Proteiner i urinen

FebruarLykke18

Andre møte med forumet
Dette er muligens et dumt spørsmål. Men jeg var hos jordmor nå og hun fant ut at det var litt protein i dagens urinprøve. Ikke mye, og ikke noe høyt blodtrykk. Hun ønsket at jeg skulle komme tilbake med ny prøve på torsdag.

Det er jo helt geit, og fint at det følges opp.

Men så kom jeg på. Jeg sa ikke at jeg hadde glemt å ta urinprøven til morgenen i dag. Jeg tok den med en gang jeg kom hjem fra trening. Kan det ha noe å si? Kan det være slik at kroppen (nyrene) skiller ut mer etter endt treningsøkt?
 
Jeg har også hatt litt utslag på protein noen ganger. Også forhøyet blodtrykk. De fulgte med hver uke.
Det hadde ingenting å si ift tidspunkt på prøven, fordi kroppen skiller vist ut protein uansett dersom det er noe. Jeg var på sjekk på føden den gangen, og der de gav den informasjonen. Så alt er nok bra hos deg, men trygt med god oppfølging :):)
 
Det kan ha litt å si hvis du feks ikke gikk vasket deg litt før prøven ble tatt,fordi det kan være utflod som gir utslag. Når jeg har tatt prøver,vasker jeg meg alltid først. Den gangen jeg fikk utslag,var da jeg ikke hadde morgenurin, men måtte ta prøven på jobb og dermed ikke hadde mulighet å vaske meg først. :) Senere hadde jeg ikke utslag.
 
Jeg har også hatt utslag på proteiner i urinen en gang. Blodtrykket var fint, så jordmor var ikke bekymra. Men hun spurte om jeg hadde spist sukker før jeg tok prøven. Det hadde jeg, for var på søndagsmiddag med dessert dagen før. Så hun sa det kunne være derfor. Neste gang jeg skulle dit passet jeg på å ikke spise sukker det siste døgnet før jeg tok prøven, og den prøven var helt fin [emoji4] Kan jo være tilfeldig, men tenker å holde meg unna sukker før neste prøve også.
 
Sniker fra mars / april: Sist jeg var hos jordmor tok jeg urinprøve med en gang jeg sto opp, satte den i kjøleskapet og dro på jobb. Så ble jeg oppringt av jordmor om at timen min var tidligere enn det jeg hadde fått beskjed om, så jeg dro dit, uten urinprøve, og måtte ta en der. Da fikk jeg +3 på protein, noe som var veldig høyt. Hun ville jeg skulle dra til legen og ta ny prøve og sende til dyrking. Men da kom jeg på at jeg kunne hente den i kjøleskapet hjemme - og den var helt fin! Så prøvene blir lett «forurenset» om de ikke er tatt fra nyvasket kropp og morgenurin. [emoji6]
 
Glemte urinprøven hjemme og tok ny urinprøve på helsestasjonen ved sist kontroll. Hadde spor av proteiner i urinen. Jordmor mente det kunne være pga utflod.
 
Back
Topp