Protein-shake

Lillebolle02

Betatt av forumet
Noen som vet hva anbefalinger er ved bruk av protein-shakes under et svangerskap?
Da tenker jeg ikke på noen måltidserstattere, men slik man drikker etter trening å slikt?
Kan det på noen som helst måte skade baby´en inni magen? :wideyed:

Last edited:
Ingen grunn til å drikke det (gravid eller ei) etter trening med mindre du er en toppidrettsutøver som trener daglig. Er generelt ikke sunt med for mye proteiner, så jeg ville heller spist vanlig mat etter trening.

Ingen grunn til å drikke det (gravid eller ei) etter trening med mindre du er en toppidrettsutøver som trener daglig. Er generelt ikke sunt med for mye proteiner, så jeg ville heller spist vanlig mat etter trening.
Har du noe dokumentasjon på dette? Man skal få i seg rimelig mye proteiner før det er noe problem.

Har du noe dokumentasjon på dette? Man skal få i seg rimelig mye proteiner før det er noe problem.

Blant annet:

Olympiatoppen

http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/idrettsernaering/faktaark/proteinogidrett/media3917.media

Utdrag:

Behovet for protein varierer noe med type idrett og treningsmengde, og er størst hos utøvere i vekst. Generelt er proteininnholdet i norsk kost relativt høyt, og idrettsutøvere inntar som regel mer mat og dermed også mer protein. De aller fleste får derfor dekket behovet for protein gjennom vanlig kost. Det er sjeldent behov for proteintilskudd blant idrettsutøvere og ekstra proteiner ”for sikkerhets skyld” anbefales ikke.

Skjermbilde 2015-12-09 kl. 09.39.47.png

Et høyt proteininntak kan medføre økt utskillelse av kalsium i urinen og kan forverre utvikling av eksisterende nyresykdom.

Protein- og aminosyretilskudd

Generelt sett får de fleste idrettsutøvere i seg nok protein dersom de spiser en vanlig, variert kost der ca. 15 % av energien kommer fra protein. I noen få tilfeller kan utøvere trenge proteintilskudd. Dette gjelder først og fremst dersom det ikke finnes noen annen praktisk løsning for å få i seg nok protein gjennom mat. Restitusjonsprodukter (med karbohydrat og protein) anbefales fordi det gir en optimal mengde protein og karbohydrat som fremmer proteinets effekt på muskulaturen.

Rene proteintilskudd gir lite av andre næringsstoffer, og det er alltid en fare for at tilskuddet inneholder komponenter som kan medføre positiv dopingtest.

Rene proteintilskudd gir som regel svært mye protein og lite av andre næringsstoffer. Aminosyretilskudd, enten i form av enkle aminosyrer eller i kombinasjon, har vært populære i flere idrettsmiljøer. I motsetning til proteintilskudd, som bidrar til å øke det totale proteininntaket gjennom kosten, blir de fleste aminosyretilskudd markedsført med påstander om økt hormonproduksjon, økt tap av fettvev, økt forbrenning, bedre restitusjon og økt prestasjonsevne. Disse påståtte effektene er imidlertid ikke godt nok dokumentert. Protein- og aminosyretilskudd er kostbare produkter og en dårlig løsning når kostnadene vurderes i forhold til deres effekt.

Matkontrollen - TV2

Denne videoen - Proteinpulver kan gjøre deg feit

http://www.tv2.no/v/898620

Og for øvrig
Enkelte proteinpulver inneholder stoffer som gravide ikke skal innta/være forsiktige med. Deriblant koffein.

Hvis man tar for mye proteiner så omdannes det til sukker eller fett.

Ser ikke hvorfor gravide eller folk generelt skal ta proteinpulver, når det ikke engang anbefales til toppidrettsutøvere med mindre det er et veldig spesielt behov for det.

Du kan bruke proteinpulver i graviditeten, men ville begrenset det litt.. Er jo bedre med ordentlig mat, men en shake i ny å ne skader ikke. Så lenge du passer på at pulveret ikke inneholder dette:

Konjugert linolsyre (CLA )
Koffein.

Vedlegg

• image.png
    image.png
    169,6 KB · Visninger: 10
Overskuddsprotein skilles ut i urinen, så det er ikke skadelig med en shake om dagen.

Overskuddsprotein skilles ut i urinen, så det er ikke skadelig med en shake om dagen.
Overskuddet omdannes til andre stoffer i kroppen, som for eks sukker eller fett.

Skadelig? Nei ikke med mindre det er snakk om store mengder iallfall.

Nødvendig? Absolutt ikke med mindre du er en toppidrettsutøver. Det daglige behovet for proteiner dekkes av maten man spiser i løpet en dag.

Overskuddet omdannes til andre stoffer i kroppen, som for eks sukker eller fett.

Skadelig? Nei ikke med mindre det er snakk om store mengder iallfall.

Nødvendig? Absolutt ikke med mindre du er en toppidrettsutøver. Det daglige behovet for proteiner dekkes av maten man spiser i løpet en dag.

Ja, det kommer vel an på hvilket kosthold man har da ;)

Jeg er langt i fra noen toppidrettsutøver, men tar meg ofte en shake etter trening da jeg ikke alltid har tid til å spise raskt nok.

Ja, det kommer vel an på hvilket kosthold man har da ;)

Jeg er langt i fra noen toppidrettsutøver, men tar meg ofte en shake etter trening da jeg ikke alltid har tid til å spise raskt nok.
Ja hvis man er undervektig og ikke spiser nok i løpet av en dag så kan det være en løsning. Eller hvis man trener som en toppidrettsutøver.

Men hvis man er gravid, undervektig og spiser for lite så tenker jeg at man må snakke med jordmor og lege om dette. Ikke bruke proteiner som en løsning på problemet.

Er man normalvektig og spiser normalt så er det ingen grunn til å drikke proteiner. Resultatet er som regel at man da får for mye proteiner i forhold til dagsbehovet.

Jeg ville heller hatt med meg en enkel og rask niste jeg kunne spise før jeg var hjemme.

Back
Topp