Prosedyre -bytte barnehage

winterberry

Gift med forumet
*MIA*
Er det annerledes prosedyre å bytte barnehage enn å søke "vanlig" (sånn jeg gjorde da han skulle begynne i bhg for første gang)?

Veldig usikker her.

Er det annerledes prosedyre å bytte barnehage enn å søke "vanlig" (sånn jeg gjorde da han skulle begynne i bhg for første gang)?

Veldig usikker her.
det er veldig enkelt.
Si opp gamel barnehage, søke som vanlig i ny.
Men du må husket at du ikke bare kan overføre. Du må søke på lik linje som alle andre.
Jeg søkte først og sa opp den gamle plassen når vi hadde fått den nye :)

det er veldig enkelt.
Si opp gamel barnehage, søke som vanlig i ny.
Men du må husket at du ikke bare kan overføre. Du må søke på lik linje som alle andre.
Jeg søkte først og sa opp den gamle plassen når vi hadde fått den nye :)

Tenker også å søke først og si opp etterpå. Tilfelle jeg ikke får ny plass i det hele tatt.
Men bra det er som en vanlig søknad. Er det vanlig også selv om man ikke ser etter plass fra 1. August? Jeg vil ha plass så fort som mulig.

Tenker også å søke først og si opp etterpå. Tilfelle jeg ikke får ny plass i det hele tatt.
Men bra det er som en vanlig søknad. Er det vanlig også selv om man ikke ser etter plass fra 1. August? Jeg vil ha plass så fort som mulig.
Nå vet ikke jeg hvordan opptaket er hos dere. Men her er det bare en gang i året. Men det er forskjell fra kommune og barnehage.
Jeg ville ringt den aktuelle barnehagen å spurt.

Vi fikk plass fra januar, men vi flyttet til en liten kommune. Husker ikke om det var vanlig søknad, men jeg tror det.

I vår kommune søker man overflytting. Søknadsfristen her er 1.februar om man vil flytte barnehage. Da ligger søknadspapirene på kommunens hjemmesider. Når man så har fått innvilget plass sier man opp i den gamle BHG.

...men det er sikkert ulik praksis fra kommune til kommune. Ser for meg at det avhenger av hvordan barnehagedekningen er i din kommune, om de har ledige plasser o.l.

Ville gått på hjemmesidene til kommunen og sjekket.

Veldig usikker her.
Er det i samme kommune, eller ny kommune?
For det kan også være forskjellig.

Her i kommunen mener jeg at man bare kan søke overflytting til ny, og står da før "nye-søkte" barn i køen. Og da kan det være man er heldig og få plass i nye bhg allerede nå hvis de har ledig.

Men er det ut av gammel kommune er det også sjelden at man kan beholde den gamle plassen da det kan stå noen på venteliste.

Ring bhgkontoret i kommunen, og evt den aktuelle bhg

Man stiller først ved overflytting istedenfor å søke som ny

Er det i samme kommune, eller ny kommune?
For det kan også være forskjellig.

Her i kommunen mener jeg at man bare kan søke overflytting til ny, og står da før "nye-søkte" barn i køen. Og da kan det være man er heldig og få plass i nye bhg allerede nå hvis de har ledig.

Men er det ut av gammel kommune er det også sjelden at man kan beholde den gamle plassen da det kan stå noen på venteliste.

Ring bhgkontoret i kommunen, og evt den aktuelle bhg

Er i samme kommune. Men skal søke privat bhg, så blir veldig usikker på alt av prosedyre.

Er i samme kommune. Men skal søke privat bhg, så blir veldig usikker på alt av prosedyre.
Tror ikke det spiller noen rolle

Vi hadde en gutt en gang som begynte hos oss (kommunal) midt året, men som flyttet over til privat til høsten. Nå hadde han riktignok storebroren sin i den private bhg, så gikk sikkert foran pga søskenprioritet.

Men sjekk det med bhg :-)

Men når man skal søke privat bhg så blir det vel ikke overflytting? Det gjelder vel bare mellom de kommunale?
Joda, jobber i privat og vi får overflytninger...mulig det bare er fra andre kommuner da. Jeg ville ringt å spurt for sikkerhetsskyld

Innen samme kommune kan du søke overflytting, men den fristen gikk ut 1.februar. Vi har gjort det pga kjøpt hus og flyttet litt på oss. Fått plass fra 01.08.16.

Back
Topp