Protein s

Vardamir

Andre møte med forumet
Min utredning er endelig begynt
Har fått svar på at jeg ligger på ca 67 på protein s (normale er 65-130)
Så jeg ligger inna for normalen, har mange tegn på protein s mangel.
Noen som vat om man kan trenge tilskudd av protein s når man er rett over grensa på normal?
Er 3 uker til time på gyn, så håper på å bli litt klokere hær inne før d

Googla litt og fant dette svaret på lommelegen:

Som du sikkert allerede vet er protein S en av de naturlige hemmerne av blodkoagulasjonen (altså blodlevring). Mangel på protein S kan gi økt risiko for blodpropp. Dessuten er det nå vist at den arvelige formen er forbundet med høyere forekomst av aborter og/eller fosterdød.

I tilegg til ved arvelig protein S mangel, ses lave verdier også ved såkalt ervervet protein S-mangel. Dette kan man få ved blant annet leversykdom, vitamin K mangel, i svangerskap og ved bruk av warfarin (blodfortynnende), p-piller eller andre østrogenpreparater. Det stemmer at vitamin K har en viktig funksjon i koagulasjon av blod og at mangel vanligvis fører til en økt blødningstendens, men K vitamin har flere roller og dette koagulasjonssystemet er komplisert. Vitaminet fungerer blant annet som en cofaktor for protein S, derfor kan mangel av K vitamin føre til lave nivåer av protein S. Dette er mest sannsynlig ikke relevant for deg. Hvis du ikke har påvist vitamin K mangel må du derfor ikke ta tilskudd. Jeg regner med at du følges opp av lege for dette og at du ville fått beskjed om du trenger vitamin K. Vitamin K mangel er forøvrig svært sjelden siden kroppen lager det selv og de fleste får nok fra maten de spiser.

Det er to typer vitamin K. K2 lages av tarmbakterier, mens K1 finnes i grønne bladgrønnsaker, enkelte planteoljer og litt i egg, kjøtt og meieriprodukter. De som har mangel får som regel sprøyter selv om deg også finnes dråper som må søkes om spesielt (på registreringsfritak).

Så vidt jeg vet er det desverre lite å gjøre for å øke protein S. Du må bare ta forhåndsregler med hensyn til den økte risikoen for blodpropp, noe du kan lese mer om her: http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321683

Back
Topp