, synes det er logisk jeg.
Står også mye om det å få et søsken. At storebrøster kan bli "deprimert" for foreldrene er som oftest lykkelig når et nytt barn kommer til verden, og hvis storebrøster ikke er det, så skjønner ikke hun/han det. Han skriver også at det er viktig at vi som voksne viser følelseslivet vårt, at vi ikke tar på et tappert smil uansett situasjon, for barnet tar jo etter oss, og da blir det ikke fortrolig med sitt eget følelsesliv[:)] Er absolutt ikke enig i alt han skriver,men noe av det synes jeg er logisk.
Må også legge til noe helsesøster sa til meg. Celine er et "problembarn" i bhg, hun er ganske livlig, hissig, sta, og ja, vet virkelig hva hun vil, og ikke vil. Jeg tok dette opp med hs, for jeg mener at Celine er en helt vanlig toåring, og hs observerte henne på kontrollen, og sa at hun er i trassalderen ja, men hun likte ikke å kalle det trass, hun likte bedre å si at - barnet prøver å finne personligheten sin, og de prøver å kontrollere følselsene sine, men siden de får så mange følelser på en gang, så er det vanskelig- Var vel ikke ordrett det hun sa, men ca[:)] Dette passer jo bra, i alle fall på snuskemor sin ikke snakker rent.