Protein i urinen

• Trådstarter Trådstarter
  • Opprettet Opprettet

Guest
Hei. Ved forrige svangerskapskontroll ble det påvist protein i urinen min, dette så jeg på dette svangerskapsskjemaet mitt. Men legen nevnte det ikke i det hele. Kan ikke protein i urinen tilsi svangerskapsforgiftning?? 

Hei!

Jeg skjønner godt at du ble litt usikker på det.:)
For at du skal diagnostiseres med svangerskapsforgiftning, er der flere faktorer som skal være tilstede.
Det første er BLODTRYKKET: det vil stige, ofte til undertrykk på ca 100+/-. Et normalt BT for en frisk gravid, ligger ofte mellom 100-120/ 60-70.
Så skal en ha PROTEINER i urinen: det deler vi ofte opp i spor av ,1+,2+,3+. Har en bare spor eller 1+ på proteiner, kan dette skyldes feks utflod. Har en derimot 2 og 3+, skal dette undersøkes nærmere, og spesielt hvis også blodtrykket stiger.
ØDEMER ( vann i kroppen ) er det siste tegnet på sv skaps forgiftning. Dette symptomet er ikke alltid så veldig framtredende i starten, men de med plutselig økende ødemer og proteiner i urinen, kanskje også et grense blodtrykk er en også veldig obs på.

Der finnes også andre symptomer ifht akkurat dette, men for din del høres ikke dette ut til å være farlig i det hele tatt.
Hvis legen hadde vært bekymret på noe måte, ville han helt sikkert ha henvist deg videre :)

Det ble en lang avhandling om svangerskapsforgiftning - som det IKKE tyder på at du har!

Lykke til!

Mvh jordmor Grethe

Tusen takk for svar :)

Eg tenkte at det var sikkert ikkje noe galt, da hadde nok legen sagt ifra! :)

Back
Topp