Progesteronverdi en uke etter eggløsning?

Isond

Elsker forumet
Dere som har tatt blodprøve for å bekrefte at eggløsning har skjedd; hva var progesteronverdien ca en uke etter el?

Når jeg googler får jeg opp at verdier over 20 viser at eggløsning har skjedd. Min verdi var 38, så eggløsning ble bekreftet. Ser imidlertid at verdien etter eggløsning kan være så høy som rundt 70, og da blir jo 38 lavt. For lavt til å kunne bli gravid?

Slik jeg har forstått dette viser verdien som du sier at du har hatt eggløsning. Tror ikke verdien viser at det er vanskeligere å bli gravid. Videre handler det om at kroppen skal holde et godt nok progesteronnivå gjennom hele lutealfasen og ikke slippe for tidlig. Jeg begynner feks å spotte 4 dager før mens. Gynekologen spekulerer i at mitt progesteron nivå dropper for tidlig. Derfor får jeg tilskudd.

Dere som har tatt blodprøve for å bekrefte at eggløsning har skjedd; hva var progesteronverdien ca en uke etter el?

Når jeg googler får jeg opp at verdier over 20 viser at eggløsning har skjedd. Min verdi var 38, så eggløsning ble bekreftet. Ser imidlertid at verdien etter eggløsning kan være så høy som rundt 70, og da blir jo 38 lavt. For lavt til å kunne bli gravid?
Jeg har hatt defekt lutealfase med alle mine. En uke etter eggløsning var verdien på 12. Gynekologen min sa at verdi over 10 indikerte eggløsning og at man ville at verdien skulle være minst 20. Så tror verdiene dine er helt fine ☺️

Slik jeg har forstått dette viser verdien som du sier at du har hatt eggløsning. Tror ikke verdien viser at det er vanskeligere å bli gravid. Videre handler det om at kroppen skal holde et godt nok progesteronnivå gjennom hele lutealfasen og ikke slippe for tidlig. Jeg begynner feks å spotte 4 dager før mens. Gynekologen spekulerer i at mitt progesteron nivå dropper for tidlig. Derfor får jeg tilskudd.
Jeg har ikke sjekket nivået senere enn ca. 7 dager etter eggløsning. Spotter ikke, og lutealfasen er omtrent 14 dager hver syklus. Tar du tilskudd hver syklus? Jeg har fått det for å bruke fom. positiv gtest, men har ikke fungert likevel. Da er kanskje eggkvaliteten det går på.

Jeg har hatt defekt lutealfase med alle mine. En uke etter eggløsning var verdien på 12. Gynekologen min sa at verdi over 10 indikerte eggløsning og at man ville at verdien skulle være minst 20. Så tror verdiene dine er helt fine ☺️
Ok, så det kan være ned mot 10 og likevel bety at eggløsning har vært. Når jeg googler er spennvidden så stor; f.eks. 20-76 på en kilde jeg fant. Blir så usikker.

Vil tro progesteronet hos deg er i orden da. Jeg har gjort det i 2 sykluser nå, men det har ikke hjulpet på spotting så langt. Planlegger å ta det hver syklus fram til jul. Begynner på det 3 dager etter eggløsning og tar det fram til 14 dpo.

Slik jeg har forstått det er man sikker på eggløsning har vært så lenge verdien er over 20. Jeg har tatt blodprøver flere ganger for det, en gang var den bare på 6. Da visste jeg at el nok ikke hadde vært. En gang på 16, da trodde jeg el hadde vært men ble usikker. Skreiv da til min gynekolog å spurte. Da svarte han følgende:

Progesteron dannes ifbm, eggløsning - jo mer progesteron, jo bedre eggløsning. Lav østrogen indikerer dårlige eggløsning/ikke eggløsning
En eggløsning må til for å kunne bli gravid
Vi kan forsøke 'optimalisere' eggløsningen mha medisiner. Det hjelper ikke å gi progesteron.
Kontakt meg 1. dag neste menstruasjon, da skriver jeg resept på Klomifen og gi deg nærmere instruks. Så planlegges ultralyd her midt i syklus for å se på eggposeutviklingen.
Om 2 uker har vi påskeferiestengt, ev må det da brukes neste syklus hvis dette skulle kollidere med ferien.

Vet ikke om du ble noe klokere på dette svaret, men tenkte det var greit å dele likevel ❤️

Slik jeg har forstått det er man sikker på eggløsning har vært så lenge verdien er over 20. Jeg har tatt blodprøver flere ganger for det, en gang var den bare på 6. Da visste jeg at el nok ikke hadde vært. En gang på 16, da trodde jeg el hadde vært men ble usikker. Skreiv da til min gynekolog å spurte. Da svarte han følgende:

Vet ikke om du ble noe klokere på dette svaret, men tenkte det var greit å dele likevel ❤️
Når det er sagt så fikk jeg likevel ett annet svar av gynekolog på Hausken. For han mente nemlig det ikke var noe poeng å ta Klomifen eller Letrozol om man hadde eggløsning.. mens han derimot mente det kunne være ok å prøve med progesteron.

Så ikke godt å bli klok på.

( Jeg rakk aldri starte på Klomifen, men startet på progesteron fra pos test)

Når det er sagt så fikk jeg likevel ett annet svar av gynekolog på Hausken. For han mente nemlig det ikke var noe poeng å ta Klomifen eller Letrozol om man hadde eggløsning.. mens han derimot mente det kunne være ok å prøve med progesteron.

merket du forskjell på den eggløsningen du ble gravid på? Gjorde du noe annet spesielt den mnd det klaffa? Har du hatt noe spotting før mensen? Hvor lenge prøvde du før den satt?

Takk, jo, ble litt klokere. At det er "jo mer progesteron, jo bedre eggløsning" var oppklarende. Mistenkte litt at det kunne være sånn.

Jeg har og hørt ulikt om letrozol. Noen gynekologer mener visst det er meningsløst så lenge du har eggløsning av deg selv. Fikk likevel resept på det og har prøvd det noen ganger, fordi vi har prøvd lenge uten å lykkes. "Det skader i alle fall ikke", sa en gynekolog. Gratulerer forresten! :) Hvor lenge prøvde dere?

Back
Topp