Program på NRK2

TonjeJenta

Forumet er livet
VIP
Ei jente på 31 har et arvelig gen som gjør at hun har opptil 95% sjangse for å utvikle brystkreft og 50-60% for eggstokkreft. Hun vurderer å utsette å operere(fjerne alt) fordi hun vil ha barn.
Hadde dere turt å fått barn med denne gengreia? Barna vil jo mest sannsynlig få dette .....
Dette er jo ikke en bitteliten sjukdom.. men noe som tar livet av flest mennesker vel?

I slike tilfeller vil man vel få godkjent IVF med PGD (det befruktede egget blir gentestet før det blir satt inn i livmoren) ?

ORIGINAL: Lykkeliky

I slike tilfeller vil man vel få godkjent IVF med PGD (det befruktede egget blir gentestet før det blir satt inn i livmoren) ?

Jeg tror også det.
Dersom det er slik, får man jo gutt

Høres rart ut om de kan det? for de som har barn får ikke fler når de oppdager sykdommen/genet.. og de andre lar være å få barn liksom....

ORIGINAL: TonjeJenta

Høres rart ut om de kan det? for de som har barn får ikke fler når de oppdager sykdommen/genet.. og de andre lar være å få barn liksom....

Jeg har ikke sett programmet. Men jeg kjenner et par som fikk innvilget PGD fordi en av dem er bærer av en genfeil som kun kan ramme gutter. De er i utgangspunktet fertile, men har nå to jenter etter prøverørsbehandling med PGD.

Back
Topp