Progresteron

SvimeHøna

Høye-ønsker2015
Hei.. Jeg tenker vel gjerne for mye, men klarer heller ikke å la være. Jeg har vært gravide flere ganger fra før, men har hatt flere MA i slutten av 1 trimester og i begynnelsen av 2 trimester. Klarer ikke å la være og tenke på at det er noe som er galt med meg, når alt har sett tilsynelatende bra ut. Av kunnskap grunnet utdanning, og selvfølgelig av opplevelser så har jeg begynt å tenke litt på om jeg produserer for lite progresteron. og det er derfor fosterene ikke vil leve lenger. Er nå gravid 6+5, og fikk se et dunkende hjerte på UL i forgår, og er livredd for å miste igjen :( Kan noen dele erfaringer hvis du har mangel på progresteron. Hvordan har du oppdaget det, og hvilke erfaringer har du. På forhånd tusen takk for svar. :)

Jeg har også mest sannsynlig lite progreston i kroppen .. Etter 3 SA og 1MA pluss 3 ivf forsøk fikk jeg etter samtale med gynlege utskrevet lantus som jeg skulle ta til 12 uke.. Det har fungert sålangt, ny rekord med 8+3❤️ tok blodprøver under infertilitetsutredning og legen sa at det så ut som jeg hadde lavt progreston , men var vanskelig å si om det var det som var årsaken eller om det var dårlig combo med meg og bf.. Etter oppstarten av ivf i fjor fikk eg etter avtale med KK i Bergen utskrevet lantus som eg skulle starte med umiddelbart om eg ble det de kaller spontant gravid, og ved positiv test nå var eg i gang med behandling dagen etter

Først av alt, tusen takk for svar:) krysser virkelig fingrene for at denne gangen sitter spiren, og at det hjelper med hormontilskudd:) Jeg har jo ikke mistet like tidlig som deg, men progresteon er vel noe som produserer lenge i graviditeten? Lantus er ikke det for diabetes?

Jeg mente lutinus autokorrektur .. Men de sa eg skulle ta de for å stimulere egen produksjon senere i graviditet

Fick också lutinus , men det skulle jag bara gå på 1 månad.
Fick det pga ivf :) vart jätte nervös då ja skulle sluta med dom , men det gick bra :)

Har lavt stoffskifte, och det är nästan det första dom tar prov på .

Nu när jag vart gravid så har jag också fått höja dosen eftersom stoffskiftet förändras pga graviditeten.

Men om du har mistat så många gånger ,har dom inte gjort någon utredning då? Har dom inte tagit några prover alls ?

Du kan ju be att dom tar blodprov så får du veta ganska snabbt :)

Hei, og takk for svar :happy: vel, vi har blitt enig om å se det an denne gangen. Har fått ett barn i mellom, så føler jeg faller litt i mellom:( er kjempe heldig som har klart det, men har prøvd i lengre tid på nr 2 nå. Mistet en del før sønnen min:(

Om du mister sent, så høres det mer ut som et problem med progesteronproduksjon i livmora, for i mellom uke 10-12 en gang så tar livmor over produksjonen av progesteron.
For om man tar progesterontilskudd, så skal man slutte med det når livmora tar over produksjonen.

Last edited:
Hei! Jeg går også på lutinus og albyl e. Var egentlig bare hos en privat gyn som på bakgrunn av 3 sa bare drog slutningen om at enten var blodet for tykt eller for lite prog. Derfor så tar jeg begge deler, og det ser bra ut så langt for meg :) skal på ul 20. Aug.

Back
Topp