Prosess med ivf- hvor lang tid?

Iddi10

Flørter med forumet
Påskeliljene 2022 ❤️
Jeg lurer på hvor lang tid det tar fra man konsulterer fastlege til man kan begynne ivf-behandling? Og hvor lang tid tar ivf-behandlingen i seg selv (sett at man prøver tre ganger?)

jeg er bare 26 år, men har få eggposer. Vil andre bli prioritert foran meg pga alderen min?

hvor mye koster alt til sammen når man går via det offentlige?

takk for svar <3

Fra vi gikk til fastlege og til første konsultasjon med fertilitetsklinikk, tok det 8 måneder. Deretter tok det ytterligere 7 måneder før vi hadde første forsøk. Dette var i Tromsø, ved UNN. Hvor lang tid selve behandlingen tar kommer veldig an på individuelle faktorer. Klinikken velger lang eller kort protokoll, har selv hatt kun kort protokoll da vi hadde mannlig faktor. Vi hadde fire forsøk offentlig, det ene ble avbrutt. Disse forsøkene gikk over 1,5 år, da det ble testet ut ulik hormonbehandling av mannen også.
Tror ikke andre blir prioritert foran deg pga alder, når du har lite eggposer. Da vil det jo teknisk sett «haste» litt for deg uavhengig av alder. Men dette får du jo informasjon om av klinikken.
Egenandelen dere betaler ligger rundt 18 000kr, deretter får dere refundert fra HELFO.
Privat går mye raskere og min erfaring er at de er mer løsningsorientert. Vi fikk dårlige tilbakemeldinger fra UNN og ingen egg på frys eller dyrket til blastocyst i løpet av alle våre behandlinger. Etter ett uttak og to innsett på Spiren i Trondheim (til sammen 1,5 mnd behandling) teller vi nå dager til vi holder vår etterlengtede skatt i armene.

Jeg lurer på hvor lang tid det tar fra man konsulterer fastlege til man kan begynne ivf-behandling? Og hvor lang tid tar ivf-behandlingen i seg selv (sett at man prøver tre ganger?)

jeg er bare 26 år, men har få eggposer. Vil andre bli prioritert foran meg pga alderen min?

hvor mye koster alt til sammen når man går via det offentlige?

takk for svar <3
Gikk til fastlegen i april 2016.
Tok utredningen privat i juni pga lang ventetid i det offentlige (time til utredning i november).
Fikk komme til på forsamtale i det offentlige i august. Forespeilet oppstart på medisiner ila mars 2017.
Satte meg på ringeliste, så hadde egguttak i januar 17. Negativt resultat.
Ble gravid på andre innsett, første fryseforsøk, i april 2017.

Så tok nøyaktig 1 år fra første steg til jeg var gravid.
Fikk 3 barn av samme egguttak. 2 svangerskap utav 6 innsett. Ekstremt heldig! 3 barn iløpet av 20 mnd.
Jeg var 23 år ved utredning. Mannlig faktor.
Brukte ca 17 k på medisiner + egenandel ved innsett.

Masse lykke til! Håper veien ikke blir så lang.

Spørs hvor kjappe alle er, egentlig.
I 2016 snakket jeg med fastlegen i mai. Fikk time til gynekolog til september.. Og hun snakket om å skulle henvise til ivf, men da jeg ble gravid naturlig i november hadde hun altså enda ikke somlet seg til det. Ble heldigvis gravid, på en spire som holdt til mål.

Denne gangen (ny mann) tok vi utredning privat. Ble henvist til IVF etter et par dager. Dette var i august . Fikk svar i september. Ventet hele september på papirer hit og dit; og fikk behandlingsplanen i oktober. Startet behandling og fikk uttak i november.

Prislapp?
2500,- for utredning.
6100,- for første dose medisiner.
600,- i egenandel til UL og uttak
Ca 3-4000 for medisiner frem til uttak.

Også blir det egenandel ved innsett også.
Dette er dog bare første forsøk; har enda ikke fått vite hvor mange egg som blir på frys til innsett senere. :)

Back
Topp