Prolakin, noen som vet?????

Mammas_skatt

Glad i forumet
Har en venninde som prøver å bli gravid, hun har bynt på utredning,
men fikk i dag ett brev om at hun måtte ta en ny blodprøve for hun hadde
forhøyet prolakin!! Hva er det og hva kommer det av????

(la den vist feil inn på svangerskap, så no prøver eg på nytt[8D])

jeg tror det er et hormon i kroppen..å hvis nivået av det er for høyt tror jeg det kan ha noe å si på om en blir gravid eller ikke...men er nok bare litt medisinering så er det fint igjen!! men jeg er ikke helt sikker her altså[8|]

Jeg har selv for høyt prolaktin og dette var svarene jeg fikk hos legen:

1. Ved for høye verdier av prolaktin (melkehormon) kan det være man mangler eller har dårlig eggløsning...man vil da ha ustabile og lange sykluser...Kan fikses med tabletter

2. Men det kan også være svulster (godartede) på hypofysen (hjernevedhenget), man har da stabil syklus...Dette vil vises på MR...Dette kan også fikses med tabletter...

3. Men det kan og være at friske celler i hypofysen bare poduserer for mye prolaktin....Kan også fikses med tabletter

Jeg har selv to svulster på hypofysen og venter på at sambo skal levere prøve så de skal bestemme hvilke tabletter jeg skal få...

Så du kan hilse venninnen din å si at dette ordner seg helt sikkert[:)][:)][:)]

klarte ikke dy meg å søke litt på  nett (hehe...nyskjerrig som jeg er)..å fant dette:

Prolaktin virker inn på eggløsning og menstruasjon hos kvinner. Menn produserer også prolaktin i små mengder, men man er ikke sikker på hva slags funksjon dette hormonet har hos menn.

Overproduksjon av prolakting sees ved enkelte sykdommer, som du nevner svulster i hypofysen eller hypthalamus. Uansett så kan endringer i prolaktinnivået føre til forstyrrelser i menstruasjon med ufrivillig barnløshet som resultat. Hos menn kan det føre til impotens, og det kan gi melkeproduksjon hos både kvinner og menn. Enkelte medikamenter, spesielt medisiner som brukes i psykiatrien, kan endre prolaktinproduksjonen.

Tusen takk alle sammen[:)]
For meg er dette en person som VIRKELIG fortjener og bli Mamma
så eg krysser alt som kryssest kan for at det "kun" er det!!!!!!

Tror normalverdien på prolaktin skal være 50-700 om jeg ikke husker helt feil nå[;)] Jeg hadde 2948[8|]

Skriv svaret ditt ...
Back
Topp