Progesterontilskudd ved habituell abort - hvor lenge?

Blomst90

Andre møte med forumet
Hei!
Jeg har hatt 4 tidlige spontanaborter, og er nå gravid igjen (9+5). Jeg har hatt utredning hos gynekolog, og ikke funnet noe galt. Har fått tilskudd av albyl e og progesteron (lutinus), og beskjed om å ta lutinus frem til 10+0.

Merker at jeg begynner å bli nervøs for å slutte på lutinus om få dager, og gynekologen har feriestengt. Har inntrykk av at det er veldig ulikt hvor mange uker man får beskjed om å ta progesteronstøtte, men at mange tar dette til uke 12. Lurer på om det er flere her inne som har fått progesteronstøtte på grunn av habituell abort, og eventuelt hvor lenge dere har fått beskjed om å ta dette?

Jeg tar Lutinus pga habituell abort (3 stk tidlige, alle uke 6+0 eller tidligere) og er nå 11+1 og tar fortsatt tre om dagen. Jeg har ikke påvist for lite progesteron eller lignende, men jeg fikk heller aldri tid til å ta prøvene før jeg var gravid igjen. Så det er usikkert hvorfor jeg spontanaborterte

Gynekologen som først ga meg resept sa til uke 12 og nevnte ingen nedtrapping. Overlege ved mitt lokale sykehus sa at jeg skal ta tre om dagen til uke 12, og så ei uke med to om dagen og ei uke med en om dagen. Han skrev en ny resept til meg slik at jeg kunne gjøre denne nedtrappingen. Men har helt ærlig aldri hørt om noen andre som har fått beskjed om å trappe ned. :)

Virker som det er veldig forskjellig hva ulike leger eller gynekologer mener om dette. Har lest her på forumet om mange som ikke går så lenge på Lutinus som meg. Hvis du er urolig kan du helt sikkert snakke med fastlegen din :)

Gratulerer forresten :Heartpink

Hei!
Jeg har hatt 4 tidlige spontanaborter, og er nå gravid igjen (9+5). Jeg har hatt utredning hos gynekolog, og ikke funnet noe galt. Har fått tilskudd av albyl e og progesteron (lutinus), og beskjed om å ta lutinus frem til 10+0.

Merker at jeg begynner å bli nervøs for å slutte på lutinus om få dager, og gynekologen har feriestengt. Har inntrykk av at det er veldig ulikt hvor mange uker man får beskjed om å ta progesteronstøtte, men at mange tar dette til uke 12. Lurer på om det er flere her inne som har fått progesteronstøtte på grunn av habituell abort, og eventuelt hvor lenge dere har fått beskjed om å ta dette?

Tok 3 tabletter om dagen frem til uke 12 ❤

Takk for svar, og gratulerer til dere også ❤️
Jeg tror jeg også fortsetter å ta det til uke 12 da for sikkerhets skyld Har googlet meg ihjel om dette idag, og til uke 12 vil nok føles litt tryggere. Kan vell ikke skade hvis dere har fått det til uke 12 av samme årsak som meg

Takk for svar, og gratulerer til dere også ❤️
Jeg tror jeg også fortsetter å ta det til uke 12 da for sikkerhets skyld Har googlet meg ihjel om dette idag, og til uke 12 vil nok føles litt tryggere. Kan vell ikke skade hvis dere har fått det til uke 12 av samme årsak som meg

Har du nok tabletter så hadde jeg bare tatt til uke 12 for det gjør ingen skade nei! Jeg var så redd ved 12 uker å bare slutte ar jeg tok noen dager med 2 tabletter og så 1 føre jeg slutta :hilarious: en blir jo litt tullete etter å mista så mange ganger :wacky:

Ja, jeg prøver meg nok på en liten nedtrapping av noe slag jeg også etterhvert. Man blir litt tullete av å miste flere ganger ja, men er jo ikke så rart heller❤️

Back
Topp